• سه‌شنبه / ۲۴ آبان ۱۴۰۱ / ۱۰:۲۷
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1401082416544
  • خبرنگار : 50225

/هفته ملی مبارزه با دیابت/

دیابت کنترل می‌شود، درمان نه

دیابت کنترل می‌شود، درمان نه

ایسنا/خوزستان یک متخصص داخلی با اشاره به چگونگی پیشگیری و کنترل دیابت، گفت: باید توجه شود که دیابت درمان ندارد و با این اقدامات تنها می‌توان آن را کنترل کرد.

دکتر احمد مشکورنیا در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به برگزاری هفته ملی مبارزه با دیابت، اظهار کرد: دیابت نوع یک بر اثر کمبود انسولین در بدن و دیابت نوع دو به دلیل مقاومت بدن در پاسخ به انسولین موجود، بروز پیدا می‌کنند؛ معمولا دیابت نوع یک ارثی و دیابت نوع دو بر اثر یک سری عوامل مانند چاقی، سابقه خانوادگی و عوامل محیطی بروز می‌یابد.

وی افزود: دیابت نوع یک می‌تواند از بدو تولد در بدن فرد وجود داشته باشد و ممکن است در سن ۳۰ تا ۴۰ سالگی خود را نشان بدهد اما معمولا دیابت نوع دو از سن ۳۰ تا ۴۰ سالگی بروز پیدا می‌کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: دیابت نوع یک، یک بیماری ژنتیکی است و ممکن است این بیماری در فردی در نوزادی و در فردی در ۴۰ سالگی بروز پیدا کند؛ ویژگی دیابت نوع یک این است که بلافاصله پس از فعال شدن، علائم را بروز می‌دهد.

وی با اشاره به علائم ابتلا به دیابت، افزود: خشکی دهان، پرنوشی، پرادراری و کاهش وزن بی‌دلیل برخی از علائم ابتلا به دیابت هستند بنابراین افرادی که دچار این علائم هستند باید به پزشک مراجعه کنند.

این متخصص بیماری‌های داخلی بیان کرد: دیابت با تاثیر مستقیم بر عروق به اندام‌های مختلف از جمله چشم، قلب و کلیه آسیب وارد می‌کند. با توجه به عوارض زیاد دیابت، شناسایی و درمان به موقع این بیماری بسیار مهم است.

مشکورنیا با اشاره به اهمیت غربالگری سلامت گفت: برای شناسایی به موقع دیابت باید بلافاصله پس از بروز علائم به پزشک مراجعه و آزمایش انجام شود. یک سری آزمایش‌های دوره‌ای نیز برای اطمینان از سلامت نیاز است که همه افراد ۲۵ سال به بالا چکاپ روتین را انجام دهند که اگر مشکلی در آزمایش وجود نداشت، هر پنج سال یک بار باید آزمایش تکرار شود.

وی افزود: اگر پزشک تشخیص دهد فردی در معرض ابتلا به دیابت یا مبتلا به دیابت باشد، باید آزمایش‌های سالانه برای وی انجام شود.

این متخصص بیماری‌های داخلی بیان کرد: برای درمان دیابت رژیم غذایی، فعالیت بدنی و دارو انجام می‌شود که رژیم غذایی و فعالیت بدنی بیشترین اهمیت را در پیشگیری و کنترل دیابت دارند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: باید توجه شود که دیابت درمان ندارد و با این اقدامات تنها می‌توان آن را کنترل کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha