• یکشنبه / ۲۲ آبان ۱۴۰۱ / ۱۴:۰۰
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1401082215232
  • خبرنگار : 50036

آغاز مدیریت ۷۵ تن پسماند دارویی و شیمیایی در استان همدان

آغاز مدیریت ۷۵ تن پسماند دارویی و شیمیایی در استان همدان

ایسنا/همدان مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان از آغاز مدیریت ۷۵ تن پسماند دارویی و شیمیایی دپو شده در مراکز درمانی استان خبر داد و اعلام کرد: در مرحله نخست، ۲ تن پسماند شیمیایی و دارویی مراکز درمانی استان در روز ۱۷ آبان ماه از همدان خارج و امحا شد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی محیط زیست استان همدان، سیده مریم محمدی با اعلام این خبر افزود: این فرایند تحت نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان انجام و پسماندهای مذکور به مقصد شرکت ذیصلاح امحا کننده در استان اصفهان منتقل شد.

محمدی ادامه داد: پسماند دارویی و شیمیایی سایر بیمارستان‌های استان نیز در حال ثبت در سامانه جامع محیط زیست بوده و به ترتیب در روزهای آینده ارسال خواهند شد.

وی با بیان اینکه پسماندهای دارویی و شیمیایی باید از طریق ثبت در سامانه جامع محیط زیست در مراکز مجاز، امحا شوند ادامه داد: امکان بی خطر شدن این نوع از پسماندها توسط دستگاه‌های بی‌خطرساز مستقر در بیمارستان‌ها وجود ندارد؛ در طول سال‌های اخیر، پسماندهای دارویی و شیمیایی به میزان حداقل  ۷۵ تن در بیمارستان‌های استان دپو شده بود.

وی اضافه کرد: به دلیل اهمیت موضوع، مراتب در جلسات متعدد کارشناسی و کارگروه مدیریت پسماند استان مطرح و بر اساس مصوبات کارگروه مدیریت پسماند، مقرر شد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان نسبت به انعقاد قرارداد با شرکت ذیصلاح و دارای مجوز امحاء پسماندهای دارویی و شیمیایی اقدام و تمامی پسماندهای یادشده را به پسماند سوز و سپس لندفیل شرکت مورد نظر منتقل کنند که این فرآیند در حال حاضر آغاز شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان با اشاره به ماده ۲ ضوابط و روش های مدیریت اجرایی پسماندهای پزشکی و وابسته بیان کرد: پسماندهای پزشکی به چهار دسته پسماند عفونی،پسماند تیز و برنده ،پسماند شیمیایی و دارویی و پسماند عادی تقسیم بندی می شوند، که بر اساس ماده ۹ همان ضوابط ، پسماندهای دسته ۱ تا ۳ پسماند ویژه تلقی گردیده و نیاز به مدیریت خاص و جداگانه دارند.

محمدی اظهار کرد: با توجه به تجهیز بیمارستان های دولتی و خصوصی استان همدان به دستگاه‌های بی خطر ساز، پسماندهای عفونی و تیز و برنده استان، کم خطر شده و به محل دفن پسماندهای عفونی در سایت پسماندهای عادی منتقل و نتایج نظارت بر عملکرد این دستگاه‌ها در سامانه جامع محیط زیست کشور نیز ثبت می‌شوند.

وی درپایان گفت: پسماندهای عادی مراکز درمانی و بیمارستانی نیز مانند سایر پسماندهای شهری توسط شهرداری‌ها مدیریت می‌شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha