• یکشنبه / ۱۵ آبان ۱۴۰۱ / ۱۱:۲۵
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1401081510012
  • خبرنگار : 50039

نماینده گرگان و آق‌قلا در مجلس تأکید کرد

لزوم توقف رشد قارچ گونه دانشگاه‌ها/ روش منفعلانه روسای دانشگاه‌ها در حوادث اخیر

لزوم توقف رشد قارچ گونه دانشگاه‌ها/ روش منفعلانه روسای دانشگاه‌ها در حوادث اخیر

ایسنا/گلستان نماینده گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید رشد قارچ گونه دانشگاه‌ها در کشور متوقف شود، افزود: دانشگاه حرمت و قداست دارد ولی متأسفانه امروز «تجارت» به جای «علم» تحویل جامعه می‌شود.

غلامرضا منتظری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه جهت اجرای صحیح «طرح تحول آموزش عالی» باید در هر استانی دانشگاه‌های تراز و مدرن برمبنای سند تحول ایجاد شود، اظهار کرد: با تعریف یک بازه زمانی مشخص، استادها و مسئولان دانشگاه‌ها از دانشگاه‌های تراز سایر استان‌ها بازدید و از آنها الگوبرداری کنند.

نماینده گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه در این بازدیدها نکات ضعف و قوت سند تحول آموزش عالی مشخص می‌شود، ادامه داد: باید وضعیت رشد قارچ گونه دانشگاه‌ها در کشور متوقف شود.

وی با انتقاد از اینکه منزلت علم و دانش سیر نزولی به خود گرفته است، افزود: دانشگاه حرمت و قداست دارد ولی متأسفانه امروز «تجارت» به جای «علم» تحویل جامعه می‌شود و وزارت عتف (علوم، تحقیقات و فناوری) وظیفه ساماندهی این وضعیت را برعهده دارد.

منتظری با اشاره به اینکه منعی وجود ندارد که دانشگاه در دو مدل دولتی و خصوصی باشد، خاطرنشان کرد: اما این دو مدل باید هوشمند و حساب شده باشد و حتی اگر نماینده‌ای اصرار بر ایجاد دانشگاهی خارج از چارچوب در حوزه انتخابی خود شد، وزارت عتف باید در مقابل اینگونه تقاضاها بایستد.

وی با تأکید بر اینکه لزومی ندارد کرکره دانشگاهی مثل یک مغازه بالا کشیده شود و هیچ تأثیری در رشد علم و دانش آن منطقه نداشته باشد، اضافه کرد: در حوزه فرهنگ در دانشگاه‌ها نیازمند مدل اثربخش کار فرهنگی هستیم و با شیوه سنتی نمی‌شود کار فرهنگی انجام داد.

نماینده گرگان و آق‌قلا از آمادگی استان گلستان جهت برگزاری نخستین همایش کشوری «تدوین مدل اثربخش فرهنگی دانشگاه» خبر داد و تصریح کرد: باید تجربه‌های موفق فرهنگی متناسب با شرایط فعلی و با بررسی همه جوانب حوادث اخیر کشور جمع‌بندی و اجرا شود.

وی خواستار برگزاری نشست ملی مسئولان دولتی و استانداران با روسای دانشگاه‌ها شد و گفت: در دوره‌های پیشین به دانشگاه‌ها توجه نشده و اقدامات بیشتر شعاری بوده است.

منتخب مردم گرگان و آق‌قلا هیچ مجموعه‌ای را قوی‌تر و اثربخش‌تر از دانشگاه‌ها ندانست و یادآور شد: وزارت عتف جلسه‌ای با حضور استانداران تشکیل دهد تا مشکلات شناسایی شده و با همدلی و همفکری موانع موجود در این بخش از پیش‌رو برداشته شود.

منتظری در ادامه با اشاره به اغتشاشات در کشور و حوادث اخیر دانشگاه‌ها، خاطرنشان کرد: در حوادث اخیر روش بسیاری از روسای دانشگاه‌های کشور منفعلانه بوده است و آبروی دانشگاه را بردند.

وی با تأکید بر اینکه سابقه نداشته اراذل و اوباش وارد دانشگاه‌ها شده و هرکاری که دلشان می‌خواست، انجام دهند، افزود: با برخورد چماغی موافق نیستم ولی باید با روسا و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها که تماشاگر بودند، برخورد شود.

نماینده گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی هیئت علمی را الگوی جامعه دانست و تصریح کرد: بالغ بر ۶۰ نفر در مجلس شورای اسلامی عضو هیئت علمی دانشگاه‌های کشور هستند و باید جلسات همفکری برگزار و وزارت عتف مسایل و درخواست های خود را در حوزه‌های مختلف از قبیل اختصاص و یا جذب بودجه و سایر موارد در نشست‌های مشترک مطرح کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha