• یکشنبه / ۲۲ آبان ۱۴۰۱ / ۱۲:۱۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1401082215104
  • خبرنگار : 71415

لاوروف آمریکا را به ایجاد اختلاف‌ و بی‌ثباتی در حوزه آ.سه.آن متهم کرد

لاوروف آمریکا را به ایجاد اختلاف‌ و بی‌ثباتی در حوزه آ.سه.آن متهم کرد
از راست لاوروف و پراک سوخون، وزیر خارجه کامبوج

روسیه، آمریکا را به تلاش برای بی‌ثبات کردن حوزه اتحادیه آ.سه.آن و اختلاف افکندن در میان اعضای این اتحادیه جنوب شرق آسیا متهم کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه امروز (یکشنبه) بیان کرد، آمریکا در حال کسب موفقیت در تلاشش برای بی‌ثبات ساختن حوزه بلوک "مجمع کشورهای جنوب شرق آسیا" (آ.سه.آن) و ایجاد شکاف در میان اعضای این بلوک است.

لاوروف به خبرنگاران در حاشیه اجلاس شرق آسیا که در پایتخت کامبوج در حال برگزاری است، گفت: اگر هدف آمریکایی‌ها تردید افکندن در میان اعضای سازمان آ.سه.آن و تلاش برای تضعیف ماهیت یکپارچه آنها بوده باشد، پس آمریکایی‌ها به طور کلی دارند به اهدافشان دست می‌یابند.

این دیپلمات ارشد روسیه همچنین متذکر شد که در جریان این اجلاس هیچ اعلامیه مشترکی به دلیل اصرار آمریکا و شرکایش بر وجود یک ارزیابی "مطلقا غیر قابل قبول" درباره وضعیت در اوکراین مورد تصویب قرار نمی‌گیرد.

وزیر امور خارجه روسیه در ادامه گفتگویش با خبرنگاران در حاشیه اجلاس شرق آسیا در کامبوج تصریح کرد، مسکو و پکن در تلاش‌های خود برای حمایت از ایفای نقش محوری از سوی آ.سه.‌آن در جنوب شرق آسیا متحد هستند.

سرگئی لاوروف تاکید کرد: ما به همراه آنها (شرکای چینی) از اقتضا و نیاز برای حفظ فرمت‌هایی که پیرامون آ.سه.آن ایجاد شده دفاع می‌کنیم، ما از نیاز به احترام به نقشی محوری که آ.سه.آن در این منطقه و منطقه پیرامونش در آینده ایفا می‌کند، دفاع می‌کنیم. اما غرب برنامه‌های خاص خودش را دارد.

وزیر امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد که کشورهای غربی تعریف‌های ظاهری از نقش آ.سه.آن می‌کنند، در حالی که در واقعیت دستور کار خود را پیش می‌برند و سازوکارها و ابزارهای تقابلی را ترویج می‌کنند.

لاوروف همچنین اظهار داشت که غرب در حال ترویج فرمت‌هایی در منطقه بوده که برای همه باز نیستند و شامل نظامی‌سازی منطقه با هدف آشکار مهار منافع چین و روسیه در حوزه آسیا-اقیانوسیه هستند. به گفته این وزیر دولت روسیه، مسکو و پکن هر دو این را درک و برای جلوگیری از آن تلاش می‌کنند.

آ.سه.آن یک اتحادیه سیاسی و اقتصادی است که در سال ۱۹۶۷ برای ارتقای همکاری‌های اقتصادی، سیاسی، دفاعی و فرهنگی میان کشورهای حوزه جنوب شرقی آسیا تأسیس شد و ۱۰ عضو آن عبارتند از برونئی، کامبوج، اندونزی، لائوس، مالزی، میانمار، فیلیپین، سنگاپور، تایلند و ویتنام. چین از سال ۱۹۹۶ جایگاه "شریک گفتگو" را برای آ.سه.آن داشته است.

روسیه نیز چندین دهه است که با آ.سه.آن همکاری نزدیک دارد. در سال ۱۹۹۱، مکانیسم گفتگوی آسه‌آن - روسیه راه‌اندازی شد و مسکو بعداً در سال ۱۹۹۶ جایگاه "شریک گفتگو"ی کامل را برای آ.سه.آن پیدا کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha