• شنبه / ۱۴ آبان ۱۴۰۱ / ۱۶:۱۶
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1401081409614
  • خبرنگار : 71381

بسته اخبار سیاسی ۱۴ آبان

تایید افزایش حقوق‌ها/شناسایی آشوبگران/توضیح درباره ارسال پهپاد به روسیه

تایید افزایش حقوق‌ها/شناسایی آشوبگران/توضیح درباره ارسال پهپاد به روسیه

لایحه متناسب سازی حقوق ها/ ناآرامی های اخیر در کشور/ روابط ایران و آمریکا و ... از موضوعات پربازدید و خبرساز تحریریه سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می‌آید.

به گزارش ایسنا، تایید مصوبه مجلس شورای اسلامی درباره لایحه متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری در شورای نگهبان در صدر اخبارپرمخاطب امروز قرار گرفت.

هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری امروزش با خبرنگاران ضمن اعلام این خبر گفت:  مصوبه مجلس شورای اسلامی درباره لایحه متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری در شورای نگهبان مورد بحث قرار گرفت و مصوبه خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

همچنین با پیگیری‌های کمیسیون اصل ۹۰ قرار شده که تمام خانم‌های مستمری بگیر سرپرست خانوار از حق عائله‌مندی برخوردار شوند و بخشنامه این موضوع به تمامی ادارات تامین اجتماعی در کل کشور ابلاغ شده است.

نصرالله پژمانفر رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: مقرر شد که تامین اجتماعی حق عائله‌مندی را به خانم‌های سرپرست خانوار بدهند؛ مشروط براین‌که آنها یک تعهد محضری بدهند که اگر ادعای غیرواقعی نسبت به سرپرستی و یا پرداخت هزینه‌های فرزند را داشته، به تامین اجتماعی خسارت دهد. این کار برای آن است که ادعای غیرواقعی نسبت به سرپرستی و یا پرداخت هزینه‌های فرزند مطرح نشود.

همزمان با روز دانش آموز،‌ سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در نشستی ۴ ساعته در جمع دانش‌آموزان شرکت کننده در اولین دوره «اردوهای راهیان پیشرفت»، با اشاره به حوادث اخیر کشور گفته است که اغتشاش و تلاش برای بهم ریختن کشور با اعتراض فرق دارد و حتما باید با اغتشاشات و کسانی که ناامنی ایجاد می‌کنند، برخورد شود.

در پی  اعلام استانداری تهران مبنی بر تعیین مکان هایی به منظور برگزاری تجمعات هم احمد علیرضابیگیعضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در مجلس گفت: استناد به آئین نامه وزارت کشور برای برخورد با تجمعات مردمی، درست نیست و باید بسترهای قانونی لازم برای برگزاری تجمعات پیش بینی شود. اصل ۲۷ قانون اساسی برگزاری تجمعات را برای عموم مردم به رسمیت شناخته است و در خصوص لزوم اخذ مجوز نیز سخنی نگفته است. رویه ای که امروز در خصوص تجمعات دنبال می شود خلاف قانون اساسی است.

همچنین رییس مرکز پژوهش های مجلس از تدوین پیش نویس طرح قانونی برای بیان انتقادات و اعتراضات در مرکز پژوهش های مجلس و بررسی و نهایی‏ سازی آن در کمیسیون امور داخلی مجلس و شوراهای مجلس خبر داد.

بابک نگاهداری تصریح کرد: در این طرح مبنای برگزاری اجتماعات و راهپیمایی‏‌ها، اطلاع‏‌رسانی است و تلاش شده است ضمن تسهیل روند برگزاری اجتماعات قانونی از سوی گروه‌های مختلف مردمی، زمینه شکل‌گیری تحرکاتی که با هدف بی‌ثبات‏‌سازی و اخلال در نظم عمومی و امنیت ملی سازمان می‌یابند تضعیف گردد. طبعا در صورت تصویب فوری این طرح از سوی مجلس شورای اسلامی، جمهوری اسلامی ایران از آثار مثبت مرتبط با اجرای اصل ۲۷ قانون اساسی در جهت تقویت کارآمدی نظام بهره‏‌مند خواهد شد و بدین ترتیب زمینه برای سوءاستفاده از اعتراض ها توسط اغتشاشگران از بین خواهد رفت.

رئیس کل دادگستری استان البرز با اشاره ناآرامی‌های پنج شنبه ۱۲ آبان در کرج از شناسایی تعدادی از آشوبگران کمالشهر کرج خبرداد و افزود: در همان روز توسط دستگاه قضایی و امنیتی استان انجام و تعدادی از آشوبگران و مخلان امنیت بازداشت شده‌اند، رئیس قوه قضاییه هم ساعتی بعد از این حوادث بلافاصله در تماس تلفنی، دستور ویژه برای شناسایی، دستگیری و مجازات عناصر اصلی اغتشاشگر و آشوب طلب، خصوصا افرادی که اقدام به شهادت بسیجی شهید سید روح الله عجمیان و همچنین ضرب و جرح مامورین و مردم عادی و تخریب اموال عمومی کرده بودند صادر کرد.

دیگر اخبار مرتبط را می توانید در لینک های زیر بخوانید.

نشست وزیر کشور با جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره حوادث اخیر

برخورد قاطع با رفتارهای خشونت‌بار مطالبه آحاد مردم است

دستور رئیس قوه قضاییه برای شناسایی آشوبگران در کمالشهر کرج

«آرمان»⁩ برای ملت ایران نماد ایستادگی در مقابل جهل و جنایت است

ادای احترام دیپلمات‌های مقیم سوئد به شهدای شاهچراغ شیراز

***

امروز همچنین اولین نشست گروه دوستان دفاع از منشور سازمان ملل صبح امروز با حضور وزیر خارجه کشورمان و نمایندگانی از کشورهای  الجزایر، آنگولا، بلاروس، بولیوی، کامبوج، چین، کوبا، جمهوری دموکراتیک خلق کره، گینه استوایی، اریتره، ایران، جمهوری دموکراتیک خلق لائو، نیکاراگوئه، دولت فلسطین، فدراسیون روسیه، سنت وینسنت و گرنادینز، سوریه، ونزوئلا، و زیمبابوه برگزار شد.

وزیر امور خارجه کشورمان در بخشی این نشست با اشاره به مذاکرات رفع تحریم‌ها علیه ایران و با بیان این که تهران مسیر گفت‌وگو را باز نگه داشته است، گفت: مایه تأسف است که دولت آمریکا علیرغم درخواست صریح جامعه جهانی و با وجود دادن وعده‌هایی در این زمینه ، همچنان مسیر اقدامات خصمانه علیه ایران را توأم با پیشبرد سیاست شکست خورده موسوم به «فشار حداکثری» دنبال می‌کند.

در حاشیه همین مراسم حسین امیر عبداللهیان در جمع خبرنگاران اظهار کرد که آقای بورل در گفت‌وگویی که چهار روز پیش با من داشت گفت پیام شما در خصوص مذاکرات برای لغو تحریم‌ها را به طرف آمریکایی منتقل کردیم و طرف آمریکایی اعلام کرده که پیام ایران را با دقت بررسی می‌کند و پاسخ ایران را طی چند روز آینده می‌دهد. ما منتظر پاسخ آنها هستیم.

وی همچنین با اشاره به برخی از اخبار منتشر شده از سوی مقامات و رسانه‌های غربی در مورد ارسال پهپاد و موشک از سوی ایران به روسیه و اینکه ایران این ابزارها را در اختیار روسیه قرار داده است، تصریح کرد: اظهارات آنها در مورد بخش موشکی کاملا غلط است و بخش پهپاد درست است. ما تعداد معدودی پهپاد ماه‌های قبل و پیش از جنگ اوکراین در اختیار روسیه قرار دادیم.

در بیانیه نهایی گروه دوستان دفاع از منشور سازمان ملل متحد بر همبستگی با مردم و دولت ایران در مقابله با اقدامات قهری یکجانبه تاکید شد.

محمدحسن آصفری نایب رئیس کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها هم با اشاره به اظهارات طرف های غربی در خصوص برجام، تاکید کرد: طرف های غربی باید متوجه باشند که ملت ایران تکلیف خود را در مذاکرات روشن کرده و نظر ایران کاملا روشن و مبین است. به نفع طرف های غربی است که هرچه سریع تر نسبت به یک توافق  برد _ برد که به نفع دو طرف است اقدام کنند. قرار نیست که ایران تا ابد پشت در مذاکرات بایستد و تحریم ها را نیز بپذیرد. در صورت اینکه توافق نتیجه بخش نباشد قطعا جمهوری اسلامی ایران نیز تصمیمات متناسبی اتخاذ خواهد کرد که به سادگی بازگشت به عقب امکان پذیر نخواهد بود.

خبرهای دیگر با محوریت ایران و آمریکا را در لینک های زیر دنبال کنید.

درخواست مداخله‌جویانه راب مالی از ایران

ترس شورای امنیت ملی آمریکا از پیامد اظهارات بایدن مبنی بر "آزاد کردن ایران"

تکرار ادعاهای بی‌اساس حمایت ایران از جنگ روسیه علیه اوکراین از سوی بلینکن

***

انتقال پیکر  ۵ ایرانی فوت شده در حادثه هالووین کره جنوبی به کشور نیز از دیگر اخبار مورد توجه مخاطبان بود.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در کره جنوبی اعلام کرد: پیکرهای ۵ هموطن کشورمان که در حادثه هالووین جان باختند، با حضور و ادای احترام سفیر جمهوری اسلامی ایران در سئول و معاون مدیر کل وزارت امور خارجه کره جنوبی، به مقصد کشورمان بدرقه شدند.

در حادثه مراسم هالووین که هفته گذشته در کره جنوبی برگزار شد، پنج تن از هموطنان به نام های؛ آفاق راست منش، علی پراکند، ریحانه سادات آتشی، سمیه مقیمی نژاد و علیرضا اولیایی جان خود را از دست دادند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۴ ۲۲:۰۵

سلام حقوق ها ریالی شده، هزینه ها دلاری. حقوق ها باید بر اساس تورم واقعی و خط فقر 20میلیونی افزایش پیدا کند. رسیدگی بفرمایید.