• سه‌شنبه / ۱۷ آبان ۱۴۰۱ / ۰۹:۴۰
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1401081711439
  • منبع : نمایندگی همدان

پاسخ آبفا به شکایت همدانی‌ها از کیفیت آب؛

تغییر منبع تأمین آب شرب همدان باعث تغییر کیفیت شده است

تغییر منبع تأمین آب شرب همدان باعث تغییر کیفیت شده است

ایسنا/همدان ۲۱ مهرماه، بعد از دو ماه بی‌آبی گسترده در همدان، خبر آمد خبری در راه است و قطعی‌ها به صورت کاملاً محسوسی کاهش یافت اما امان از شکایت برای طعم و بوی بد آب!

از ۲۱ مردادماه، قطعی آب در همدان شروع شد و شهروندان همدانی ساعات زیادی از روز را آب نداشتند. مواقعی هم که آب وصل می‌شد شکایات زیادی نسبت به کیفیت آب به گوش می‌رسید.

از شکایت برای بو و طعم بد گرفته تا گل‌آلودگی آب به نحوی که شهروندان در برخی مواقع شاهد خروج شیرکاکائو از شیرهای آب بودند البته که به کیفیت و غلظت شیرکاکائوهای خوزستان نمی‌رسید!

همین مسئله باعث شد با وجود اعلام دانشگاه علوم پزشکی همدان مبنی بر سلامت آب، شهروندان برای مصرف آب شرب خود به چشمه‌های آب و آب‌های معدنی روی بیاورند و خرید بطری‌های آب معدنی هر چند با قیمت هر باکس شش تایی به صورت میانگین ۲۲ هزار تومان، در دو ماه هزینه زیادی را بر دوش خانواده‌ها بگذارد.

صحبت مسئولان استانی و شهرستانی مبنی بر انتقال آب سالم و باکیفیت به همدان، باعث شده بود تا شهروندان فکر کنند پس از حل مشکل قطعی‌ها آب باکیفیتی را دریافت خواهند کرد چراکه دسترسی به آب آشامیدنی سالم حق همه انسان‌ها در اقصی نقاط کره زمین است.

حالا بیش از ۲۰ روز است که قطعی‌ها در اکثر نقاط شهر همدان به ساعات بامدادی محدود و دشواری تأمین مایه حیات برای همدانی‌ها کاهش یافته اما گلایه‌ها از کیفیت آب همچنان پابرجاست.

در سطح شهر وقتی با شهروندان گفت‌وگو می‌کنیم، می‌گویند که از کیفیت آب رضایت ندارند، برخی ادعا می‌کنند مزه شوری دارد، بعضی می‌گویند آب تلخ است، تعدادی از سختی زیاد آب و لک‌های باقیمانده بر روی ظروف گلایه دارند و شهروندانی هم هستند که می‌گویند بوی نامناسبی از آب استشمام می‌کنند.

شهروندی که ساکن شهرک بهشتی است در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید که از بو و طعم آب شهری رضایت ندارد و از آب یکی از چشمه‌های همدان برای مصرف شرب استفاده می‌کنند.

یکی از شهروندان ساکن در خیابان تختی نیز در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید که آب طعم تلخی دارد، سختی آن زیاد است و رسوب آب در سینک به صورت محسوسی قابل مشاهده است در صورتی که پیش از قطعی‌ها این مشکلات وجود نداشته و همین مسئله باعث شده همچنان از آب معدنی استفاده کنند و هزینه‌های زندگیشان افزایش پیدا کرده است.

شهروندی که در منطقه جانبازان زندگی می‌کند نیز در گفت‌وگو با ایسنا نسبت به کیفیت آب ابرازنارضایتی می‌کرد. او می‌گوید مگر نباید آب یک ماده بی‌بو و بدون طعم باشد؟ ما نمی‌توانیم از این آب استفاده کنیم چراکه مزه دارد و با آبی که سال‌ها در همدان استفاده می‌کردیم، متفاوت است بنابراین از آب معدنی استفاده می‌کنیم.

دکتر محمدمهدی مجذوبی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان ۲۷ مهرماه در جمع خبرنگاران، سلامت آب توزیعی در شبکه شهری همدان را تأیید کرد اما به علت آنچه شهروندان از آن به عنوان کیفیت نامناسب آب نامبرده می‌شود برخی خانواده‌ها همچنان از آب شهری برای مصرف شرب استفاده نمی‌کنند.

این موضوع را از شرکت آب و فاضلاب استان همدان پیگیری کردیم و مدیر مرکز پایش و نظارت بر کیفیت شرکت آب و فاضلاب استان همدان گفت: تغییراتی در کیفیت آب شرب همدان داشته‌ایم و علت نارضایتی شهروندان به این علت است که ذائقه مردم به منابع آبی قبلی عادت داشته است.

مجید زیبازاده در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با عنایت به تغییر تأمین منابع آب شرب شهر همدان به علت کمبود بارش‌ها تغییراتی در کیفیت آب شرب همدان داشته ایم و به علت اینکه ذائقه مردم عزیز به منابع آبی قبلی عادت داشته واضح است سوالاتی از نظر استاندارد بودن آب در اذهان ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: با اطمینان می‌گوییم طبق آزمایشات کیفی به عمل آمده توسط آزمایشگاه شرکت آب و فاضلاب همچنین کنترل مداوم آن توسط دستگاه‌های نظارتی مانند مرکز بهداشت و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان، آب در حد استاندارد آب آشامیدنی به شماره ۱۰۵۳ مؤسسه استاندارد است و مردم هیچ‌گونه نگرانی نداشته باشند.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۷ ۱۲:۰۶

کیفیت آب همدان خیلی پایینه و بسیار بدمزه است و اصلا نمیشه خوردش! گذشته از اینها آرسنیک داره و سمی و خطرناک هست

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۷ ۱۸:۵۳

درسته.مشکلات پوستی مثل خارش لک و ..شایع شده 🙁

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۷ ۱۶:۱۵

آب بوی وایتکس میده انگار داریم آب استخر میخوریم

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۸ ۱۵:۲۴

یه سوال مگه مشکل آب تمام شده که استخر را رو باز کردن با هدر رفت بالایی آب، حال مگه مجبورید دوسال کرونا بود استخر بسته بود مگه چی شد ، فقط برای سود جویی یک عده و آب استخری که همینطوری ش آلوده بوده چه رسد به الان

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۸ ۱۵:۳۲

بله اب همدان قابل اشامیدن نیست هم بد بو هم بد مزه

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۸ ۱۶:۱۶

چرا واقعیت رو به مردم نمیگین که اب ارسنیک داره وبرای اشامیدن مضره

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۹ ۱۹:۱۷

آب همدان قابل شرب نیست الکی مردم رو توجیه نکنید چون سرشار از آرسنیک است .

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۲۰ ۲۳:۰۴

لکه های شوره مانند در سینگ و شیر آلات شدیدی ایجاد شده که باعث ترس شهروندان شده

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۲۱ ۱۱:۱۹

حالا اگه نگران باشیم چکار میشه کرد ولی برای استفاده شستشو ونظافت خوبه دربیابان کفش کهنه غنیمته ولی برای شرب مجبور به استفاده از آب معدنی هستیم که گرانه وبقول هزینه زندگی رفته بالا

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۲۲ ۱۹:۳۴

آب همدان به شدت بوی وتعفن ولجن شدیدمیدهدغیرقابل شرب است وباعث مواردگوارشی می شود