• یکشنبه / ۱۵ آبان ۱۴۰۱ / ۱۰:۴۴
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1401081509952
  • خبرنگار : 50210

سرپرست محیط زیست استان مرکزی:

جذابیت پاییزی "میقان" را از دست ندهید/از آنفلوآنزای پرندگان خبری نیست

جذابیت پاییزی "میقان" را از دست ندهید/از آنفلوآنزای پرندگان خبری نیست

ایسنا/مرکزی سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: تا امروز موردی از شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب میقان گزارش نشده است و فرصت بهره مندی از زیبایی های این زیستگاه برای علاقمندان فراهم است.

سید مهدی حسینی مصطفوی ۱۵ آبانماه در آیین گرامیداشت روز استانی درنا، اظهار کرد: استان مرکزی به دلیل داشتن یکی از جذاب ترین تالاب های کشور به نام تالاب میقان هر ساله شاهد حضور انواع پرندگان مهاجر در این زیستگاه است که گونه شاخص در این منطقه درنای خاکستری است.

وی افزود: تالاب ها ارزش های زیست بومی بسیار زیادی دارند و وجود تالاب میقان در کنار اراک فرصت های بسیاری را ایجاد کرده و می توان از کارکردهای مختلف آن بهره مند شد.

مصطفوی با بیان اینکه تعدیل اقلیم و آب و هوای منطقه یکی از کارکردهای این تالاب به شمار می رود، گفت: تنظیم جریان آب های سطحی، دیگر کارکرد این تالاب است. جریان آب به صورت طبیعی به سمت تالاب است و تالاب در واقع مهار سیلاب ها را عهده دار است، چنانکه در سال ۱۳۹۸ این تالاب در مهار سیلاب های اراک نقش بسیار موثری ایفا کرد.

وی افزود: این تالاب در فصل پاییز و زمستان بسیار دیدنی است و حضور گونه ها و پرندگان مهاجر که از عرض های شمالی وارد میقان می شوند، از جذابیت های گردشگری این منطقه به شمار می رود، حتی در دریاچه کوکبیه شازند نیز شاهد حضور پرندگان مهاجر هستیم.

سرپرست حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: طی سال های اخیر در زمستان درگیر چالش شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب میقان می شویم، ولی خوشبختانه تا امروز موردی از این بیماری در تالاب شناسایی نشده و این شرایط فرصتی است که از زیبایی های بصری تالاب و حضور پرندگان مهاجر استفاده کرد.

وی اظهار کرد: ایران دارای ۸۴ تالاب است که باید از آنها حفاظت کافی به عمل آید. در حال حاضر ۲۴ تالاب مشمول کنوانسیون رامسر هستند، اما تالاب میقان جزو این کنوانسیون نیست و امید است با پیگیری های لازم، میقان نیز این عضویت را به دست آورد.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز با بیان اینکه درناها تک همسر و همه چیز خوارند، به مناطق تالابی علاقمند هستند، ۵۰ سال عمر می کنند و برای مهاجرت به میقان ۷ هزار کیلومتر را طی می کنند گفت: میقان در فصل سرد سال همواره شمار بسیاری از این گونه را میزبانی می کند.

زهره موسوی افزود: طبق سرشماری سال ۸۷، درنا به ۱۴ استان کشور وارد می شود و یکی از استان ها، استان مرکزی است.

وی بیان کرد: تالاب میقان اراک در کنار هفت تالاب دیگر دارای برنامه جامع مدیریت تالاب هاست و هدف از تدوین این برنامه، مدیریت همه جانبه تالاب است تا ۱۷ دستگاه مسئول، وظایف و مسئولیت های خود را عملیاتی کنند.

موسوی تغییر الگوی کشت در روستاهای حاشیه تالاب، لزوم اجرای آبیاری قطره ای توسط جهاد کشاورزی، مسلوب المنفعه کردن چاه های غیرمجاز و جلوگیری از برداشت بیش از حد از چاه های مجاز از سوی شرکت آب منطقه ای و تامین حقابه زیست محیطی تالاب از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان را از جمله وظایف دستگاه های مسئول حفاظت از تالاب برشمرد.

وی با بیان اینکه حضور درنا در تالاب میقان اراک مربوط به دهه ۴۰ است، گفت: تنوع زیستی، بهبود کیفیت محیط زیست و کنترل سیلاب، نقش اجتماعی و اقتصادی و وجود کارخانه املاح معدنی و سولفات سدیم از جمله کارکردهای تالاب میقان به شمار می رود. در زمان سیلاب سال ۹۸ دو میلیون مترمکعب آب در تالاب جای داده شد و شهر اراک به واسطه این تالاب، تهدید سیل را به خوبی پشت سر گذاشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha