• یکشنبه / ۲۲ آبان ۱۴۰۱ / ۱۳:۳۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401082215205
  • خبرنگار : 50107

رئیس سازمان صمت خراسان رضوی:

استاندارد یکی از مقوله‌های مهم توسعه تجارت است

استاندارد یکی از مقوله‌های مهم توسعه تجارت است

ایسنا/خراسان رضوی رئیس سازمان صمت خراسان رضوی گفت: استاندارد دانش مدون شده در اختیار واحدهای تولیدی و یکی از مقوله‌های مهم توسعه تجارت با کشورهای دیگر است.

امیررضا رجبی، امروز ۲۲ آبان ماه، در مراسم روز جهانی استاندارد که در سالن صبای صداوسیما برگزار شد، اظهار کرد: ارتباط مستقیمی بین صمت و استاندارد وجود دارد. در گذشته در اقتصاد کلاسیک زمین و سرمایه جزو ابزار اقتصاد بود، اما با گذشت زمان مقوله دانش به حوزه اقتصاد اضافه و اقتصاد، دانش‌بنیان شد. کشورهای در حال توسعه و توسعه‌یافته به حوزه اقتصاد دانش‌بنیان توجه ویژه دارند و امسال نیز سال تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین است.

وی بیان کرد: استاندارد مجموعه مدونی از تجربه و دانش است که می‌تواند به واحدهای تولیدی جدید و یا واحدهای موجود برای توسعه محصول کمک کند. علاوه بر اینکه باید حقوق مصرف‌کننده و تولیدکننده رعایت شود، مجموعه واحدهای تولیدی و فعالان اقتصادی نیز برای رشد و توسعه خود نیازمند استاندارد هستند. واحدهای تولیدی و فعال اقتصادی علاوه بر اینکه به لحاظ موارد حاکمیتی خود را ملزم به رعایت استاندارد می‌کنند، برای اینکه مسیر را با سرعت بیشتری طی کنند، سراغ استفاده از استاندارد می‌آیند.

رئیس سازمان صمت خراسان رضوی افزود: استاندارد دانش مدون شده در اختیار واحدهای تولیدی و یکی از مقوله‌های مهم توسعه تجارت با کشورهای دیگر است. یکی از اصول در توسعه تجارت مبحث برندینگ یا نمانام است. توسعه نمانام یکی از بخش‌های نیازمند استاندارد است. زمانی که می‌خواهید برند خود را به خصوص در بازارهای بین‌المللی معرفی کنید، نیازمند این است که ابزار مطمئنی معرفی شود، که این ابزار استاندارد است.

رجبی با بیان اینکه یکی از ابزارهای توسعه تجارت خارجی توجه به موضوع استاندارد است، عنوان کرد: در مذاکراتی که با کشورهای همسایه برای توسعه تجارت خارجی داریم، یکی از حوزه‌های مورد بحث تبادل استاندارد است. برخی کشورهایی که هنوز استانداردهای مدونی ندارند و از ما می‌خواهند استانداردهای خود را در این کشورها پیاده کنیم. این بسیار مهم است که استاندارد ایران به کشورهای همسایه منتقل شده زیرا اعمال آن فضا را برای توسعه تجارت خارجی ما بهتر فراهم می‌کند. 

وی بیان کرد: یکی از وظایف حوزه صنعت و معدن حفظ و حمایت حقوق مصرف‌کننده و تولیدکننده بوده که ادبیات مشترک بین این دو، استاندارد است. البته این مساله نیازمند به‌روزرسانی و بازنگری است. استاندارد نباید از محصولات و فرایندهای جدید جا بماند، بلکه باید در این زمینه پیشگام باشد. یکی از حوزه‌هایی که نیازمند تدوین استاندارد هستیم، حوزه تجارت الکترونیک و استفاده از فضای کسب‌وکارهای مجازی بوده و یکی دیگر از وظایف استاندارد اعتباردهی به اعتباردهندگان است.

رئیس سازمان صمت خراسان رضوی ادامه داد: فرایندها در مجموعه صنعت و معدن مهم‌تر از محصول است. یکی از کارهایی که در مجموعه وزارت صمت انجام شده، استانداردسازی نحوه تعامل بین مجموعه فعالیت‌های وزارتخانه با دریافت‌کنندگان خدمت است. سامانه جامع تجارت یک استاندارد جهت گفت‌وگوی فعالان بخش اقتصادی با مجموعه حاکمیت بوده که در یک سال اخیر رشد چندین برابری داشته و باعث شده ادبیات ما مشترک شود.

رجبی اضافه کرد: وزارت صمت برای هدایت اعتبار که ابزاری برای جلوگیری از انحراف تسهیلات است، ابزار تولید کرده که استعلام صورت‌حساب الکترونیکی از سامانه جامع تجارت است و به تامین مالی زنجیره‌ای کمک می‌کند. این موارد مجموعه استانداردهایی است که در تعامل مجموعه حاکمیت با فعالان اقتصادی تعریف شده و مانع از فساد و به ویژه امضاهای طلایی خواهد شد. مجموعه وزارت صمت به دنبال این است همه چیز در یک بستر الکترونیکی شفاف در اختیار ذی‌نفعان قرار گیرد و امضای طلایی وجود نداشته باشد، اما این موارد با سخن محقق نمی‌شود و نیاز به ابزار دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha