• یکشنبه / ۲۲ آبان ۱۴۰۱ / ۱۴:۰۱
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 1401082215236
  • منبع : مطبوعات

درخشش این ستاره‌ها را از یاد نخواهیم برد

درخشش این ستاره‌ها را از یاد نخواهیم برد

یادی کنیم از برخی از بهترین بازیکنان ایران در جام‌های جهانی مختلف. تیم ملی پیش از این در پنج دوره از مرحله نهایی این مسابقات حاضر بوده که برخی بازیکنان بیشتر از دیگران در اذهان باقی مانده‌اند.

به گزارش ایسنا، روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: «در آستانه آغاز مسابقات جام‌ جهانی ۲۰۲۲ فوتبال در قطر، رسانه‌ها در همه جای جهان مشغول بررسی ابعاد مختلف این تورنمنت هستند و البته که مرور خاطرات مهم هم بخش جذابی از داستان را تشکیل می‌دهد. در همین راستا بد نیست یادی کنیم از برخی از بهترین بازیکنان ایران در جام‌های جهانی مختلف. تیم ملی پیش از این در پنج دوره از مرحله نهایی این مسابقات حاضر بوده که برخی بازیکنان بیشتر از دیگران در اذهان باقی مانده‌اند.

ایرج دانایی‌فرد

تیم ملی ایران در جام‌ جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین متحمل دو شکست سنگین سه بر صفر و چهار بر یک برابر هلند و پرو شد و یک تساوی یک - یک از اسکاتلند گرفت. در دیدار برابر اسکاتلند مرحوم ایرج دانایی‌فرد نخستین گل تاریخ تیم ملی ایران در ادوار جام‌ جهانی را به ثمر رساند و پایه‌گذار نخستین امتیاز تیم ملی در این بازی‌ها شد. گل بازی با پرو را هم حسن روشن زد که او هم جزو بهترین‌های تاریخ فوتبال ایران است.

احمدرضا عابدزاده

دروازه‌بان اسطوره‌ای تاریخ فوتبال ایران در جام‌ جهانی ۹۸ فرصت درخشش یافت. عابدزاده به بازی اول با یوگسلاوی نرسید و چه حیف که اینطور شد؛ در غیر اینصورت شاید سرنوشت مسابقه تغییر می‌کرد. او مقابل آمریکا شرایط بازی را پیدا کرد و چند سیو خوب داشت؛ مخصوصا یکی از آنها که به اصطلاح واکنش «هندبالی» بود و هنوز در حافظه‌ها باقی مانده است.

علی دایی

بهترین گلزن ایرانی تاریخ مسابقات ملی دنیا، در جام‌های جهانی موفق به گلزنی نشده اما پاس گل دیدنی او برای مهدوی‌کیا در مسابقه با آمریکا نقش مهمی در آن پیروزی داشت. اگر برتری تصادفی برابر مراکش را کنار بگذاریم، پیروزی بر آمریکا تنها برد فنی تاریخ ایران در جام‌های جهانی است. دایی در مرحله انتخابی آن مسابقات هم یک پاس گل طلایی به خداداد عزیزی داد. شهریار فوتبال ایران در پلی‌آف جام‌ جهانی ۲۰۰۲ نیز برابر ایرلند یک پاس چشم‌نواز به علی کریمی داد که البته درخشش شی گیون مانع از به ثمر نشستن آن توپ شد.

مهدی مهدوی‌کیا

دیدار با آمریکا در جام ۹۸ منجر به ثبت نخستین پیروزی تاریخ ایران در جام‌های جهانی شد. در آن بازی حمید استیلی گل نخست را به ثمر رساند و مهدی مهدوی‌کیا گل دوم را. مهدوی‌کیای جوان که در اوج دوران فوتبالش قرار داشت، در آن تورنمنت بازی‌های بسیار خوبی را هم به نمایش گذاشت و پس از آن سال‌ها حضور درخشان در لیگ آلمان را تجربه کرد.

امید ابراهیمی

با وجود اصرار شدید کی‌روش روی اینکه همه باید لژیونر شوند، بهترین بازیکنان ایران در جام‌ جهانی ۲۰۱۸ کسانی بودند که آن زمان داخل کشور بازی می‌کردند. به‌ طور مشخص وحید امیری نمایش‌های خوبی داشت اما امید ابراهیمی هم به شکلی غافلگیرکننده درخشید.

آندرانیک تیموریان

شاید بهترین بازیکن ایران در جام‌ جهانی ۲۰۰۶ بود. این هافبک دفاعی درخشان که در بهترین روزهای فوتبالش به سر می‌برد، سه بازی قابل قبول انجام داد و بلافاصله لژیونر شد.

اشکان دژاگه

او را هم شاید بتوان بهترین بازیکن ایران در جام‌ جهانی ۲۰۱۴ تلقی کرد. اگر در بازی با آرژانتین پنالتی زابالتا روی اشکان اعلام می‌شد، شاید دژاگه پایه‌گذار تاریخی‌ترین برد فوتبال ایران می‌شد. در برزیل رضا قوچان‌نژاد هم تورنمنت خوبی را پشت سر گذاشت. او تنها گل بازی با بوسنی را به ثمر رساند، وگرنه ممکن بود برای نخستین بار جام‌ جهانی را بدون گل زده ترک کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha