• چهارشنبه / ۱۱ آبان ۱۴۰۱ / ۱۳:۵۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1401081107680
  • خبرنگار : 71496

ابوالغیط: برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب باید شرایط جدیدی ایجاد شود

ابوالغیط: برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب باید شرایط جدیدی ایجاد شود

دبیرکل اتحادیه عرب با اشاره به اینکه شرایط سوریه هنوز به تلاش کشورهای عربی برای حل بحران نیاز دارد، اطمینان داد که طرف‌های عربی می‌توانند مشارکت موثری در حل بحران‌های کشورهای عربی داشته باشند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه خبری المیادین، احمد ابو الغیط، دبیرکل اتحادیه عرب در بیست و یکمین اجلاس عادی و دو روزه سران اتحادیه عرب در الجزایر که عصر سه‌شنبه آغاز شد، رسیدگی به وضعیت بحرانی سوریه و توقف درد و رنج‌های آن و تلاش برای ایجاد یک شرایط جدید که به دمشق امکان بازگشت به این اتحادیه را بدهد، خواستار شد.

ابوالغیط گفت: تحولات سوریه هنوز به تلاش پیشگام کشورهای عربی و ابتکار عملی نیاز دارد که رد پای کشورهای عربی را در نقشه راه حل‌ و فصل وضعیت بحرانی این کشور مهم عربی بر جای بگذارد.

اتحادیه عرب نوامبر ۲۰۱۱ عضویت سوریه را به حالت تعلیق درآورد.

دبیرکل اتحادیه عرب در ادامه گفت: این کار نیازمند آن است که تمامی طرف‌های مربوطه انعطاف نشان دهند تا سایه فروپاشی اقتصادی، بن‌بست سیاسی و مشکلات گذشته از این کشور برداشته شود، باید برای ایجاد شرایط جدیدی تلاش شود که به سوریه اجازه دهد در منطقه عربی و اتحایه عرب که خود یکی از کشورهای بنیانگذارش است، مشارکت داشته باشد.

در مذاکراتی که پیش از برگزاری نشست سران انجام شد، موضوع لغو تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب در رأس موضوعات بود، رمطان لعمامره، وزیر خارجه الجزایر سپتامبر گذشته اعلام کرده بود، دمشق ترجیح می‌دهد برای حفظ اتحاد کشورهای عربی در مقابله با چالش‌ها، این موضوع در نشست مطرح نشود.

همچنین ابوالغیط در سخنرانی خود به برخی دیگر از چالش‌های کشورهای عربی از جمله شرایط کشورهای لیبی و یمن و نیز مسأله فلسطین پرداخت.

او تاکید کرد، نشست فعلی سران اتحادیه عرب لازم و ضروری بوده و فرصت خوبی است تا کشورهای عربی مسائل و موضع‌گیری‌های خود را در دنیایی که بحران‌های آن به شکل وحشتناکی ادامه دارد، بررسی کنند.
نشست فعلی سران اتحادیه عرب پس از سه سال توقف به دلیل شیوع کرونا در حال برگزاری است.

آخرین نشست سران این اتحادیه مربوط به سال ۲۰۱۹ است که در کشور تونس برگزار شد.

دبیرکل اتحادیه عرب در ادامه نیز گفت: قابل قبول نیست که بحران‌های کشورهای عربی را به دوش جامعه جهانی بیندازیم که خود فشارهای سنگینی را تحمل می‌کند و با مسائل دشوار دیگری مشغول است، اطمینان دارم کشورهای عربی با اراده خود می‌توانند در حل بحران‌های خود مشارکت سازنده و موثری داشته باشند.  

عربستان میزبان اجلاس سران کشورهای عربی و چین در دسامبر ۲۰۲۲ و پنجمین اجلاس سران کشورهای عربی و آفریقایی در سال ۲۰۲۳ خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha