هفته کتاب و کتابخوانی در حالی رسیده که کتابهای کاغذی گوشه رینگ افتادهاند و مردم در بهترین حالت یا سراغ کتابهای صوتی و دیجیتال میروند و یا اصلا دیگر کتاب نمیخوانند و سرگرم شدن با گوشی تلفن و یا نشستن پای تلویزیون را ترجیح میدهند، تلویزیونی که برای تبلیغ کیک و کلوچه وقت دارد، اما برای تبلیغ کتاب نه زیاد.
کودکان نسل جدید با ورق زدن کتاب بیگانه هستند، بزرگسالان حتی اگر زمانی را هم برای مطالعه اختصاص دهند عمدتا از کتاب های دیجیتال یا صوتی استفاده می کنند، کتاب خواندن جای چندانی بین دانشجویان و دانش آموزان ندارد و در نتیجه کتابفروشیهایی که کتاب کاغذی میفروختند روز به روز خلوتتر میشوند و برخی هم تعطیل کرده و رفته اند پی کارشان.
در شرایطی که از طریق گوشی تلفن همراه و در هر کجایی که باشید با نصب اپلیکیشنهای کتاب مانند "فیدیبو" و ... به راحتی میتوانید به هزاران جلد کتاب دسترسی پیدا کنید، شاید تا حدودی طبیعی باشد که کمتر سراغ مغازههای کتابفروشی بروید و پول بیشتری بابت خرید کتاب کاغذی بدهید.
گران شدن کتاب، عدم تبلیغات برای کتاب هایی که تازه چاپ شده اند، دور شدن کودکان از فرهنگ کتابخوانی و انس بیشتر آنها با گوشی تلفن، عدم توجه نهادهای فرهنگی از جمله صدا و سیما به معرفی و تبلیغ کتاب و ... همه از عوامل کم شدن خرید کتاب کاغذی است.
فروش محدود کتاب هم شاید هنوز مربوط به عدهای باشد که در هر صورت ورق زدن یک کتاب کاغذی را به هر چیز دیگری ترجیح میدهند.
در شهری مانند کرمانشاه زمانی کتابفروشیها رونق زیادی داشتند، آنقدر که فقط در خیابان اصلی شهر یک پاساژ به فروش کتاب اختصاص داشت و حالا عمده مغازههای این پاساژ تغییر کاربری داده و یا حداقل کتابهای درسی و کمک درسی می فروشند.
کتابفروشیهای متعددی را میشناسیم که در سالهای اخیر تعطیل کرده اند و یا برخی برای اینکه فروش خود را حفظ کنند به سمت فروش لوازم تحریر و وسایل هنری و صنایع دستی در کنار کتاب روی آورده اند و شاید فقط به خاطر دل خودشان چند قفسه را به کتاب اختصاص داده اند.
حالا به گفته نائب رئیس اتحادیه کتابفروشان کرمانشاه تنها ۱۰ یا ۱۲ مغازهای که صرفا کتابفروشی هستند در کرمانشاه باقی مانده اند و بسیاری از آنها طی سالیان اخیر تعطیل کرده اند.
محمد تقی زرشکیان در گفت و گو با ایسنا، از عوامل متعددی یاد کرد که باعث شده خرید کتابهای کاغذی از کتابفروشیها کاهش یابد و گفت: یکی از مهمترین این عوامل وجود کتابهای صوتی و دیجیتال است که چون دسترسی راحت و در برخی موارد قیمت کمتری دارند بیشتر مورد استقبال قرار می گیرند. از سوی دیگر مطالعه کتابهای صوتی و دیجیتال شاید در شرایط کنونی که مردم در طی روز دغدغه و فعالیت بیشتری دارند و فرصت آنها برای کتاب خواندن کم است، بیشتر مورد توجه باشد.
قیمت کتاب کودک ۳۰ برابر شده است
وی یکی دیگر از عوامل مهم که باعث کاهش فروش کتاب شده را قیمت کتابها دانست و افزود: فقط در زمینه برخی از کتابهای کودک طی حدود پنج سال اخیر ۳۰ برابر افزایش قیمت داشتیم و سایر انواع کتاب نیز به همین شکل قیمتشان بالا رفته است.
نائب رئیس اتحادیه کتابفروشان کرمانشاه اضافه کرد: اکنون قیمت یک کتاب کودک پنج، شش ورقی ۱۵ هزار تومان شده، چه برسد به کتابهای بزرگسالان.
زرشکیان معتقد است، با این شرایط اقتصادی، بسیاری از مردم امکان خرید کتاب را ندارند و اولویتهای دیگری برای سبد خانوار خود در نظر گرفتهاند که کتاب جزو آنها نیست.
وی از دلایل بالا بودن قیمت کتاب هم یاد کرد که در کنار افزایش قیمت کاغذ، پایین بودن تیراژ کتابها نیز بر آن اثرگذار است، زیرا هرچقدر تیراژ کتاب بیشتر باشد میتوان قیمت کتابها را پایینتر آورد.
نائب رئیس اتحادیه کتابفروشان کرمانشاه عدم نظارت دستگاههای متولی در حوزه چاپ و نشر را نیز بر وضعیت کنونی قیمت کتاب بی تاثیر ندانست.
گوشی به جای کتاب
زرشکیان از سایر عوامل کاهش فروش کتاب هم یاد کرد که کمرگ شدن فرهنگ کتابخوانی بین خانوادهها از جمله آنها است و گفت: اکنون دیگر برخی از والدین کودکان خود را به خواندن کتاب ترغیب نمیکنند و این در حالی است که فرهنگ مطالعه باید از کودکی در بچهها ریشه بدواند.
وی اظهار کرد: حتی قشر دانش آموز و دانشجو نیز دیگر کمتر سراغ مطالعه کتاب میروند و نهایتا کتابهای درسی خود را مطالعه کنند.
به گفته نائب رئیس اتحادیه کتابفروشان کرمانشاه، وابستگی به تکنولوژی تلفن همراه و گذراندن وقت در فضای مجازی یکی از دلایلی است که باعث شده دانش آموزان و دانشجویان نیز کمتر سراغ کتب غیردرسی بروند.
صدا و سیما برای تبلیغ کیک و کلوچه وقت میگذارد، اما برای کتاب نه!
زرشکیان توجه به فرهنگ کتاب خواندن را نیازمند تبلیغات رسانهها خصوصا صدا و سیما دانست که متاسفانه مورد توجه قرار نمیگیرد و گفت: لازم است کتابهای جدیدی که چاپ و نشر میشود به مردم معرفی شود، اما این کار صورت نمیگیرد.
وی اضافه کرد: برای مثال حتی صدا و سیما نیز به کمک معرفی کتاب نمیآید و نهایتا از طریق زیرنویس است که تاثیر چندانی ندارد، اما میبینیم به وفور برای تبلیغ سایر کالاها همچون کیک و کلوچه هم زمان اختصاص میدهد.
به گفته نائب رئیس اتحادیه کتابفروشان کرمانشاه، سایر نهادهای متولی فرهنگ نیز توجه چندانی به موضوع کتاب و کتابخوانی ندارند و حتی فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به عنون متولی اصلی کار تعامل مناسبی با واحدهای کتابفروشی ندارد.
زرشکیان عوامل دیگری از جمله کتاب گردی و یا فعالیت دستفروشان کتاب را نیز بر کاهش فروش کتابفروشیها اثرگذار دانست و گفت: با پدیدهای مواجهیم که برخی شرکتها نیروهایی را به کار میگیرند تا در ادارات و... کتاب بفروشند که مقرر شد با این کار مقابله شود.
وی افزود: از سوی دیگر طی سالهای اخیر نیز پدیده دستفروشی کتاب رایج شده که در گذشته آن را نداشتیم، اما اکنون مردم بخاطر قیمت پایین تر کتابهای دستفروشان گاهی آنها را به کتابفروشی ترجیح میدهند.
انتهای پیام
نظرات