• یکشنبه / ۲۲ آبان ۱۴۰۱ / ۱۳:۱۱
  • دسته‌بندی: بوشهر
  • کد خبر: 1401082215178
  • خبرنگار : 50448

مدیرکل کتابخانه‌های بوشهر:

سالن‌های مطالعه شهر بوشهر غیراستاندارد هستند

سالن‌های مطالعه شهر بوشهر غیراستاندارد هستند

ایسنا/بوشهر مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر با بیان اینکه سالن‌های مطالعه خصوصی در سطح شهر بوشهر غیرمجاز و سازه‌های آنها غیر استاندارد است، گفت: ما می‌توانیم این مراکز را تعطیل کنیم اما جایگزینی برای آنها نداریم.

حیدر راهب روز یکشنبه ۲۲ آبان در نشست با خبرنگاران ضمن گرامیداشت هفته کتاب و کتاب خوانی اظهار کرد: امسال با هماهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ۷۰۰ برنامه به‌صورت منسجم برگزار خواهد شد که ۱۰۰ برنامه آن در فضای کتابخانه‌ای شهرستان‌ها اجرا می‌شود.

وی اضافه کرد: ما در مجموعه کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر در تلاش هستیم گفتگو بین نسل‌ها اتفاق بیافتد و نگاه سنتی به کتابخانه‌ها به عنوان محلی برای مخازن و امانت کتاب نداشته باشیم از این رو تلاش می‌کنیم تا کتابخانه‌های عمومی را به عنوان یک مرکز فرهنگی در نقاط مختلف جلو ببریم چرا که کتابخانه‌ها بعد از مدارس و مساجد بزرگ‌ترین شبکه فرهنگی هستند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر با اشاره به فعالیت ۷۶ کتابخانه عمومی در سطح استان بوشهر، عنوان کرد: از این تعداد، ۶۶ کتابخانه عمومی مربوط به نهاد کتابخانه‌های عمومی و ۱۰ کتابخانه به صورت مشارکتی با همکاری ۱۳۸ نفر نیرو مشغول فعالیت هستند.

سرانه کتابخانه عمومی بوشهر ۲.۱ متر مربع است

راهب با تاکید بر اینکه زیربنای کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر امسال نسبت به پارسال تغییری نداشته است، افزود: در سرانه کتابخانه عمومی در این استان ۲.۱ متر مربع برای هر ۱۰۰ نفر جمعیت است.

وی ادامه داد: کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر در شاخص امانت رشد ۹۴ درصدی، شاخص عضویت رشد ۳۰ درصدی و شاخص منابع رشد هشت درصدی را نسبت به پارسال داشته است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر با اشاره به نبود کتابخانه در چهار شهر این استان بیان کرد: در شهرهای چاه مبارک و بادوله حتی زمین تهیه نشده است و در شهر بوشکان با وجود تامین زمین، اما بودجه وجود ندارد و در شهر دوراهک ساخت کتابخانه ۶۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

راهب با اشاره به اینکه استان بوشهر کتابخانه مرکزی ندارد، گفت: ۱۰ سال پیش ۱۱ هزار متر مربع زمین در شهرک نیایش برای ساخت کتابخانه مرکزی اختصاص یافت، اما از آنجا که کتابخانه‌ها  بُعد ترویجی دارند و زمین مورد نظر دسترسی آسان برای مردم ندارد در تلاش هستیم مجوز ۲۵۰۰ مترمربع زمین از کتابخانه مستهلک و غیرقابل استفاده شهید عاشوری را برای ساخت ۸۰۰۰مترمربع مجوز بگیریم.

سالن‌های مطالعه خصوصی در سطح شهر بوشهر غیرمجاز هستند

وی باتاکید بر اینکه سالن‌های مطالعه خصوصی در سطح شهر بوشهر غیرمجاز هستند، افزود: نظارتی بر مبالغ دریافتی این سالن‌ها وجود ندارد، ما می‌توانیم این مراکز را تعطیل کنیم، اما جایگزینی برای آن‌ها نداریم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر با بیان اینکه تنها یک سالن مطالعه استاندارد در شهر بوشهر وجود دارد، اظهار کرد: سه سالن مطالعه دیگر در این شهر به‌صورت خانگی هستند و سازه‌های غیراستاندارد دارند. افراد برای استفاده ماهانه حدود ۴۰۰ هزار تومان پرداخت می‌کنند و علت آن این است که ما نتوانسته‌ایم کتابخانه مناسب ایجاد کنیم از این رو ساخت کتابخانه مرکزی ضروری است.

شهرداری‌های عسلویه و برازجان حق کتابخانه‌های عمومی را ندادند

راهب بابیان اینکه شهرداری‌های بوشهر و خورموج در پرداخت نیم درصد حق کتابخانه‌های عمومی از محل درآمد را به‌طور کامل انجام داده‌اند، اما شهرداری‌های عسلویه و برازجان در این حوزه هیچ پولی پرداخت نکرده‌اند. در شهر برازجان برای هزینه‌های جاری با مشکل روبه‌رو شده‌ایم.

وی با اشاره به پروژه کتابخانه دوراهک شهرستان دیر بیان کرد: این پروژه از سال ۸۹ شروع شده، اما با پیشرفت ۶۰ درصدی متوقف شده است؛  با روی کار آمدن دولت سیزدهم یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار برای تکمیل آن تامین شد و انتظار می‌رود با تخصیص اعتبار تا سال آینده این کتابخانه ساخته شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر با اشاره به کتابخانه دویره تصریح کرد: این کتابخانه قرار بود با مشارکت خیرین، فرمانداری بوشهر و دهیاری این روستا ساخته شود که اکنون ۷۰ درصد پیشرفت دارد و با اختصاص ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار، پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به بهره‌برداری برسد.

به گفته راهب، مردم استان بوشهر به ترتیب از کتاب‌های کودک و نوجوان، ادبیات و رمان، روانشناسی، علوم کاربردی و دینی و مذهبی بیشتر بیشتر استقبال کرده‌اند.

وی با اشاره به طرح"طاقچه کتاب" اظهار کرد: این طرح با همکاری آموزش و پرورش استان بوشهر طی روزهای آینده به‌صورت پایلوت در تعدادی مدرسه و مسجد آغاز خواهد شد، در این طرح کتاب‌های غیرقابل استفاده پالایش و درآمد حاصل از آن برای تهیه کتاب‌های جدید هزینه می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha