• پنجشنبه / ۱۹ آبان ۱۴۰۱ / ۰۹:۳۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401081913132
  • خبرنگار : 30147

یک پیشکسوت تئاتر:

برخی کارگردانان ادای روشنفکری در می‌آورند

برخی کارگردانان ادای روشنفکری در می‌آورند

ایسنا/خراسان رضوی یک پیشکسوت تئاتر گفت: متاسفانه برخی کارگردانان جوان تئاتر در شهرستانها ادای روشنفکری در می‌آورند.

محمد ناصری در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه اثرات هنری چون اندیشه هستند همیشه در معرض نقد قرار دارند، خاطرنشان کرد: چون مخاطب و کارگردان هرکدام نگاه متفاوتی دارند، موجب می‌شود اثر هنری تفکر ایجاد کند.

وی اظهار کرد: بدون شک اگر یک اثر هنری اجرا شود وکسی نسبت به آن حرفی نداشته باشد هر دو طرف ضرر خواهند کرد، مخاطب باید نسبت به اثر دچار چالش شود و کارگردان نیز نسبت به واکنش‌های مخاطبان تفکر کند.

این پیشکسوت هنرهای نمایشی در کاشمر با تاکید بر اینکه اگر چالش و نقد نباشد مخاطب و کارگردان پیشرفتی نخواهند داشت، گفت: کارهای هنری در واقع شناسه فرهنگ یک شهر است، اگر هنر یک شهر خاموش باشد مردم آن خاموش خواهند بود.

وی افزود: هنر فرهنگ، تاریخ و پیشینه محسوب می‌شود به همین دلیل وقتی قصه‌های فولکلور یک منطقه به صحنه کشیده می‌شود انگار تمامی آدم‌ها و مخاطبانی که می‌آیند و در صحنه‌اند نمادی از فرهنگ، آداب و رسوم هستند.

ناصری با اظهار تاسف از اینکه برخی کارگردانان تئاتر فقط در قبال تخصیص اعتبار کار می‌کنند در صورتی که اگر کار خوب باشد احتیاجی به منابع مالی ارگانهای دولتی نیست، عنوان کرد: به لحاظ تخصیص اعتبار به هیچ عنوان توجهی به این هنر نمی‌شود، به نوعی اعتبارات را به درستی توزیع نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه هرچند اعتبارات باید براساس واقعیت‌ها و توانایی‌های شهرستانها توزیع شود اما اکنون این گونه نیست، مهمترین نیاز شکوفایی تئاتر را آموزش و مطالعه توسط بازیگران و کارگردانان دانست و گفت: فعالان این عرصه ابتدا باید آموزش‌های لازم را فرا گیرند سپس به روی صحنه بروند.

این کارگردان تئاتر اظهار کرد: نبود سالن بلاک باکس برای اجرای هنرهای نمایشی در بسیاری شهرستانها موجب شده به مرور به تئاتر ضربه مهلکی وارد شود.

وی ادامه داد: اکنون جوان‌های خوب و علاقمندی در صحنه هستند، اگر به رسالت و میراثی که از گذشتگان برایشان مانده احترام بگذارند و به درستی این راه را بروند تا به عقب برنگردیم آینده خوبی پیش‌رو داریم.

ناصری با اشاره به اینکه برخی جوان‌ها حاضر نیستند از تجربه پیشکسوتان استفاده کنند و می‌خواهند راه چندین ساله را یک شبه بروند، گفت: برخی کارگردانان ادای روشنفکری در می‌آورند و این مهمترین معضلی است که تئاتر امروز را تهدید می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha