• جمعه / ۲۰ آبان ۱۴۰۱ / ۱۵:۰۷
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1401082013817
  • خبرنگار : 50452

امام جمعه همدان:

اظهارنظر سازنده و انتقاد درست منجر به آشوب نمی‌شود

اظهارنظر سازنده و انتقاد درست منجر به آشوب نمی‌شود

ایسنا/همدان نماینده ولی‌فقیه در استان همدان گفت: مردم باید ناصح و منتقد حاکمیت از روی خیرخواهی و اصلاح امور باشند، اظهارنظر سازنده و انتقاد درست منجر به آشوب نمی‌شود.

آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی‌موثقی در خطبه‌های نماز جمعه ۲۰ آبان‌ماه با بیان اینکه در مسائل سیاسی داشتن بصیرت و توجه به مسائل اجتماعی از مصادیق تقواست، اظهارکرد: از منظر اسلام تعامل بین‌ مردم و حاکمیت باید مبتنی بر عدالت و رعایت انصاف از هردو طرف باشد، باید عدالت و انصاف هم از جانب حاکمیت نسبت به مردم رعایت شود و حرکت نظام مبتنی بر عدالت باشد و هم مردم در قصاوت‌های خود نسبت به حاکم مبتنی بر عدالت رفتار کنند.

وی افزود: حضرت امیرالمومنین (ع) در نهج‌البلاغه موارد مختلفی را در خصوص حقوق مردم و حاکمیت مطرح می‌کنند، همچنان که مردم بر عهده حاکمیت حقی دارند و باید این حقوق اعمال شود والی و حاکم هم بر عهده مردم حقوقی دارد.

امام جمعه همدان با اشاره به یکی از مسائلی که حق دو طرفه است؛ لزوم همراهی با جماعت سخنان پیامبر در حجه الوداع تصریح کرد: قلب هیچ مسلمان واقعی در همراهی با جماعت خیانت نمی‌کند، هیچ مسلمان واقعی اهل تفرقه نیست.

شعبانی‌موثقی ادامه داد: به تعبیر حضرت علی(ع) باید مسلمانان باهم وحدت داشته باشند، جماعت را رعایت کنند وگرنه عظمت آن‌ها از بین خواهد رفت، این سخنان حضرت امیر(ع) مدیریتی است و صرفاً از سوی شریعت نیست، این سخنانی است که هر جامعه‌ای حتی شریعت را قبول نداشته و اسلامی هم نیست باید بداند و یا اگر ایرانی که نظام اسلامی را قبول ندارد اما ملیت ایرانی دارد باید بداند تعبیر امیرالمومنین (ع) به عنوان یک‌مدیر معصومی است که در جامعه واقعیت‌های اجتماعی و مدیریت فرهنگی را می‌داند.

وی تصریح کرد: به تعبیر امیرالمومنین(ع) اگر در جامعه‌ای تفرقه، اختلاف، دوقطبی و شکاف اجتماعی باشد عظمت آن جامعه به خطر خواهد افتاد، دشمن تلاش می‌کند هر روز با بهانه‌ای جدید از زبان، قومیت، مذهب و امثال اینها بین جامعه ما اختلاف ایجاد کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان اظهارکرد: طبق فرموده پیامبر اسلام مردم باید نسبت به حاکمان جامعه ناصح و خیرخواه باشند یعنی در مقابل مسئولان اظهارنظر کنند، مردم به عنوان یک شهروند حق انتقاد و اعتراض دارند، نه تنها می‌توانند انتقاد کنند بلکه این انتقاد حق آن‌هاست اما انتقادی که همراه با خیرخواهی و از روی اصلاح باشد.

وی ادامه داد: گاهی کسی قصد اعتراض دارد اما نیت او اصلاح نیست بلکه نیت او براندازی است، گاهی کسی انتقاد و اعتراض دارد اما قصد او حل شدن مسئله نیست می‌خواهد آشوب برپا کند و این خود خیانت است‌.

شعبانی‌موثقی بیان کرد: امام خمینی(ره) هم می‌فرموند: انتقادات باید باشد چرا که اگر این انتقادها نباشد اصلاحی صورت نمی‌گیرد، اگر روزی دیدید که انحراف از حیص قدرت‌طلبی و مال‌طلبی در کشور پیدا شد مردم باید با مطالبه‌گری جلوی آن را بگیرند، مردم باید مواظب مسئولین باشند.

وی تصریح کرد: حضرت علی (ع) به مردم توصیه می‌کنند که ناصح حاکمیت باشند، اگر در سیاستی اعتراض داشتید مطرح کنید اما نه برای براندازی، آشوب و برهم زدم کشور و جامعه که این ناصح‌گری نیست، قرآن و دین ما برای مردم حق اظهار نظر قائل هستند و به تعبیر مقام معظم رهبری این یکی از شئون مردم‌سالاری دینی است.

وی در ادامه گفت: مسئولین هم باید انتقادپذیر باشند و در مقابل انتقاداتی که نسبت به آن‌ها مطرح می‌شود گوش شنوا داشته باشند و اگر جوابی دارد پاسخ دهند، رهبری بارها به مسئولین گفته‌اند که در میان مردم حضور پیدا کنید و به صحبت‌های آن‌ها گوش دهید که البته باید ساز و کارهای حقوقی این انتقادهای سازنده هم فراهم شود.

امام جمعه همدان افزود: امیرالمؤمنین خطاب به مردم گفتند" از اینکه منتقد من هستید مشکلی نیست، می‌توانید به مسجد بیاید و در نماز شرکت کنید، یارانه شما قطع نمی‌شود با شما هم نمی‌جنگم تا زمانی که دست به شمشیر نبرده‌اید، آشوب نکرده‌اید، قتل و جنایت نکرده‌اید، حرف شما و انتقادات شما را گوش می‌دهم اگر وارد بود اصلاح می‌کنیم و اگر نبود پاسخ می‌دهم اما اگر بخواهید آشوب کنید علی اهل تسامح نیست.

شعبانی‌موثقی با بیان اینکه اظهارنظر سازنده و انتقاد درست منجر به آشوب نمی‌شود، افزود: بر اساس روایتی از پیامبر اسلام اگر کسی یک‌ فقیه مسلمانی را اکرام کند در قیامت خدا را در حالتی که از او راضی است ملاقات خواهد کرد، و کسی که به فقیه مسلمان اهانت کند در حالی خدا را ملاقات می‌کند که از او عصبانی است.

سپس گفت: آیت الله بهجت فرموداند" که ائمه (ع) ما به علما، فقها و راویان احادیث احترام می‌گذاشتند اما ما بدگویی می‌کنیم، غافل از اینکه کمترین سزای بی‌احترامی به آن‌ها بلاهایی است که در این دنیا بر انسان مثل کوتاهی عمر وارد می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان خطاب به جوانان و نوجوانانی که فریب می‌خورند و به علما توهین می‌کنند گفت: پیامبر اسلام فرموند اگر کسی مؤمنی را بدون اینکه حق باشد اذیت کند گویا مکه و بیت‌الله را خراب کرده است.

وی افزود: گاهی به اسم عدالت‌طلبی چه ظلم‌هایی به بعضی از افراد می‌شود، میزان عقلانیت حاکم بر برخی جریانات و نوع رفتار معترضین را تشخیص دهید، آیا اهانتی که به عالمی می‌شود به حق است؟ آیا در مورد کسی که منصبی نداشته و کاری نکرده اهانت حق است؟ مشکلات اقتصادی چه ارتباطی به روحانیت دارد؟

شعبانی‌موثقی با اشاره به موفقیت‌های ایران عنوان کرد: ایران اسلامی در عرصه انرژی، نظامی، فناوری و حوزه گفتمانی می‌تواند نقش اساسی در نظم‌نوین جهانی داشته باشد، اخیرأ اعلام شد که ایران به موشک‌های بالستیک هایپرسونیک پیشرفته که قدرت نفوذ در همه سامانه‌های دفاعی را دارد دست پیدا کرده است.

امام جمعه همدان تصریح کرد: هرچقدر قدرت ایران افزایش یابد تاثیرگذاری ما در عرصه بین‌المللی بیشتر خواهد بود، امروز کشورهایی در عرصه بین المللی اثر گذارند که قدرتمند هستند.

وی افزود: همه ما به خصوص جوانان باید کمک‌کنند تا ایرانی قوی داشته باشیم و قدرت ایران را جوانان متدین و کسانی که غیرت ملی و دینی دارند، اساتید دانشگاه و دانشمندان و نخبگان ایجاد می‌کنند.

شعبانی‌موثقی بیان کرد: کسی که تمام همتش آن است که بستر لذت خودش را فراهم کند هرجا حس کند مانعی برای لذت‌جویی اوست فحاشی می‌کند، او نه تنها قدرت تولید نمی‌کند بلکه باعت تضعیف قدرت هم می‌شود، مسئولین باید از نخبگان‌حمایت کنند، اگر نخبه‌ها تنها برای وجود مشکلاتی که هست بخواهند مهاجرت کنند یعنی تنها به دنبال نفع شخص خودشان هستند، نخبه ارزش و سرمایه انسانی همه مردم و متعلق به همه مردم هستند

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha