• سه‌شنبه / ۱۷ آبان ۱۴۰۱ / ۲۰:۳۰
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1401081712154
  • منبع : نمایندگی قزوین

فرماندار قزوین:

حفظ باغستان قزوین در اولویت مدیران است

حفظ باغستان قزوین در اولویت مدیران است

ایسنا/قزوین فرماندار قزوین گفت: باغستان سنتی قزوین هویت قزوین است که حفظ و احیای آن در گذشته مورد بی‌توجهی قرار گرفته است، اما امروزه احیای باغستان از حاشیه به متن تصمیم‌گیری‌ها وارد شده و با اولویت به دنبال رفع مشکلات هستیم.

عباس کاظمی در جلسه رسیدگی به مشکلات باغستان سنتی قزوین با تأکید بر اهمیت آبرسانی به باغستان، تصریح کرد: یکی از مهمترین مشکلاتی که باغستان قزوین با آن روبه‌روست تأمین آب است، رودخانه‌های فصلی مثل دلیچای با توجه به خشکسالی پاسخگوی نیاز باغستان نیست و باید به دنبال تأمین آب از منابع پایدار باشیم.

وی افزود: مشکل آب در قزوین جدی است و اگر موضوع الگوی کشت در قزوین رصد و اصلاح شود مشکل آب برطرف می‌شود، با اصلاح الگوی کشت شاهد صرفه‌جویی در مصرف آب کشاورزی خواهیم بود که طی آن بخشی از مشکلات آب در سطح باغستان نیز حل خواهد شد.

فرماندار قزوین اظهار کرد: یکی ‌از چالش‌های اساسی ما در باغستان، حکمرانی است. باید با توجه به مالکین و ذی‌نفعان مدیریت حکمرانی مشخصی برای باغستان تعریف و وظیفه هر سازمان به صورت مشخص تعیین شود.

وی تصریح کرد: در شهر قزوین سه پرونده بسیار مهم داریم که باید به آن رسیدگی کنیم، بافت فرسوده، بازار سنتی قزوین و باغستان؛ در حال حاضر باغستان دارای سه منطقه سبز، زرد و قرمز است که منطقه قرمز به صورت کامل نابود شده، نظام کاربری منطقه زرد برگشت‌پذیر است و با تصمیمات درست می‌توانیم این بخش از باغستان را احیا کنیم، در بخش سبز باغستان فعال است که باید به دنبال تثبیت موقعیت این بخش باشیم.

بنا بر اعلام روابط عمومی فرمانداری قزوین، کاظمی بیان کرد: به منظور حفظ و توسعه باغستان پیشنهادات مختلفی وجود دارد که به نظر می‌رسد ایجاد مسیر گردشگری و ایجاد ورودی باغستان گام مؤثری در این راستا باشد.

وی بیان کرد: باغستان نیازمند یک سامانه هوشمند رصد و پایش است که با ایجاد این سامانه یکپارچه مسائلی مانند آب، امنیت و تعارضات اجتماعی باغستان با دقت مورد بررسی قرار گرفته و تصمیمات لازم برای حل آن اخذ خواهد شد.

وی در پایان گفت: باغستان در گذشته مسئله‌ای فرعی بود که به آن توجه خاصی نشده است اما هم اکنون باغستان به متن تصمیم‌گیری برگشته است، در گذشته فرصت‌های زیادی را از دست دادیم اما در حال حاضر اراده جدی برای حفظ این ظرفیت مهم وجود دارد؛ باغستان هویت ملی ماست که به ثبت ملی هم رسیده و باید به کمک همه دستگاه‌ها و با مشارکت جدی باغداران به عنوان مالکین اصلی این عرصه مشکلات را در بازه زمانی مشخص حل کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha