• چهارشنبه / ۱۸ آبان ۱۴۰۱ / ۱۴:۵۰
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1401081812803
  • خبرنگار : 71381

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۱۸ آبان

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۱۸ آبان

تغییر سازوکار بررسی لایحه بودجه/ تصویب دو فوریت طرح مربوط به رفع موانع پرداخت وام ازدواج/ ادامه حواشی جلسه ۱۵ آبان مجلس/ تصویب لایحه موافقت‌نامه بین ایران و کرواسی برای همکاری متقابل در امور گمرکی/ و... از جمله موضوعات خبری امروز (چهارشنبه) هجدهم آبان ماه ۱۴۰۱ مجلس است که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

به گزارش ایسنا، جلسه علنی مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد و ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون آیین نامه داخلی درمورد طرح الحاق یک تبصره به ماده(۱۸۲) قانون آیین نامه داخلی مجلس، گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری کرواسی در مورد کمک و همکاری متقابل در امور گمرکی و... دردستورکار نمایندگان قرار گرفت.

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۱۸ آبان

در ابتدای جلسه علنی، محمد تقی نقدعلی نماینده خمینی‌شهر در تذکری از صحبت‌هایی که این روزها از برخی تریبون‌ها پیرامون برگزاری رفراندوم مطرح می‌شود، انتقاد کرد و گفت: افرادی که هر جمعه از تریبون‌ها صحبت از آزادی زنان می‌کنند بهتر است از دختر رسول‌الله که حقوق وی را زیر پا گذاشتند دفاع کنند.

به دنبال سخنان نماینده خمینی‌شهر برخی از نمایندگان اهل سنت از جمله جلیل رحیمی جهان‌آبادی نماینده تربت جام و اسماعیل حسین‌زهی نماینده خاش از صندلی‌های خود برخاسته و با در دست گرفتن آیین‌نامه مجلس خواستار تذکر  شدند.

جلیل رحیمی جهان آبادی با صدای بلند فریاد می‌زد که این صحبت‌ها درست نیست و باید اجازه پاسخ داده شود، سپس در جایگاه هیات رئیسه حضور یافت و در این خصوص صحبت‌هایی را با رئیس مجلس شورای اسلامی در میان گذاشت. در ادامه با همراهی جمعی از نمایندگان از جمله نمایندگان روحانی مجلس شورای اسلامی، وی به سوی صندلی خود برگشت.

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۱۸ آبان

پس از تذکر محمدتقی نقدعلی، رئیس مجلس با تاکید بر اینکه باید به این موضوع توجه داشته باشیم که اساس پیروزی انقلاب اسلامی و استمرار نظام اسلامی و تقویت روحیه استبدادستیزی و آزادگی در کشور در گروی وحدت است، افزود: طبیعتا هرگونه وحدت‌شکنی آب ریختن به آسیاب دشمن است. اگر به تاریخ سیستان و بلوچستان نگاه کنید همیشه بلوچ‌ها مدافع ایران و استقلال ایران و در خط مقدم مبارزه با استعمار و استکبار بوده اند.

در ادامه جلسه علنی، نماینده ایرانشهر هم در تذکر خود از قطع شدن میکروفون یکی از نمایندگان در جلسه روز یکشنبه(۱۵آبان ماه) انتقاد کرد که محمد باقر قالیباف در پاسخ به او گفت: تریبون آن نماینده قطع نشده بود، وقت تذکر دو دقیقه‌ای بود که این زمان تمام شد. پس بلندگویی قطع نشده است البته که اقدامی خلاف آیین‌نامه انجام شده بود، چون آن نماینده از وقت نماینده دیگر برای تذکر استفاده کرد و جابجا شدن نام نمایندگان برای بیان تذکر خلاف آیین‌نامه است.

در واکنش به توضیحات قالیباف درباره قطع نشدن میکروفن وی حین بیان تذکر در جلسه روز یکشنبه مجلس، نماینده مردم چابهارخواستار بازبینی فیلم تذکر این جلسه شد و گفت: این خیلی بد اخلاقی است که از یک طرف میکروفن نماینده حین بیان تذکر قطع شود و از طرفی دیگر گفته شود که نه، ما این کار را نکردیم.

ناطقین مجلس

ویس کرمی: تهدید واقعی برای انقلاب اسلامی دور شدن از عدالت و مردمداری است

راستینه: جوانان خود را مجهز به سلاح سواد رسانه‌ای کنند

حسینی کیا: تیم اقتصادی دولت منسجم، بابرنامه و جهادی ظاهر شود

گودرزوند: آنها که ایران را رها کرده‌اند نمی‌توانند تعیین کننده سرنوشت کشور باشند

تاکید نماینده شیراز بر مشروعیت دادن به اعتراض‌های سالم و در چارچوب قانون

***

در جریان جلسه علنی امروز، گزارش کمیسیون آیین نامه داخلی درمورد طرح الحاق یک تبصره به ماده(۱۸۲) قانون آیین نامه داخلی مجلس  را که به تغییر در نحوه بررسی لایحه بودجه سنواتی در مجلس باز می گشت، بررسی کرده  و در نهایت آن را به تصویب رساندند.

بر این اساس دولت مکلف شد بخش اول لایحه بودجه را حداکثر تا پانزدهم آبان ماه هر سال به مجلس تقدیم کند.

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۱۸ آبان

نمایندگان همچنین لایحه موافقت‌نامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری کرواسی در مورد کمک و همکاری متقابل در امور گمرکی را به تصویب رساندند.

پس از بررسی گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مورد لایحه موافقتنامه بین جمهوری اسلامی ایران و سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد(یونسکو) در خصوص تأسیس مرکز منطقه ای آموزشی و پژوهشی مدیریت خطرپذیری و تاب آوری زلزله برای غرب و مرکز آسیا در پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله (پژوهشگاه) تهران، در نهایت نمایندگان این لایحه را به تصویب رساندند.

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۱۸ آبان

در ادامه جلسه علنی، نمایندگان با دو فوریت طرح الحاق یک ماده به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت موافقت کردند و مقرر شد که در صورت تصویب آن، موانع پرداخت وام ازدواج و تسهیلات فرزندآوری برداشته می شود.

اخطارها و تذکرات نمایندگان مجلس

قالیباف در پاسخ به آصفری: امکان بررسی بودجه قبل از تصویب برنامه هفتم وجود ندارد

سلیمی: ورود شورای انقلاب فرهنگی به کنکور مغایر قانون است

انتقاد نماینده رشت از افزایش نرخ آب‌بهای کشاورزی

محمدیاری: توصیه به دستگاه قضا خارج از منطق قانون اساسی و قوانین جاری است

نماینده سردشت: تیم اقتصادی دولت دست از گفتار درمانی بردارد

آصفری: دشمن به دنبال اختلاف‌افکنی در داخل است

نماینده نوشهر: دولت باید فکر عاجلی برای معیشت مردم کند

ارکانی: دولت از انجام اقداماتی که باعث نارضایتی می شود، اجتناب کند

سرمدی: گاهی آنچه در جامعه می‌گذرد با دستور کار مجلس سنخیتی ندارد

توسلی: گزارش تفریغ بودجه ۶ ماهه سال جاری هشدار جدی در خود دارد

فروردین: علت تعلل در پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان چیست؟

سبزی: تقویت و حفظ نظام اسلامی از اوجب واجبات است

پاک مهر: برنامه جبران افت تحصیلی دانش آموزان چیست؟

نماینده سراوان: از تمام مسئولان کشور انتظار داریم آرامش را به سیستان و بلوچستان برگردانند

***

محمد رشیدی عضو هیات رییسه مجلس دو سوال ملی رمضانعلی سنگدوینی نماینده گرگان و تعدادی از نمایندگان از وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی درباره «علت تعدیل کادر بیمارستانی و عدم تمدید طرح پرستاران و کمبود داروی بیماران خاص و عدم نظارت بر افزایش شدید قیمت دارو» اعلام وصول شد.

احمد نادری، عضو دیگر هیات رئیسه نامه تقدیر بیش از ۱۵۰ نفر از نمایندگان مجلس از رأی وحدت رویه اخیر هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در مورد احیای حق شاغلان و بازنشستگان مناطق جنگی را قرائت کرد.

در پایان جلسه هم سیدمحسن دهنوی تذکرات کتبی نمایندگان خطاب به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۸ ۱۹:۳۲

مجلس بورس را درست کند هی خالص پول بورس گذاران را بدهد