• جمعه / ۲۰ آبان ۱۴۰۱ / ۰۲:۳۰
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1401081913340
  • خبرنگار : 71424

سهم هنرستانی‌ها از رشته‌های تحصیلی چقدر است؟/استقبال خانواده‌ها از رشته‌های کم هزینه

سهم هنرستانی‌ها از رشته‌های تحصیلی چقدر است؟/استقبال خانواده‌ها از رشته‌های کم هزینه

آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در هزاره سوم به‌عنوان آموزش‌های فرا راهبردی برای توسعه پایدار محسوب می‌شود. این آموزش‌ها می‌تواند موجب رشد توانایی و ارتقای شایستگی برای اشتغال مفید شود و فرد را با پیچیدگی‌های روزافزون محیط کار و تغییرات فناوری سازگار کند.

به گزارش ایسنا، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای همچنین به‌عنوان روشی برای کاهش فقر، جنبه‌ای از یادگیری مادام‌العمر، ابزار آمادگی در حوزه‌های حرفه‌ای و مشارکت مؤثر در دنیای کار و بخش اساسی و لاینفک آموزش عمومی شناخته می‌شود.

سیاست‌های کلان کشور با توجه به اهمیت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای این موضوع را مورد توجه قرار داده و تعدد موارد تأکید بر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در اسناد سیاستی مختلف، اهمیت این موضوع را برای کشور نشان می‌دهد. در برنامه‌های توسعه‌ای مختلف بر توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای تأکید شده است.

قوانین برنامه‌های توسعه پنج‌ساله تکالیفی را در قالب احکام برنامه برای دولت و دستگاه‌ها تعیین می‌کند.  بر اساس ماده ۶۶ قانون برنامه ششم توسعه، دولت موظف است به‌منظور حضور مؤثر نظام آموزش عالی کشور در تولید، توسعه و نشر علم و فناوری و تربیت دانشجو در سطح بین‌المللی و برقراری توازن و ارتقای کیفیت آموزش عالی و پژوهش و فناوری در طول برنامه، مواردی را اجرایی کند که افزایش سهم دانش آموزان متوسطه فنی و حرفه‌ای از ۳۸ درصد در سال اول به ۵۰ درصد در سال پایانی از این جمله است.

اما درباره آخرین وضعیت توزیع شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی در سال تحصیلی جاری که آخرین سال اجرای برنامه ششم توسعه است، می‌توان به اظهارات کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش اشاره کرد. به گفته وی در حال حاضر،  در بین رشته‌ها، سهم رشته علوم انسانی از همه بیشتر است. پس‌ از آن نیز رشته تجربی، ریاضی و سپس معارف اسلامی قرار دارد. در سهم و تعداد دانش آموزان رشته ریاضی امسال با روند افزایشی مواجه بوده‌ایم. برای سال تحصیلی ۱۴۰۱ ـ ۱۴۰۲  مجموعاً تعداد دانش آموزان متوسطه اول و دوم  شش میلیون و ۶۳۹ هزار و ۴۳۱ نفر است. تعداد دانش آموزان پایه دهم ریاضی بیش از ۱۰۱ هزار نفر و درمجموع سه‌پایه شاخه ریاضی ۲۸۱ هزار و ۷۲۲ نفر دانش‌آموز داریم.  

به گفته کاظمی، همچنین در سه‌پایه شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش ۷۹ هزار نفر دانش‌آموز به نسبت سال قبل افزایش داشته است. می‌توان گفت در حال حاضر تعداد دانش آموزان شاخه فنی حرفه‌ای ما و در طول انقلاب اسلامی سابقه نداشته است. درمجموع در آموزش فنی و حرفه‌ای یک‌میلیون و ۱۰۴ هزار و ۲۸ نفر دانش‌آموز در سه‌پایه دهم، یازدهم و دوازدهم در حال تحصیل‌اند و از این تعداد ۳۸۷ هزار و ۸۹۵ نفر در پایه دهم مشغول هستند که این تعداد نیز نسبت به پایه دهم سال قبل با افزایش حدود ۷ هزار نفری مواجه هستیم.

وی همچنین با اشاره به افزایش ۲.۵ درصدی استقبال از رشته‌های هنرستانی در سال تحصیلی جاری گفت: امسال دانش آموزان با بالاترین معدل‌ها تقاضای خوبی برای ورود به رشته‌های هنرستانی داشتند.

به گزارش ایسنا، با توجه به اعلام مدیرکل سابق دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش‌وپرورش در سال تحصیلی گذشته مبنی بر رسیدن سهم دانش آموزان هنرستانی به ۳۶.۸۶ درصد، سهم دانش آموزان شاخه فنی و حرفه‌ای به نسبت کل دانش آموزان در پایه دهم، به ۳۹.۳۶ درصد رسیده و از تکلیف قانونی افزایش این سهم به ۵۰ درصد بازمانده است.  

عباس بیات، مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش‌وپرورش اخیرا در گفت وگویی با رادیو، به موضوع استقبال دانش آموزان هنرستانی از رشته‌های کم‌هزینه اشاره کرده و گفته است: لزوم تأمین امکانات و تجهیزات سنگین موردنیاز یک‌رشته گاهی باعث می‌شود که افراد در برخی مناطق به سمت رشت‌های کم‌هزینه‌تر مانند حسابداری و شبکه و نرم‌افزار بروند، اما گاهی هم واقعیت قضیه این نیست.

وی در توضیح بیشتر این مطلب افزود: با توجه به ورود رشته‌های مرتبط با فناوری اطلاعات و تغییرات دنیای صنعت و فرآیندهای هوشمند سازی، برخی رشته‌های هنرستانی ماهیتاً رشته‌های نوتر و کم‌هزینه‌تری هستند که البته این تغییر ناشی از تغییر وضعیت بازار کار و آینده شغلی خوبی است که این رشته‌های جدید دارند.

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش‌وپرورش از افزایش تمایل خانواده‌ها به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و رشته‌های هنرستانی نسبت به سال‌های گذشته سخن گفت و تأکید کرد: ما در آموزش‌وپرورش باید ظرفیت‌های جدیدی ایجاد کنیم کما اینکه از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان به این حوزه ورود کردیم و در حال سرمایه‌گذاری برای رشته‌های جدید نیز هستیم.

بیات افزود: ما در حال حاضر از ظرفیت کامل هنرستان‌ها استفاده می‌کنیم همچنین به سراغ دستگاه‌ها و کارگاه‌ها و کارخانه‌ها نیز رفتیم تا در حوزه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای مشارکت و سرمایه‌گذاری کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha