• چهارشنبه / ۱۸ آبان ۱۴۰۱ / ۱۱:۳۹
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1401081812549
  • خبرنگار : 71541

هدف‌گذاری برای تجارت ۲۸۰ میلیون تنی در بنادر

هدف‌گذاری برای تجارت ۲۸۰ میلیون تنی در بنادر

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به هدف رسیدن به ظرفیت تجاری سالانه ۲۸۰ میلیون تنی در بنادر، گفت: اگرچه به واسطه تحریم، ظرفیت تجاری کشور نسبت به این عدد کمتر است، اما امیدواریم با حل مشکلات بتوانیم جهش مناسبی در توسعه تجاری، حمل‌ونقل دریایی، تخلیه و بارگیری و پسکرانه‌ها داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، نشست مدیران سازمان بنادر و دریانوردی با مدیران و فعالان حوزه صنعت نفت و پتروشیمی با رویکرد توسعه بازار، امروز در محل این برگزار شد. جلیل اسلامی -معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی- در این نشست با بیان اینکه بحث بنادر اهمیت و ظرفیت زیادی در کشور دارد، اظهار کرد: این ظرفیت‌ها در حوزه‌های مختلف کانتینر، نفت و پتروشیمی، معدنی و فله وجود دارد. در حال حاضر ما در دوره‌ای هستیم که از نظر توسعه زیرساخت‌های بندری توسعه قابل توجهی داشتیم و در سال‌های گذشته ظرفیت‌سازی‌های خوبی در جنوب و شمال انجام شده است.

وی ‌با بیان اینکه در بحث دیپلماسی اقتصادی که سیاست دولت جدید است، درباره ظرفیت‌ها صحبت می‌شود، افزود: یکی از نقاط قوت و پایداری تصمیم‌ها، ظرفیت‌های حمل دریایی و زیرساخت‌هایی است که در حوزه بنادر ایجاد شده‌است. ما روز گذشته در دیدار با شرکت‌هایی از روسیه و منطقه CIS بودیم و درباره زیرساخت‌های شمال و جنوب اعلام می‌کنیم که آمادگی برای پذیرش کالاها وجود دارد.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی خاطرنشان کرد: قرار است ظرفیت بنادر کشور به ۲۸۰ میلیون تن در سال برسد و بتواند ظرفیت تجاری کشور را به راحتی پاسخگو باشد. اگرچه به واسطه تحریم، ظرفیت تجاری کشور نسبت به این عدد کمتر است، اما امیدواریم با حل مشکلات بتوانیم جهش مناسبی در توسعه تجاری، حمل‌ونقل دریایی، تخلیه و بارگیری و پسکرانه‌ها داشته باشیم.

اسلامی با بیان اینکه ظرفیت‌های خوبی در حوزه بندر امام ایجاد شده و در حال توسعه است، گفت: مزیت‌هایی می‌تواند در پسکرانه و بندر امام ایجاد شود اما با توجه به شرایط این بندر و استان خوزستان، شرایط خاصی در این مناطق حاکم است. توسعه بندر امام و پسکرانه‌های صنعتی از چالش‌های فنی ‌و مدیریتی است، که بدانیم چه نوع توسعه‌ای را باید پیش بگیریم.

وی ادامه داد: میزان زمین‌های متصل به دریا که بتواند از سرویس مناسب خدمات و حمل‌ونقل و انرژی و زیرساخت استفاده کند، زیاد نیست و اگر این ظرفیت‌ها بخواهد در جاهای بکر ایجاد شود، قیمت بالایی دارد. صحبت از پسکرانه‌های بنادر به‌عنوان زیرساخت‌های توسعه بنادر و نقاط ارزش افزوده یا بحث بنادر نسل دوم و سوم، نشان می‌دهد که حوزه خوزستان پسکرانه‌های بندر امام اهمیت زیادی دارند.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: ایجاد و تمرکز خدمات در یک نقطه در ساحل برای مثال در بندر رجایی برای کشوری مانند ایران آسان نیست که در نقاط مختلف تکرار شود، بنابراین وقتی بنادری مانند امام خمینی و رجایی ایجاد می‌شود، تمرکز خدمات، دسترسی و خدمات کارشناسی، بسیار ارزش دارد. همچنین بحث دسترسی پسکرانه‌ها به دریا، مسیر کوتاه، دسترسی به آب، حمل‌ونقل آسان‌تر و قیمت پایین‌تر برای تولیدکننده و صادرات و رقابتی بودن قیمت‌های پتروشیمی می‌تواند این نقطه را به مزیت قابل توجهی برای این صنایع تبدیل کند.

اسلامی ادامه داد: بیش از ۲۵ سال طول کشید که صنایع این مناطق که پیش از این شوره‌زار بود، با سرمایه بسیار زیاد ایجاد شود تا اکنون امکان تولید و صادرات فراهم شود، ازین رو مباحث مربوط به هم‌افزایی در استفاده از ظرفیت‌های بین بخشی می‌تواند موضوع جالب توجهی باشد. ما تجربه سرمایه‌گذاری در پسکرانه بنادر را داریم، بیش از ۳۰ سال است که سازمان بنادر دراین زمینه کار می‌کند و الگوهای مختلفی هم تمرین شده و پیشنهاد ما این است که تجارب موفق مربوط به سرمایه‌گذاری را مرور کنیم و الگوهای مفید این صنعت بررسی شود.

وی خاطرنشان کرد: ما در ماه‌های اخیر با توجه به تغییر رویکرد و شرایط، منشور سرمایه‌گذاری سازمان بنادر را بازنگری و بازطراحی کرده و سعی کردیم برای سرمایه‌گذاران، شفافیت و تسهیل را در بنادر شمال و جنوب فراهم کنیم. رویکرد جدید هم سرمایه‌گذاری خارجی است که با توجه به شرایط و فعال شدن کریدور شمال-جنوب، تقاضایی ایجاد شده که امکان حضور کشورهای دیگر را در پسکرانه بنادر فراهم کند که الگوهای این کار هم در حال تدوین است.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه باید درباره تدوین نقش بنادر و پسکرانه‌ها برای ارائه خدمات پسکرانه‌ای ‌صنایع کار جدی‌تری انجام دهیم، گفت: در این حوزه تملک زمین انجام شده اما امکانات و زیرساخت‌هایی لازم دارد و برای معرفی این زمین‌ها و شرایطی که بتواند مطلوبیت ملی و منطقه‌ای را فراهم کند، اقداماتی لازم است؛ بحث آلودگی محیط زیستی و مداخلات حضور پتروشیمی‌ها در اطراف شهرها، اهمیت دارد و پسکرانه‌های بنادر می‌تواند بخشی از این سوالات را  پاسخ دهد.

اسلامی اظهار کرد: سازمان بنادر برای همکاری در طراحی مفهومی پسکرانه صنعتی خصوصا در خوزستان و بندرعباس و بندر شهید رجایی، یک زمین ۲۴۰۰ هکتاری را تملک کرده و در حال توسعه است. در همه بنادر غیر از توسعه خود بنادر، مباحث پسکرانه‌ای را در دستور کار داریم و آمادگی داریم که با کمک صنعت و حضور بخش خصوصی ادامه دهیم که در آن صورت این صنعت پررنگ‌تر خواهد شد و برای این کار، دو وظیفه توسعه حمل‌ونقل دریایی و تسهیل تجارت را انجام دهیم  از طرفیت‌های سواحل و بنادر استفاده کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha