• دوشنبه / ۱۶ آبان ۱۴۰۱ / ۱۱:۰۰
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1401081610794
  • خبرنگار : 50046

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان اعلام کرد:

افزایش کانون‌های بیماری هاری در خراسان شمالی

افزایش کانون‌های بیماری هاری در خراسان شمالی

ایسنا/خراسان شمالی رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی از افزایش کانون‌های بیماری هاری در این استان خبر داد.

دکتر حسن قاسمی فرد در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: تعداد کانون بیماری هاری در این استان طی سال گذشته ۶ کانون بوده است که این تعداد در ۶ ماه نخست سال جاری به ۹ کانون رسیده است.

وی با اشاره به اینکه در این استان ۲۷ هزار قلاده سگ صاحب دار وجود دارد، گفت: به منظور پیشگیری از بروز بیماری هاری، واکسیناسیون این سگ ها هر ساله در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

 قاسمی فرد افزود: تعداد واکسیناسیون انجام شده در سال گذشته برای ۱۵ هزار و ۷۰۰ قلاده سگ بوده است.

وی ادامه داد: طی ۶ ماه نخست سال جاری نیز ۱۷ هزار قلاده سگ علیه بیماری هاری واکسینه شده اند.

این مقام مسئول با بیان اینکه هاری یکی از بیماری های مشترک میان انسان و دام است، تصریح کرد: در صورت گزش سگ مبتلا به بیماری هاری، این بیماری نیز به انسان انتقال می یابد.

وی گفت: بیماری هاری هم در انسان و هم در سگ بعد از بروز علائم بیماری، مرگ را به همراه دارد.

گفتنی است چندی پیش دکتر حمید رمضانی مدیر کل دامپزشکی خراسان شمالی نیز در نشستی خبری در ارتباط با سگ های ولگرد گفت: وظیفه ادارات کل دامپزشکی در ارتباط با سگ ها، واکسیناسیون سگ های صاحب دار است.

وی با تاکید بر اینکه از ۲۵ شهرداری شهرهای استان تقاضا داریم تا توجه خاصی به ستاد اتلاف سگ های ولگرد داشته باشند، گفت: افزایش جمعیت سگ های ولگرد عوارضی دارد که یکی از مهمترین آن ها گزش است.

 رمضانی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر سگ ها می توانند میزبان و ناقل بسیاری از بیماری های انگلی در سطح جامعه باشند که در این زمینه دهیاران روستاها می توانند کمک بسیار خوبی در ساماندهی سگ ها داشته باشند چراکه در وهله نخست سگ های ولگرد از روستاها به داخل شهر می آیند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha