• سه‌شنبه / ۱۷ آبان ۱۴۰۱ / ۱۰:۳۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401081711522
  • خبرنگار : 71415

درخواست ناتو از صربستان و کوزوو برای پرهیز از تنش

درخواست ناتو از صربستان و کوزوو برای پرهیز از تنش

دبیرکل ائتلاف ناتو از صربستان و کوزوو خواست از اقداماتی که باعث افزایش تنش‌ها شود بپرهیزند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ائتلاف ناتو گفتگوهای تلفنی مجزایی با آلکساندر ووجیچ، رئیس جمهور صربستان و همچنین آلبین کورتی، نخست وزیر کوزوو درباره مناقشه مربوط به طرح تعویض پلاکهای خودروها از پلاکهای صربستان به پلاکهای کوزوو در شمال این جمهوری و تنشهای مرتبط با آن داشت.

استولتنبرگ در توییتر نوشت: "من از هر دو طرف خواستم از هر گونه اقدام یکجانبه که احتمال تشدید تنشها را در برداشته باشد بپرهیزند. گفتگو تنها مسیر حرکت به سمت جلو است."

ووجیچ بیان کرد، به استولتنبرگ تاکید کرده، کوزوو توافق سال ۲۰۱۳ بروکسل برای عادی‌سازی روابط بین دو طرف را نقض می‌کند.

او خاطرنشان کرد: من به این موضوع اشاره کردم که پریشتینا بی رحمانه مشغول نقض توافق بروکسل با اقدامات یکجانبه خود است... صربستان به رغم این موضوع تلاش دارد صلح و ثبات را حفظ کند و به آن متعهد باقی خواهد ماند.

به نوشته خبرگزاری آناتولی، کورتی خاطرنشان کرد، با این مساله که گفتگو تنها راه حل‌وفصل مشکل است موافق است.

او در توییتی نوشت: من قبول دارم که آلترناتیوی برای گفتگو نیست. وضعیت فعلی به مثابه تلاشی سست از سوی بلگراد برای جایگزین کردن گفتگو با بی ثباتی است. این تلاشها شکست خواهند خورد. من متعهد به همکاری با "نیروی کوزوو"، متعلق به ناتو، برای تضمین امنیت و حاکمیت قانون، بدون تبعیض، در تمامی مناطق جمهوری کوزوو هستم.

اخیرا صرب تبارهای کوزوو در اعتراض به یک تصمیم دولت پریشتینا برای جایگزین کردن پلاکهای صربی خودروها با پلاکهای کوزوو اقدام به استعفا از همه نهادهای محلی و دولت مرکزی کرده‌اند.

کوزوو در سال ۲۰۰۸ استقلالش را از صربستان اعلام کرد اما بلگراد استقلال کوزوو را به رسمیت نشناخته و آن را بخشی از خاک خود محسوب می‌کند.

پریشتینا همچنین اعلام کرده از ماه جاری میلادی رانندگان صربی را که خودروهایشان همچنان پلاکهای صربی مربوط به دوران قبل از استقلال کوزوو را داشته باشد جریم کرده و بعد از ۲۱ آوریل ۲۰۲۳ نیز خودروهای دارای شماره‌های ثبت منقضی شده را توقیف خواهد کرد.

اتحادیه اروپا از هر دو طرف خواسته از دست زدن به هر گونه برخورد یکجانبه بپرهیزند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha