• یکشنبه / ۱۵ آبان ۱۴۰۱ / ۰۹:۴۷
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 1401081509855
  • خبرنگار : 71451

یک اعتراف درباره عملیات محرم

یک اعتراف درباره عملیات محرم

ارتش عراق با پذیرش شکست در منطقه عملیاتی محرم و ناکامی در عملیات بازپس‌گیری، آتش توپخانه‌ای خود را در مناطق هم‌جوار با منطقه عملیاتی محرم و سایر جبهه‌ها شدت بخشیده و حملات هوایی و موشکی خود را در خلیج‌فارس متمرکز کرده است.

به گزارش ایسنا، ‌در ادامه عملیات محرم و فعالیت‌های عملیاتی نیروهای خودی در روز گذشته، از ساعات اولیه امروز (۱۳۶۱/۸/۱۴)، قرارگاه‌های قائم ۳ و قائم ۴ (نیروهای دو تیپ ۱۷ علی بن ابیطالب (ع) و ۱۴ امام حسین (ع) به همراه نیروهای تیپ ۱ لشکر ۲۱ حمزه و نیروهای تیپ ۸۴ خرم‌آباد)، باهدف جلوگیری از تجمع دشمن برای اجرای پاتک، اقدام به اجرای عملیات محدود روی ارتفاعات مقابل مناطق تصرف‌شده در ارتفاعات حمرین کردند و موفق شدند بخشی از قوای ارتش عراق را در این منطقه منهدم کنند.

نیروهای قرارگاه قائم ۳ با حمله به ارتفاعات مقابل خود، ضمن وارد آوردن تلفات به نیروهای دشمن، ۴ تانک و ۲ نفربر عراقی را منهدم کردند و ۳ تانک عراقی نیز به دلیل فرار خدمه آن، در منطقه، میان نیروهای خودی و دشمن باقی ماند.

قرارگاه قائم ۴ نیز با نیرویی به استعداد ۳ گردان منها، به خطوط دفاعی عراق در مقابل خود حمله کرد و ازآنجاکه عمده قوا و تجهیزات عراق در ارتفاعات و مناطق مقابل تیپ امام حسین (ع) تجمع کرده بودند، میزان خسارت زرهی و امکانات عراق در این محدوده زیاد بود.

۸ تانک، ۴ نفربر و ۱۰ دستگاه خودرو نظامی عراقی در این عملیات به غنیمت نیروهای خودی درآمد و ۲۰ دستگاه خودرو نیز منهدم شد.

این قرارگاه به دلیل مشکلات پدافندی، قسمتی از ارتفاع ۱۷۵ را که قبلاً به تصرف درآورده بود، رها کرد و تا ارتفاع ۴۰۰ در داخل خاک ایران عقب‌نشینی و تصرف مجدد آن را به شب‌های بعد موکول کرد.

با روشن شدن هوا، نیروهای این محور در ۵۰۰ متری جنوب جاده چم سری تا شرهانی، پدافند و تا ظهر امروز، ۴ پاتک نیروهای عراقی را خنثی کردند.

ارتش عراق با پذیرش شکست در منطقه عملیاتی محرم و ناکامی در عملیات بازپس‌گیری، آتش توپخانه‌ای خود را در مناطق هم‌جوار با منطقه عملیاتی محرم و سایر جبهه‌ها شدت بخشیده و حملات هوایی و موشکی خود را در خلیج‌فارس متمرکز کرده است.

منبع:

لطف‌الله زادگان، علیرضا، عملیات محرم: روزشمار جنگ ایران و عراق (کتاب بیست و دوم)، تهران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، چاپ اول ۱۳۹۳، صفحات ۲۷۹، ۲۸۰

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha