• چهارشنبه / ۱۸ آبان ۱۴۰۱ / ۱۲:۱۸
  • دسته‌بندی: ایکسنا
  • کد خبر: 1401081812612
  • خبرنگار : 71410

اوضاع «چی بپوشیم؟» تیم‌های فوتبال در جام جهانی از چه قرار است؟

تیم ایرانی، یوز ایرانی، برند ایرانی

تیم ایرانی، یوز ایرانی، برند ایرانی

لباس تیم ملی فوتبال ایران برای جام جهانی قطر ۲۰۲۲ شامگاه گذشته رونمایی شد و تیم ملی که اولین حضورش در این رویداد مهم را با «آدیداس» تجربه کرده بود، حالا با برند ایرانی «مجید» یا همان «مروژ» در مستطیل سبز تجربه خواهد کرد.

ایسنا پلاس: اینکه کجا، چه بپوشیم؟ همیشه چالش برانگیز بوده است؛ ‌ حالا اینکه در یک رویداد جهانی چه پوششی باید داشت، چالش برانگیزتر هم هست و باید محدودیت‌های تحریم را هم به آن اضافه کرد. در روزهایی که گذشت تیم‌های مدعی جام جهانی یک به یک از لباس‌هایشان رونمایی کردند. لباس‌هایی که برندهای مطرح «نایک»، «آدیداس»، «پوما» و... آنها را پشتیبانی می‌کنند و جلوه‌های بصری زیادی هم دارند. اما این دوره تیم ملی ایران تصمیم گرفت با یک برند ایرانی وارد این رقابت جذاب جهانی شود. به بهانه رونمایی از لباس تیم ملی فوتبال ایران یک دور مجازی در اردوهای تیم‌های ملی فوتبال سایر تیم‌ها زدیم تا ببینیم آن‌ها قرار است چه بپوشند؟

آلمان و باز هم سفید و مشکی

«آدیداس» خیلی وقت پیش از لباس تیم ملی آلمان رونمایی کرد. پیراهن اول آلمانی‌ها مثل همیشه سفید است و همراه با یک نوار مشکی پهن در مرکز طراحی شده است. درباره جزئیات این لباس باید گفت که علاوه خط مشکی مرکز پیراهن، سه خط روی شانه و نوار لبه آستین به رنگ مشکی نمود پیدا کرده و یقه و نوار پهلو که تا لبه پشتی پیراهن امتداد دارد نیز برگرفته از رنگ‌های پرچم آلمان ترکیبی از مشکی و قرمز و طلایی است.

تیم ایرانی، یوز ایرانی، برند ایرانی

اسپانیا و دوباره قرمز سنتی

لباس اول تیم ملی اسپانیا به همان رنگ سنتی  قرمز است و البته سر آستین‌های این لباس به رنگ بنفش طراحی شده که جلوه ویژه‌ای به پیراهن بخشیده است. همچنین شورت ورزشی و جوراب بازیکنان اسپانیا نیز در جام جهانی ۲۰۲۲ به رنگ سورمه‌ای خواهد بود. لباس دوم نیز طراحی خاصی با طیف‌های مختلف آبی رنگ بوده و همین مورد برای شورت ورزشی و جوراب بازیکنان تیم ملی اسپانیا نیز در نظر گرفته شده است.

تیم ایرانی، یوز ایرانی، برند ایرانی

تولید و طراحی لباس اسپانیایی‌ها هم با «آدیداس» بوده است.

آرژانتین؛ راه‌راه همیشگی و یک بنفش پررنگ

لباس تیم ملی آرژانتین نیز که کاری از «آدیداس» است از طراحی راه‌راه آبی آسمانی و سفید بهره برده و دور یقه، سر آستین و همچنین طراحی روی سرشانه نیز همگی به رنگ مشکی هستند. اما لباس دوم آرژانتینی‌ها در این دوره به رنگ بنفش خواهد بود و طراحی آن به نقش خورشید روی پرچم آرژانتین اشاره دارد. البته از این طرح در بخش پایینی این لباس هم استفاده شده است.

تیم ایرانی، یوز ایرانی، برند ایرانی

برزیلی‌های پرچم‌پوش

شرکت «نایک» طراحی ویژه‌ای برای لباس برزیلی‌ها ندارد. آنها همان زرد همیشگی را می‌پوشند و در واقع باید گفت تیم ملی فوتبال برزیل تقریبا پرچم کشورشان را تن می‌کنند. از آنجایی که لباس برزیلی‌ها امسال دستخوش مسائل سیاسی میان راست‌گراها و چپ‌گراها شده است، ‌ کمپانی «نایک» در آستانه جام جهانی و رونمایی از پیراهن برزیل بیانیه داده که «هرگونه ارجاع سیاسی به این پیراهن ممنوع است. پیراهن برزیل مال همه برزیلی‌هاست.»

تیم ایرانی، یوز ایرانی، برند ایرانی

انگلیس و سفید سنتی

پیراهن تیم ملی انگلستان هم توسط نایک طراحی شده است و ترکیبی از رنگ اصلی سفید سنتی انگلیس با آبی آسمانی است که رنگ‌ها روی سرآستین‌ها به شکل طیف رنگی تکرار شده است. برش منحنی جلوی لباس هم جلوه خاصی به این پیراهن داده است. لوگوی سه شیر به شکل عمودی هم در قسمت پیش‌سینه به چشم می‌خورد. رنگ اصلی لباس دوم تیم ملی فوتبال انگلیس قرمز رنگ است که با رنگ آبی و آبی روشن ترکیب شده است.

تیم ایرانی، یوز ایرانی، برند ایرانی

فرانسه و یک طراحی متفاوت‌تر

«نایک» برای فرانسوی‌ها، لباسی آبی رنگ با تزیینات طلایی طراحی کرده است. این پیراهن دارای یقه‌ای متفاوت با یک دکمه‌ ظریف است. الگوی برگ بلوط  که نشان دهنده قدرت، همبستگی و صلح است نیز روی آستین، سرآستین و یقه وجود دارد و پرچم کشور روی سر شانه کار شده است.  لباس دوم تیم ملی فرانسه سفید رنگ و دارای طرح گرافیکی خاص است. روی پیراهن لحظات نمادین کشور فرانسه و نقاط دیدنی آن به چشم می‌خورد.

تیم ایرانی، یوز ایرانی، برند ایرانی

کرواسی چهارخانه‌پوش

لباس تیم ملی کرواسی هم توسط کمپانی‌های «نایک» طراحی شده است. چهارخانه‌های قرمز و سفید برای کشور کرواسی تقریبا یک‌جور طراحی کلاسیک است ولی «نایک» این‌بار طراحی جدیدی از این چهارخانه‌ها را ارائه داده است و طیف رنگ آبی هم در پیراهن قابل مشاهده است. لباس دوم تیم ملی کرواسی هم آبی تیره همراه با چهارخانه‌های آبی کمرنگ است که در قسمت بازوی سمت چپ محو می‌شوند.

تیم ایرانی، یوز ایرانی، برند ایرانی

پرتغال و ۲۵ سال نایک‌پوشی

۲۵ سال است که طراحی کیت پرتغال بر عهده کمپانی «نایک» بوده است. لباس تیم ملی پرتغال دارای رنگ قرمز فلفلی و سبز است و آرم‌های طلایی آن همچنان پابرجا هستند.  در لباس دوم تیم ملی پرتغال از رنگ سفید مایل به زرد استفاده می‌شود و رنگ قرمز و سبز به‌صورت عمودی روی سینه قرار می‌گیرد. در این کیت سرآستین ها، یقه و مارک نایک به رنگ آبی تیره هستند.

تیم ایرانی، یوز ایرانی، برند ایرانی

و اما تیم ایرانی، برند ایرانی...

تیم ملی فوتبال ایران شامگاه ۱۷ آبان‌ماه طی یک مراسم رسمی از لباس خود رونمایی کرد. طراحی لباس تیم ملی را کمپانی «مروژ» یا همان «مجید» بر عهده داشته است. مروژ به معنای «مورچه» در زبان لری است و این شرکت توسط مجید ساعدی‌فر بنیان‌گذاری شد. مجید ساعدی‌فر زاده اندیمشک و فیزیوتراپیست پیشین تیم ملی ایران بوده‌است.

مجید ساعدی‌فر در سال ۱۴۰۰ درباره انتقادها از طراحی لباس برندش گفت: «متریال لباس‌ها و برش و دوخت آنها دقیقا بر اساس متدهای روز برترین برندهای دنیاست». او درباره  شایعه چینی بودن لباس‌ها نیز گفت که «لباس‌هایم چینی نیست، در اندیمشک دوخته شده است.» این شرکت هم اکنون با ۲۵ کشور قرارداد خرید ثابت و به ۳۵ کشور مانند آذربایجان، گرجستان، مجارستان، ایتالیا، ترکیه، رومانی، لهستان، پاکستان، بنگلادش، نپال و آسیای میانه صادرات دارد.

تیم ایرانی، یوز ایرانی، برند ایرانی

«مروژ» که حالا جایگاه خودش را در ورزش کشتی تثبیت کرده حالا به تأمین کننده کفش و دوبنده بیشتر تیم‌های ملی کشتی دنیا تبدیل شده است. اوج درخشش مروژ در المپیک ۲۰۱۶ریو بود. جایی که با فعالیت گسترده خود را به عنوان یکی از موفق‌ترین تیم‌های ایرانی در برزیل و برند برنده این رویداد مهم معرفی کرد.

اما «مروژ» لباس اول تیم ملی کشورمان را مانند سال‌های گذشته به رنگ سفید طراحی کرده است. نماد یوزپلنگ ایرانی با توجه به قوانین فیفا از روی لباس حذف شده و نشانی از پوست آن بر روی آستین‌ها نقش بسته است. لباس دوم تیم ملی نیز با همین طرح به رنگ قرمز خواهد بود.

درباره جنس لباس باید گفت که استفاده از پارچه‌هایی با تکنولوژی «کول‌مکس» است و نخ‌های به کار گرفته شده در لباس از آخرین نمونه‌های در بازار است. در قسمت‌های کناری لباس از پارچه‌های توری شکل استفاده شده که باعث می‌شود هوا جریان پیدا کند و بازیکنان در این خصوص راحت‌تر باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۸ ۱۲:۳۶

خداییش از اون ال اسپورت آشغال بهتره . خدا تومن میدادن برای خرید آل اسپورت الان چه بهتر که یه برند ایرانی تو جام جهانی معرفی می شه . به نظرم طراحی و تن خورش از دوره قبل دستکم بهتره .