• دوشنبه / ۲۳ آبان ۱۴۰۱ / ۰۸:۲۳
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 1401082315577
  • خبرنگار : 71451

او دست واقعی خدا بود

او دست واقعی خدا بود
دستکش دروازه بانی در دستان یدالله

حاج یدالله قد نسبتاً بلند و هیکلی توپر و عضلانی داشت. در کشتی و مچ‌اندازی و اینطور کارها حرف زیادی برای گفتن داشت. فوتبال هم بازی می‌کرد و به خاطر قد بلندش بیشتر دروازه می‌ایستاد. او که چندین مرتبه از خدمت سربازی فرار کرده بود در دوران جنگ تحمیلی به سمت فرماندهی یک تیپ معرفی شد.

به گزارش ایسنا، از گذشته دور تاکنون، ورزش‌ نقش موثری در آمادگی‌های رزمی و دفاعی داشته است. تیراندازی، شنا، شمشیر بازی، کشتی‌گیری و هنرهای رزمی، ورزش‌هایی هستند که کارکرد جنگی داشته و دارند. اگر ورزش و ورزشکاران تقدسی داشته‌اند به این دلیل بوده که ناجی کشور و ملت خود بودند و از آن دفاع می‌کردند. برای مثال آرش کمانگیر در فرهنگ ایرانی قهرمانی است که مرزهای کشور را تثبیت می‌کند.

فوتبال و کشتی نیز از جمله ورزش‌هایی هستند که تقریبا تمام جوانان ایرانی در طول سال‌های طولانی با آن خو گرفته‌اند. یدالله کلهر هم از آن دست جوانانی است که به در دوران نوجوانی و جوانی به این دلیل که قد بلند و هیکلی عضلانی داشت به ورزش روی آورد. او در کشتی، مچ اندازی و فوتبال مهارت داشت و در زمین های خاکی شهریار و جبهه دروازه‌بان بود.

او دست واقعی خدا بود
شهید کلهر در چارچوب دروازه

با توجه به اینکه اکنون در روزهای جام جهانی به سر می‌بریم جا دارد یاد و خاطره جوانانی که با حضور در زمین‌های خاکی جبهه باعث شدند تا در یک رقابت نفس گیر به مدت زمان هشت سال در برابر دشمن بعثی به پیروزی برسیم گرامی بدریم.

او دست واقعی خدا بود
گل مارادونا به «دست خدا» معروف شد

یدالله تابستان ۱۳۳۳ در روستای باباسلمان از توابع شهریار متولد شد. دبستان را در روستا خواند و برای ادامه تحصیل، به شهریار رفت. تا مقطع سیکل ادامه تحصیل داد و سپس مشغول کار در تانکرسازی شد.  او در سال ۱۳۵۱ همراه یکی از دوستانش در کار برق و سیم‌کشی ساختمان وارد شد و در شهر اصفهان یک پروژه بزرگ برق‌کشی را با موفقیت در اسرع وقت به پایان رساند. در سال ۱۳۵۳ مدتی به جوشکاری پرداخت و همان سال به سربازی اعزام شد. وی برای ابراز مخالفتش با شاه و رژیم پهلوی چندین بار از سربازی  فرار کرد و سرانجام دوره آموزش خود را در ارومیه و بقیه سربازی‌اش را در شاهپور گذراند.

او سال ۱۳۵۸ به اصرار خانواده ازدواج کرد و با شروع جنگ تحمیلی مانند سایر جوانان که میهن‌شان را دوست داشتند به جبهه رفت. در طول پیکار با ماشین جنگی صدام مسئولیت‌های مهم و مؤثری را بر عهده داشت. سال ۱۳۶۱ یک دوره‌ی فشرده مربیگری را در پادگان امام حسین (ع) گذراند و در اردیبهشت سال ۱۳۶۳ همراه گروهی به سوریه و لبنان سفر کرد. بعد از بازگشت از لبنان، در عملیات‌های مختلف حضور داشت. سال ۱۳۶۴ به حج تمتع اعزام شد.

او دست واقعی خدا بود
شهید کلهر در لباس دروازه‌بانی

یدالله تا پیش از شهادت به دلیل توانمندی‌هایی که داشت به عنوان معاونت تیپ‌المهدی (عج)، معاونت تیپ اکرم(ص)، معاونت لشکر ۲۷ محمدرسول الله (ص) و قائم‌مقام لشکر۱۰سیدالشهدا علیه السلام فعالیت کرد. حاج یدالله کلهر؛ مدتی جانشین لشکر ۲۷ محمد رسول الله(ص) بود و سپس به لشکر ۱۰ سیدالشهدا(ع) پیوست و بعد از مجروحیت سردار علی فضلی، به عنوان فرمانده تیپ معرفی شد.

او دست واقعی خدا بود
تشییع پیکر شهید یدالله کلهر

قائم مقام لشکر۱۰ چندین بار نیز به دلیل مجروحیت سخت، در بیمارستان بستری شد. یک کلیه‌اش را از دست داد و یک دستش بر اثر اصابت ترکش عملاً از کار افتاد، اما هنوز بهبودی کامل حاصل نشده بود که دوباره به جبهه بازگشت. یدالله زمستان ۱۳۶۵ در جریان عملیات «کربلای۵» به شهادت رسید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha