• یکشنبه / ۱۵ آبان ۱۴۰۱ / ۱۷:۴۲
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 1401081510466
  • خبرنگار : 71021

ضرغامی در دانشگاه شریف:

با نگاه مقتدرانه باید اصلاحات انجام داد/ برای آزادی دانشجویان بازداشتی تلاش می‌کنم

با نگاه مقتدرانه باید اصلاحات انجام داد/ برای آزادی دانشجویان بازداشتی تلاش می‌کنم

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تاکید بر اینکه ایران هیچ‌وقت تجزیه نمی‌شود، گفت: برخی روش‌های ما غلط است ولی ما را می‌ترسانند که اگر از حد فعلی عقب بروید، نظام با خطر جدی مواجه می‌شود.

به گزارش ایسنا، عزت‌الله ضرغامی - وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی - این سخنان را یکشنبه ۱۵ آبان‌ماه در اجتماع تعدادی از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف و در نشستی که برای گرامیداشت سیزدهم آبان‌ماه برگزار شده بود، بیان کرد.

این عضو کابینه دولت سیزدهم که خود در تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در ایران نقش داشته است، در این نشست دانشجویی که با عنوان «دانشگاه، مبدأ تحولات» برگزار شد، همچنین با بیان این جمله که به شریفی‌های عزیز ارادت دارد و این دانشگاه از برندهای معتبر علمی در جهان است، بیان کرد: انشاءالله دانشجویان آگاه و فهمیده و استادان محترم، این جایگاه را حفظ می‌کنند.

او درباره پرسش‌هایی که درباره تسخیر سفارت آمریکا مطرح و مشکلات کشور به آن ماجرا نسبت داده می‌شود، اظهار کرد: واقعا آنجا سفارتخانه نبود، یک لانه جاسوسی و اتاق عملیات برنامه ریزی و فرماندهی به معنای واقعی کلمه بود. ۹ ماه از انقلاب گذشته بود، حوادثی اتفاق افتاد که هر یک می‌توانست انقلاب را به تنهایی براندازی کند ،بخصوص برنامه‌های تجزیه‌طلبانه درست مثل آنچه در انقلاب مصر اتفاق افتاد. دیدید پس از انقلابی که در مصر راه افتاد، رییس جمهور برآمده از آن  انقلاب در قفس به دادگاه آمد. کشور ما هم می‌توانست آماج توطئه قرار گیرد. اسناد آن موجود است که سعی کردند در کاغذخردکن نابودشان کنند.

ضرغامی افزود: ۴۰۰ نفری که در تسخیر لانه جاسوسی بودند اکثرا جزو اصلاح‌طلبان شدند. به جرات می‌گویم هیچ‌یک از ۴۰۰ نفر نگفته که پشیمان شده است. تک و توکی کسی جایی حرفی زده که خودش می‌گوید قبول دارم ولی دیگران می‌گویند هنوز گرمی و نمی‌فهمی و قبول نداری. مشکل کشور همین دو قطبی و مرزبندی‌هاست.

رییس اسبق سازمان صداوسیما با تکرار این سخن که کشور هیچ وقت تجزیه نمی‌شود اما آنچه مایع نگرانی است، تجزیه مردم است، ادامه داد: آنهایی که می‌گویند مشکلات امروز ما به خاطر تسخیر سفارت آمریکا است، واقعا هیچ ارتباط معناداری بین مشکلات اقتصادی ما و تسخیر لانه جاسوسی ندارند. اگر بحث شود، عکس آن ثابت می‌شود و شاید بتوان گفت که مدیریت‌های ناکاراآمد عامل اثرگذاری در این زمینه است. اما اگر آن اقتدار ایجاد نمی‌شد، زودتر از اینها بساط انقلاب جمع می‌شد.

ضرغامی بیان کرد: کشور ما به‌طور جدی، مشکلش آداپتور و پل‌سازی است. بهشت و جهنمی‌ها گفتند پل بزنیم رفت و آمد کنیم، نصف کار از جهنم تکمیل شد، هر چه منتظر شدند، نصفه دوم از بهشت تکمیل نشد، پرسیدند، گفتند در بهشت یک دانه مهندس پل‌سازی پیدا نکردیم. حالا ما در جامعه و بین مردم به پل و آداپتور نیاز داریم. کسی نیست این‌ها را به هم بچسباند و هر کسی هم می‌خواهد حرف بزند، به انواع و اقسام اتهامات متهم می‌شود. دانشگاه شریف در این زمینه می‌تواند پیش‌رو باشد. مشکل امروز ما در وحدت اقشار و نخبگان است. کسی که نقش آداپتور را ایفا می‌کند باید دو طرف را بشناسد.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری همچنین گفت: ما در کشور مشکلات زیادی داریم اما بپذیرید مهمترین مشکلات ما در حوزه رویه و روش است. در اصول اصلا مشکل نداریم و همه با هم همراهند، حالا ممکن است یک نفر عصبانی شود ولی این حالت ریشه‌دار و ملاک نیست. مثلا یک روحانی از کنار خیابان رد می‌شود، یک نفر روحانی‌ که از جامعه فردوست است، عمامه‌اش را می‌اندازند. بله! ما روحانی لاکچری هم داشتیم که کارآمد نبوده و مدعی بوده و به بالادست هم رسیده، اما آن طلبه‌هایی که جزو قشر فرودست جامعه هستند، تلافی سر آن‌ها می‌آید. ما در اصول مشکل نداریم، باید در رویه تحول ایجاد کنیم. اصلاحات هم مورد قبول حاکمیت است. حداقل گفته شده و حالا باید عملیاتی کنند.

او اضافه کرد: دو سه جور آدم داریم؛ عده‌ای که اصلا نمی‌فهمند، یک عده هم محافظه‌کارند و تعارض منافع دارند، بعضی هم دنبال رزومه هستند، طرف می‌خواهد کاندیدا شود، تایید صلاحیت شود، یک جور حرف می زند که آن ۱۲ نفر حالش را نگیرند، اینها کم نیستند که می‌فهمند و حرف نمی‌زنند. اما برخی روش‌های ما غلط است، اصلاحات از موضع قدرت است، ما را نترسانند از این که اگر از حدی عقب بروید، نظام نابود می‌شود، نظام کجا نابود می‌شود، شما نابود می‌شوید.

ضرغامی به مسأله حجاب پرداخت و گفت: تعداد دختران کم سن و سال که حجاب ندارند زیاد شده، آیا نظام و انقلاب از میان رفت؟! اینها که این حرف‌ها را می‌گویند، آدم‌های اصولاً ترسو و محافظه‌کارند. آنهایی که می‌گویند همه چیز درست است، نمی‌فهمند جامعه ما زنده است و جامعه زنده قدرت ترمیم دارد. موجود مرده است که قدرت ترمیم ندارد.

او ادامه داد: می‌گویند با دهه هشتادی‌ها نمی‌توان مفاهمه کرد. با بازجوی اصلی یک عده که در اغتشاشات دستگیر شدند، صحبت کردم، گفت "یک عمر از آدم‌های درشت سیاسی بازجویی کردم، سخت‌ترین بازجویی به چندصد نفری مربوط است که از کف خیابان بوده‌اند، نه من می‌فهمم اینها چه می‌گویند، نه آنها می‌فهمند من چه می‌گویم". هر چه سعی می‌کنم حاشیه نروم، نمی‌شود. بعد، حرف‌های من را می‌برند به آقای رییسی نشان می‌دهند که وزیرت این حرف را زده است. بنده خدا هم به‌خاطر ما خیلی تحت فشار است. البته ما با آقای رییسی راحتیم و این حرف‌ها را نداریم.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری اظهار کرد: تحول و اصلاحات نیاز است. خیلی‌ها زودتر درباره گشت ارشاد تذکر دادند و گفتند این روش جواب نمی‌دهد. ۵ نقطه یک ون گذاشتند و تذکر می‌دهند و بعد هم این اتفاق می‌افتد، خوب این روش غلط است. باید هر کجا احساس شود روش غلط است، با این نگاه که نظام مقتدر است، اصلاح کرد. اینطور نیست که با یک عملیات و یک شبکه تلویزیونی براندازی اتفاق بیفتد. اگر من جای روسای این شبکه بودم، اضافه‌کاری آنها را قطع می‌کردم.

رییس اسبق صداوسیما تاکید کرد: این نظام برآمده از مردم است. فکر نکنند با چهار حرکت از دست می‌رود، ولی ما خودمان می‌توانیم با روش‌های نادرست به این نظام لطمه جدی وارد کنیم.

ادامه نشست به پرسش و پاسخ دانشجویان با عزت‌الله ضرغامی اختصاص یافت.

ضرغامی در پاسخ به پرسش دانشجویی درباره فیلترینگ و محدود کردن رسانه‌ها در داخل و واگذار کردن فضا به رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور، گفت:  وضع ما به لحاظ اعتماد رسانه‌ای خوب نیست. با این دیدگاهی که در این پرسش حاکم است همراهم، ما دچار محافظه‌کاری شدیم، ترس بعضی از نهادهای نظارتی باعث شده گوشه‌هایی را با صراحت نگوییم.

او اضافه کرد: درباره فضای مجازی بارها اعتقادم را شنیده‌اید، این فضا آمده تا انقلاب اسلامی را نجات بدهد. اگر رهبری معظم بر آزادی اندیشه تاکید می‌کنند، این آزادی اندیشه را در رسانه‌های رسمی نمی‌توانیم داشته باشیم. فضای مجازی اگر نباشد، آدم‌ها نمی‌توانند حرف بزنند. حتی منِ ضرغامی در طول سال‌های گذشته در صفحات مجازی‌ می‌توانستم حرف بزنم. اگر استقلال بخشی از شعار انقلاب ما است، زیربنا و پیش‌نیازش استقلال فکری است.

ضرغامی درباره فیلترینگ هم گفت: اگر حرفی داشته باشم، در شورای عالی فضای مجازی حرفم را می‌زنم، اما هر تصمیمی بگیرند باید مطیع جمع باشیم و در آن راستا حرکت کنیم. با این حال امید دارم فضای مجازی با تمام تصمیماتی که گرفته می‌شود، روز به روز زمینه فضای وسیع‌تری برای آزادی اندیشه و عقیده فراهم کند.

او به پرسش دانشجوی دیگری درباره ارتباط دادن همه مشکلات و نارضایتی‌ها به حجاب، پاسخ داد که در این حوزه با شما هم‌عقیده هستم. ما دین را خوب معرفی نمی‌کنیم، بعد که می‌گویم بزرگترین منکر این است که دین را زیر سوال ببریم و مردم را به دین بدبین کنیم، بعضی دوستان خرده می‌گیرند که چرا این حرف را می‌زنید. شما منکر را نمی‌شناسید. با منکرانه‌ترین روش با آدم‌ها برخورد می‌کنید، بعد می‌گویید نهی از منکر می‌کنید. کجای دین به این شکل است؟!

وزیر دولت سیزدهم افزود: به عنوان یک دانشجوی شهید مطهری، آثار ایشان را ترویج می‌دهم و تدریس می‌کنم. آرای شهید مطهری را راجع امر به معروف و نهی از منکر بخوانید، آیا همانی است که ستاد (امر به معروف و نهی از منکر) می‌گوید؟ من احترام می‌گذارم برای این‌که بعدا نگویند ضرغامی نهادهای رسمی را زیر سؤال می‌برد، واقعا این ستاد خدمات ارزشمندی برای این کشور انجام می‌دهد، اما این‌ها را کنار هم بگذارید و ببینید مقام معظم رهبری و مطهری و امام (ره) چه می‌گویند و بعضی از دوستان چه می‌گویند. 

او سپس بیان کرد: دین را باید درست معرفی کرد. بله، دین اولویت‌هایی دارد، حجاب هم جزو ضروریات دین است. اما راجع به امر به معروف در جایی گفتند ضرغامی با حرفی که درباره امر به معروف زده، یعنی امر به معروف را قبول ندارد، درحالی که دروغ بود، من صدها مقاله در این‌باره دارم، بعد گفتند (چون امر به معروف) ضروری دین است، پس ضرغامی مرتد است و چون مرتد است، لیوانی که جلوی آن است نجس بوده، باید آن را آب بکشیم. لازم باشد می‌گویم چه کسی این حرف را زده است. اما آقایان! شما که مفاهمه ندارید و نتیجه آن را داریم می‌بینم.

 وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: درباره حجاب باید تدبیر درست صورت گیرد. این درست است که مردم گرفتارند و وقتی گرفتارند، عصبانی می‌شوند و همه کار می‌کنند.

ضرغامی ادامه داد: دانشگاه شریف بهترین دانشجویان را دارد، حالا چهار نفر هم ناراحت می‌شوند، فحش می‌دهند، حتما اشکالی دارند، اما اگر با من صحبت می‌کنید، به آرای شهید مطهری ارجاع می‌دهم که می‌گفت چه شد مردم در روستا و شهرستان، نماز و روزه‌شان ترک نمی‌شد اما وقتی به دانشگاه آمدند، ظرف شش ماه کمونیست می‌شدند. ما آن روش شهید مطهری را می‌خواهیم، یکی باید از آن دانشجوی عزیز ما بپرسد به کجا رسید که فحش داد؟

او در پاسخ به پرسش دیگری درباره عقب‌نشینی از مواضع مربوط به حجاب، اظهار کرد: هر کاری می‌خواهد انجام شود، باید توانمندی تبیین شود. کم‌ یا زیاد شود، حتما سازمان را به لحاظ مدیریتی نابود می‌کند. در خیابان تعدادی از خانم‌ها و دختران ما بی‌حجاب شده‌اند. آیا به زور می‌توانیم حجاب سر آن‌ها کنیم. پس ببینیم توانمندی در چه حدی است، وارد مبحث ایدیولوژیکی نمی‌شوم و نظرم را درباره حجاب صریح گفتم و تمام توانم در این است. و معتقدم هر یک دختر که با حجاب شود، بهشت خدا را برای خود خریده‌ایم.

ضرغامی معتقد است: بخشی از بی‌حجابی‌هایی که به تازگی اتفاق افتاده سیاسی بوده و بخشی ناشی از ناراحتی است و برخی برداشتن حجاب را یک حرکت سیاسی می‌دانند.
رییس اسبق صدا و سیما ادامه داد:‌ زمانی که در این سازمان مسؤولیت داشتم، خیلی‌ها که مدعی بودند را دعوت می‌کردیم به صدا و سیما بیایند و درباره حجاب صحبت کنند، می‌گفتند بلد نیستیم. خدا پدرشان را بیامرزد، در مقابل بعضی‌ها نمی‌توانستند و اگر حرف می‌زدند، همان‌ها حجاب را نابود می‌کنند.

ضرغامی در پاسخ به پرسش یکی دیگر از دانشجویان درباره تناقضی که در رفتار و حرف بویژه در قیاس زمانی که مسؤولیت صداوسیما را به عهده داشته است، گفت: زمانی آدم‌ها نظر شخصی دارند که محترم است، زمانی هم به لحاظ مدیریتی در سازمانی مسؤولیت دارند که بخش زیادی از تفکرات خود را اعمال می‌کنند، ولی بخش دیگری را نمی‌توانند اعمال کنند، بخصوص در سازمان‌های ملی از جمله رسانه ملی. مواضع شخصی و مواضع سازمانی، هر یک جایگاه خود را دارد.
 

او سپس بیان کرد: زمانی که در سازمان صدا و سیما مسؤولیت داشتم، کم کارت قرمز نگرفتم، تعدادشان زیاد است. نیمه اول پنج سالم که تمام شد، از بس گزارش برای رهبری رفته بود و پرونده تشکیل داده بودند، فکر می‌کردم کارم تمام است. محبت و درک بالای مقام معظم رهبری بود و دستور دادند دوباره این مسؤولیت را بپذیرم. آقا شخصیت مشورت‌پذیری دارند، درحالی‌که بعضا چهره دیگری را از ایشان منعکس می‌کنند. جلال و جبروت ایشان لازم است برای این‌که دشمن توطئه نکند، دشمن به فکر خطر کردن نیفتد که انقلاب را به نابودی بکشاند. مقام معظم رهبری چهره جمال هم دارند. وقتی مطالبی را می‌گفتیم، قبول می‌کردند، انتقاد هم می‌کردند، بعضی موقع‌ها هم ممکن بود ما قانع نشویم، ایشان توضیحاتی می‌دادند و ما انجام می‌دادیم. موضوع به این راحتی است.


در ادامه این نشست، یکی از دانشجویان از ضرغامی پرسید وقتی مردم به روندی اعتراض دارند، آن‌ها را به قانون‌مداری نمی‌توان ملزم کرد. آیا جمهوری اسلامی این ساختار را دارد که حرف اکثریت مردم را معتبر بداند؟ ضرغامی با استقبال از رویکرد این پرسش، پاسخ داد: این انقلاب و قانون اساسی برآمده از خواست مردم است. در دنیا هیچ کشوری قانون اساسی خود را سال به سال تغییر نمی‌دهد. قانون اساسی معتبر است و به‌راحتی نمی‌توان در آن تغییر ایجاد کرد. اگر مسائل گذرا و برخی جهت‌گیری‌ها به تغییر قانون اساسی منجر شود که کشور ثبات پیدا نمی‌کند.

او اضافه کرد: بسیاری از موضوعات اصلا به قانون اساسی ربطی ندارد، به روش و شیوه ما ارتباط دارد. البته که قانون اساسی رفراندوم را هم پیش‌بینی کرده است، ولی آیا برای هر موضوعی، با هزار تبعاتی که می‌تواند داشته باشد، می‌توان رفراندوم برگزار کرد؟ البته که من خودم طرفدار این موضوع هستم ولی همه چیز به این سادگی دو،دوتا چهارتا نیست.
 

ضرغامی در ادامه گفت: در صدا و سیما که بودم، قانونی وجود داشت که اگر در جایی دیش ماهواره هست، نیروی انتظامی باید با آن مقابله کند. تصمیم گرفتیم شبکه‌های متنوع تلویزیونی راه‌اندازی شود، بعضی‌ها می‌گفتند چند شکبه کافی است، ما می‌گفتیم شاید مردم نخواهند مدام اخبار گوش بدهند و می‌خواهند فیلم ببینند، گزارش دادند ضرغامی کار خطرناک می‌کند و اگر شبکه مستقل فیلم راه بیفتد، مردم اخبار رسمی کشور را از کجا ببینند؟ یک روز مقام معظم رهبری به فرمانده ناجا فرمودند به هیچ‌وجه وارد خانه‌های مردم نشوند، آن قانون هنوز هست، هرچند متروکه است، ولی مجلس باید اجرایی کند.

در ادامه از ضرغامی پرسیده شد که نظر هیأت دولت درباره هتک حرمت به دانشجویان چیست و آیا چنین حرکاتی به اعتبار نظام آسیب نمی‌زند، که او در جواب، اظهار کرد: حتما دولت موافق نیست. هر حرکتی و اقدامی در محیط علمی و دانشگاهی که اساعه ادب باشد، مورد تایید نظام و مقام معظم رهبری و رییس‌جمهور نیست. بارها در جلسات، آقای رییس‌جمهور به این مساله توجه نشان دادند، اما بعضی جاها در انجام ماموریت خطا می‌شود. حتما باید برخورد و عذرخواهی شود و حتما باید مشخص شود این کار غلط است. بزرگان نظام روی این مساله تاکید دارند که اگر کار خطایی صورت گرفته، حتما عذرخواهی کنند.

دانشجوی دیگری برخی سخنان ضرغامی در این نشست بویژه در بخش اختلاف در رویه و نه اصل را زیر سوال برد و گفت که اتفاقا اختلاف در اصل است و زمان برای شعار دادن پایان یافته است که وزیر دولت گفت: این‌که ما در قانون اساسی مواردی است که عمل نمی‌شود، تایید می‌کنم و از این بابت شعار هم نمی‌دهیم و این حرف کاملا درست است. اگر قانون اساسی را مرور کنیم، می‌بینیم فراموش‌شده‌های قانون اساسی زیاد است.  

در ادامه، یکی از دانشجویان صنعتی شریف به دستگیری پنج دانشجوی این دانشگاه اشاره کرد و پرسید تا وقتی چنین فضایی حاکم است، آیا ما می‌توانیم حرف بزنیم؟ ضرغامی در این‌باره اظهار کرد: براساس قانون اساسی، افراد و دستگاه‌ها وظایفی دارند که باید این وظایف را به‌درستی انجام دهند. در حد خودم می‌گویم خط قرمزی برای این‌که معلوم کنیم کجاها وظایفش را درست انجام می‌دهد یا نمی‌دهد، نداریم. این برداشت شخصی است. هر جا توانستم با کسانی که قدرت در اختیارشان بوده و می‌توانستم اقدامی انجام دهم که اگر خطایی صورت گرفته جبران شود، این کار را انجام داده‌ام. یعنی اگر رییس وقت قوه قضاییه اعلام کند چند نفر در دستگاه ریاست جمهوری با سایت آقای «زم» ارتباط دارند و خانم مومن و متدینی را ۱۴ روز در سلول انفرادی نگه می‌دارند، بعد می‌گویند ببخشید اشتباه شد، خانمی که در فتنه ۸۸ خدمات زیادی در صدا و سیما کرده بود، در صفحه خودم (در توئیتر) نوشتم که به این خانم ظلم شده و باید دلجویی کنید. وزیر سابق اطلاعات عذرخواهی کرد. درباره این خانم حتی مقام معظم رهبری از ایشان دلجویی کردند، بعضی‌ها هم نمی‌خواهند بگویند اشتباه کرده‌اند، چون فکر می‌کنند اقتدار دستگاه‌های اطلاعاتی کشور زیر سؤال می‌رود.

وزیر میراث فرهنگی درباره پرهیز از رفراندوم گفت: ما در کشورمان انتخابات داریم،. البته این‌که فرایند انتخابات مورد تایید کامل من هست، حتما نیست، چون خودم زخم‌خورده انتخابات ریاست جمهوری بودم و سکوت کردم، هرگز هم برایم روشن نبود دلیل عدم احراز صلاحیت چیست. اما چرا الان باید در این شرایط این حرف‌ها را بزنیم، چه کسانی سود آن را می‌برند؟ به هر حال ما در کشورمان انتخابات داریم. البته حتما باید از انتخابات گذشته درس بگیریم. باید اصلاحات در روش‌های انتخاباتی صورت گیرد، تا هرچه جلوتر می‌رویم شور انتخابات بیشتر شود.  

ضرغامی در پاسخ به پرسشی درباره چگونگی اصلاحات در نظام هم بیان کرد: یکدستی به طور قطع خوب نیست و پیامدهایی دارد. یک‌بار مرز بندی از سوی مقام معظم رهبری مشخص شد، از سلطنت‌طلب و ضد انقلاب و...، این مرزبندی روشن است، کسی با آن‌ها نیست. امروز در ویدئویی دیدم که گوگوش هم که می‌خواست طرفداری کند، به او فحش دادند و دنبالش کردند و حتی در آنجا هم آواز گوگوش را برنمی‌تابد. متاسفانه مرزبندی‌ها را زیاد کرده‌اند.  

وزیر دولت سپس گفت: ما که نمی‌خواهیم نظام را براندازی کنیم چه جایگزینی برای آن داریم؟ خیلی طرفدار حرف‌های کلیشه‌ای نیستم که ایران مثل سوریه و عراق و بازار شام می‌شود، حالا بعضی‌هایش مبنایی دارد، اما سوال من این است جایگزین ما چیست؟

او همچنین در پاسخ به پرسشی باره نبود شفافیت، بویژه در باره معرفی مفسدان اقتصادی، اظهار کرد: سال‌هاست اصحاب قدرت و ثروت را تئوریزه کرده‌ام. اوایل انقلاب اصحاب قدرت داشتیم، تهدید برای مردم ایجاد می‌کردند، بعدها اصحاب ثروت داشتیم و به مال‌اندوزی افتادند، بویژه در دوره کارگزاران، در سال‌های اخیر تقاطع اصحاب ثروت و قدرت پدیده خطرناک و نامیون شد، اوج آن در ماجرای آقای «طبری» است، البته به خاطر این حرف‌ها هزینه دادم، ولی کسی دیگر نمی‌تواند جلوی این اصحاب را بگیرد. حالا سؤال می‌شود چرا افشا نمی‌شود؟‌ این‌ قضیه اژدهای هفت سر است، یک سرش را قطع کنید، از جای دیگری سر آن بیرون می‌زند، اما آیا باید ناامید شد؟ هرگز! این‌که مقام معظم رهبری فرموند فساد در واقع "سیستماتیک نیست، به این معنا که کل نظام فاسد است" حرف دقیقی است، من با افراد این نظام در ارتباطم و به خانه‌هایشان می‌روم. خیلی‌ها به مراتب پایین‌تر است، درست نیست که آن‌ها فاسدند و دزدی می‌کنند و با باندها هستند. البته وقتی پرونده فسادی را بررسی می‌کنید، می‌بینید از همه بخش‌های نظام در آن هستند. آن‌ها برای این‌که پروژه فساد را جلو ببرند، از همه جا یارگیری می‌کنند. بارها مقام معظم رهبری تذکرات سنگین دادند. این فساد، سیستماتیک نیست. هرگز این‌طور نیست که کل نظام فاسد باشد.

ضرغامی در پایان این نشست نام تعدادی از دانشجویان بازداشت شده دانشگاه را پرسید و گفت که وضعیت آن‌ها را پیگیری می‌کند.

این گزارش در ۲ نوبت به‌روزرسانی شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۵ ۱۹:۰۱

این چه کلکیه دارید می زنید

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۵ ۲۱:۰۴

این حرفها ۱۵ سال پیش شاید خریدار داشت ولی الان؟!!!! آقایان هنوز در خوابن

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۵ ۲۱:۰۵

شاید تنها مسئولی باشه که حرفای درست حسابی میزنه! ای کاش از افکار ایشون بیشتر استفاده بشه برای آرامش به جامعه

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۶ ۰۰:۲۹

چرا ضرغامی تو همه کارا هست تازگیا خیلی آزاد حرف میزنه

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۶ ۰۸:۱۲

آقای ضرغامی ازاینهمه تغییررنگ وموضع کمی خجالت بکشید لطفا.وقتی شماوارد صداوسیماشدی بقدری درباره حجاب سخت گرفتی که مدیران وکارمندان وهنرمندان واقعا ازاین اندازه ازسخت گیری هم به شگفت آمدندوهم ترسیدند! شما برای سریال وتءاتر ناظرینی گذاشته بودی که تاعکس نهایی گریم را تاییدوامضانمی کردند آن اثر حق تولید نداشت!درزمان شما اجازه اجرای مجری زن برای کارشناسان یامیهمانان آقا قدغن شدحالا این اندازه آزاداندیش شده ای؟!ریا هم حدی دارد!

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۶ ۱۸:۴۱

عجب فقط آقای ضرغامی تواین روزا تلاشش زیاد شده

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۶ ۲۰:۳۸

بعد از جواب رد اصلاح طلبان برای میان جیگری کفگیر نظام به ته دیگ خورده سردار ضرقامی مامور میانجیگر ی شده البته هنوز هم بحث اصلاحات تاکتیک فریب است مگر سرداران سپاه آن هم از نوع گازنبریش مثل قالیباف می‌توانند اصلاح شوند یا اصلاح آتی انجام دهند این دروغ ها دیگه برای ایرانی پذیرفتنی نیست

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۹ ۱۵:۴۲

حرف الکی نزن

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۷ ۰۷:۵۹

آقای ضرغامی چندین سال متوالی صدا و سیما را اداره می کرد واقعا عملکردی با این همه امکانات و بودجه داشت؟ خیلی از مشکلات اجتماعی و فرهنگی حال و حاضر مربوط به خود خود ایشان است. الانم هم که متولی میزاث فرهنگی و گردشگری است چه طرح و پیشبرد در امور فرهنگی و گرشگری داشته است؟

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۲۰ ۱۱:۱۳

فرمایش می فرمایند اول میگن نگاه مقتدرانه بعد اصلاحات یعنی اول گربه را دم حجله می کشن 2 راه بیشتر نیست یا نگاه مقتدرانه یا اون یکی که شما اولی را انتخاب کردید مرم هم اتفاقا اولی را ولی در جهت مخالف....چرا هیچ مدیری در حیطه وظایفش صحبت نمیکنه اقای رایسی با این انتخاب وزیرانش چشم بازار و در اورد

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۲۴ ۱۹:۵۹

اگر در مورد حجاب کار فرهنگی و دینی درست و متناسب کرده بودید، وضعیت این جونه نبود. شما با فیلمت، با موسیقیت، با حرکات جلف مجریانت و حجاب و عفاف را کوبیدی، شما طرفدار حجابی؟! صدا و سیما کلا از سابق تا ...