• سه‌شنبه / ۲۴ آبان ۱۴۰۱ / ۰۰:۰۶
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1401082416307
  • خبرنگار : 50039

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گلستان خبر داد

اهدای ۲۵ هزار کتاب به کتابخانه‌های گلستان/افتتاح کتابخانه نگین‌شهر در دهه فجر

اهدای ۲۵ هزار کتاب به کتابخانه‌های گلستان/افتتاح کتابخانه نگین‌شهر در دهه فجر

ایسنا/گلستان مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گلستان با بیان اینکه کتابخانه نگین‌شهر در دهه فجر افتتاح می‌شود، افزود: همزمان با هفته کتاب و کتاب‌خوانی سه کتابخانه در استان گلستان افتتاح می‌شود.

آخوند عبدالحی میرزاعلی شامگاه دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ در نشست خبری با خبرنگاران با بیان اینکه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور پس از آموزش و پرورش بزرگترین نهاد خدمات‌رسان در سطح کشور است، اظهار کرد: استان گلستان ۷۵ باب کتابخانه دارد که ۶۳ باب کتابخانه نهادی است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گلستان با تأکید بر اینکه «گلستان» از لحاظ سرانه کتابخانه رتبه پانزدهم را در کشور دارد، ادامه داد: از کتابخانه‌های استان ۳۵ باب شهری، ۲۸ باب روستایی، ۱۱ باب مشارکتی و یک باب مستقل است.

وی اعضای کتابخانه‌های استان را ۴۲ هزار و ۹۱۰ نفر برشمرد و افزود: از این تعداد، ۱۳ هزار ۲۲۰ نفر کودک، ۱۲ هزار و ۷۷۶ نفر نوجوان، ۸ هزار ۲۲۱ نفر جوان و ۸ هزار و ۱۸۱ نفر بزرگسال هستند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گلستان با اشاره به اینکه ۷۱۲ هزار نسخه کتاب در کتابخانه‌های استان موجود است، خاطرنشان کرد: کتاب خوانان عضو کتابخانه های گلستان از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۲۲۶ هزار و ۹۲۶ جلد کتاب را امانت گرفته اند.

وی با تأکید بر اینکه طی هفت‌ماه گذشته مردم استان گلستان ۲۵ هزار جلد کتاب به کتابخانه‌های عمومی استان اهدا کرده اند، افزود: از ابتدای زمان اقدام به جمع‌آوری کتب خطی در استان گلستان بالغ بر ۶۶ نسخه کتب خطی، ۵۳۰ نسخه منبع نفیس و ۳۳۰ نسخه سنگی جمع‌آوری شده که در ساختمان کتابخانه میرفندرسکی در شرایط ویژه نگهداری می‌شود و قدیمی‌ترین مربوط به سال ۱۲۰۰ هجری قمری است.

این مقام مسئول با بیان اینکه میانگین اعضای کتابخانه‌های روستایی استان ۴۰۰ نفر است، تصریح کرد: اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی گلستان آماده است در روستاهایی با جمعیت بالای دو هزار و ۵۰۰ نفر با همکاری دهیاری‌ها کتابخانه ایجاد کند.

میرزاعلی از نیمه‌کاره بودن پروژه کتابخانه‌های کردکوی و نوده‌خاندوز نیز خبر داد و با بیان اینکه پروژه کتابخانه عمومی نگین‌شهر همزمان با دهه مبارک فجر ۱۴۰۱ افتتاح می‌شود، اضافه کرد: در این هفته سه باب کتابخانه در مراوه‌تپه، قره‌قاشلی بندرترکمن و یک باب کتابخانه مشارکتی در حوزه هنری سوره مهر افتتاح ‌شد.

وی از خرید تجهیزات به ارزش ۶ میلیارد ریال برای کتابخانه استان خبر داد و گفت: ۵۳۴ میلیون ریال توسط خیران به کتابخانه‌های عمومی استان کمک شده که برای خرید تجهیزات اداری و تعمیرات ساختمان‌های کتابخانه‌ها هزینه شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گلستان ارائه خدمات به نابینایان را از دیگر اقدامات اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان عنوان کرد و با بیان اینکه یک‌هزار و ۷۰۰ نسخه کتاب خط بریل و ۴ هزار نسخه صوتی در اختیار روشندلان قرار دارد، افزود: روشندلان استان در دو کتابخانه گرگان و گنبدکاووس عضو هستند که آمار ثبت شده در کتابخانه میرفندرسکی گرگان ۱۵۰ نفر روشندل است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha