• دوشنبه / ۲۳ آبان ۱۴۰۱ / ۰۸:۵۳
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1401082315602
  • خبرنگار : 71049

یک کارشناس مسایل بین‌الملل مطرح کرد

چرا آلمان در برابر ایران موضع خصمانه اتخاذ کرده است؟

چرا آلمان در برابر ایران موضع خصمانه اتخاذ کرده است؟

یک کارشناس مسایل بین‌الملل گفت: بخشی از موضع شدید آلمان نسبت به ایران ناشی از عدم توافق بر سر احیای برجام و بازگشت به این توافق است؛ اگر همه طرف‌ها به برجام برمی‌گشتند اروپا و آلمان در بحران انرژی ناشی از جنگ اوکراین صدمات و خسارات کمتری به لحاظ سیاسی و اقتصادی متحمل می‌شدند.

سیدجلال ساداتیان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به رویکرد تهاجمی مقامات ارشد آلمان نسبت به ایران در مسایل داخلی و خارجی اظهار کرد: اروپایی‌ها به ابتکار آلمان و فرانسه تلاش کردند با محوریت جوزپ بورل و معاونش میانجی موضوع برجام باشند. اگر توافق برجام احیا می‌شد، تحریم ایران برداشته می‌شد و ایران قادر بود از منظر انرژی به اروپا کمک کند. خط لوله گاز ایران از قبل انقلاب به ترکیه می‌توانست گاز اروپا را تامین کند. برجام می توانست در شرایطی که عملا خطوط انتقال گاز روسیه به اروپا قطع شده بود و یک تنش جدی میان روسیه و آلمان شکل گرفته بود، یک شاهراه مهم حیاتی برای اروپا باشد.

این دیپلمات پیشین کشورمان ادامه داد: آلمان به جهت مساله داخلی خودش و نیز مساله حمایت از اوکراین در برابر روسیه در شرایط نگران‌کننده‌ای است که بخشی از این وضعیت به تبع عدم موفقیت برجام است، یعنی اگر برجام به نتیجه می‌رسید طبیعی است که ایران اینقدر با غرب فاصله نمی‌گرفت و به روسیه نزدیک نمی‌شد.

این کارشناس مسایل بین‌الملل با اشاره به ادعای فروش پهپادهای ایرانی به روسیه و استفاده مسکو از آنها در جنگ با اوکراین که به مساله‌ای بغرنج در روابط ایران و اروپا تبدیل شده است اظهار کرد: هر چند به گفته مسئولان ایرانی پهپادها قبل از جنگ اوکراین به روسیه فروخته شده‌اند اما با توجه به بحران ایجاد شده در پی این جنگ برای اروپا و آمریکا، این مساله حساسیت زیادی را برانگیخت. از سویی اینکه این پهپادهای ارزان توانسته‌اند تجهیزات و موشک‌های نظامی غربی در اختیار اوکراین را نابود کنند هم مساله دیگری است که اروپا و آمریکا را به شدت عصبانی کرده است. به نوعی غرب بخشی از موفقیت‌های روسیه در جنگ اوکراین را مدیون پهپادهای ایران می‌دانند. آنها بر این نظرند که اگر این پهپادها نبود آنها مناطق بیشتری را و با سرعت بیشتری پس می‌گرفتند.

ساداتیان تصریح کرد: آلمان و آمریکا و دیگر کشورهای اروپایی انتظار داشتند که ایران در جنگ اوکراین و در تنش میان اروپا و آمریکا با روسیه "بی‌طرف" بماند، اما الان شرایط به گونه‌ای است که حداقل از نظر غربی‌ها ایران در یک طرف این کارزار ایستاده است و موضع بی‌طرف ندارد. طبیعی است هر اقدامی تبعات خاص خودش را دارد. هر تصمیمی که ایران یا کشورهای دیگر در رابطه با مساله اوکراین بگیرند، تبعات و آثار خودش را خواهد داشت. اینکه هم پیمان روسیه باشیم یا غرب یا مستقل عمل کنیم هر کدام یک تصمیم با تبعات خاص خودش است که باید در زمان مناسب و به دقت مورد بررسی قرار بگیرد.

وی گفت: آنها (غرب و آمریکا) فکر می کنند ایران با مساله فروش پهپادها به روسیه و از سویی عدم توافق در برجام، می‌تواند به نقطه"گریز هسته‌ای" نزدیک شده و هر لحظه به سمت سلاح هسته‌ای پیش رود و این خطری خواهد بود که اروپا را بیش از آمریکا تهدید می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۸-۲۳ ۱۳:۱۹

روسیه با پیهبادهای ایرانی مناطق مسکونی در اکراین را هدف قرارداده است. و اکراین از این بابت عصبانی است و درخواست حمایت کشورهای اروپایی را داده است

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۲۳ ۲۰:۳۰

پس تکلیف اینهمه سلاح جنگی که آمریکا و اروپا در اختیار سایر کشورها قرار می دهند چی میشه؟همین آلمان درجنگ تحمیلی سلاح شیمایی در اختیار صدام قرار داد که جنایت ها که نشد پس چرا کسی عصبانی نشد.

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۲۳ ۱۷:۲۱

ایران باید از روسیه حمایت نظامی نماید اگر غرب بر روسیه پیروز گردد در اینده ناتو را هم مرز ایران خواهیم دید که خطری بالقوه برای امنیت ایران است اگر واقعا اروپا نگران چرخه هسته ای است باید یه امریکا فشار بیاورد تا برجام احیا گردد و گر نه باید عواقبش را که دستیابی ایران به چرخه هسته ای و زمستان سرد را به جان بخرد به قول خودمان خودکرده را تدبیر نیست

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۲۳ ۱۷:۴۱

ایران از برجام خارج نشده آقای کارشناس ،این اروپا و آمریکا بودند که به وظایف خود عمل نکردند ،در واقع مشکلات انرژی امروز اروپا نتیجه اعمال گذشته آنهاست آنها سالها ایران را تحریم کردند بهتر که الان نمی تونن از انرژی ایران استفاده کنند ،آنها از اول انقلاب موضع خصمانه داشتند ،حالا باید نتیجه ظلم به ملت ایران را اندکی بچشند

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۲۳ ۱۸:۰۴

ما نباید از هیچ کشوری بترسیم وبا هوشیاری از موقعیت های بدست آمده در برابر غرب که دشمن اصلی ما هستند واز هیچ کوششی در هر موقعیتی در هر زمان بر علیه مافرو گذار نکرده اندنهایت استفاده را در جهت تضعیف این ائتلاف غربی بنماییم تا فرصت از دست نرود وبعد با دشمنی در حال قدرت آنان مواجه بشویم

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۲۳ ۱۸:۳۰

هر موقع دشمنان از دست ما ناراحت شدند،ما باید بدانیم که رادمان درست است،در مذاکرات چقدر می خندیدند وخوشحال بودند،نتیجه اش را دیدیم،ما باید با چین و روسیه پیمان نظامی واقتصادی ببندیم،وبا آن تحریم‌ها را خنثی کنیم،شما مواد شیمیایی به صدام دادید وجوانان ما را ناقص کردید ما چیزی نگفتیم،حالا صدای شما با یک پهپاد درآمده است،فقط شما بشرید،جوانان ایران قدرتمند در انتطار ماست،صبور باشید،قول بهایهارا نخورید.

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۲۳ ۲۰:۲۸

از خود المانی ها بپرسی آنها می‌گویند که آلمان یکی از ایالات‌متحده آمریکا است بنابر این اختیاری از خودش ندارد و باید مطیع آمریکا باشد

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۲۳ ۲۱:۱۹

منافعش در خطره ،،بله همیشه اینطوری بوده انشالله زمستان نزدیک است