• سه‌شنبه / ۲۴ آبان ۱۴۰۱ / ۱۷:۱۲
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1401082417046
  • خبرنگار : 50026

پیش بینی تامین اعتبار کتابخانه مرکزی در بیرجند در سفر دوم رئیس جمهور

پیش بینی تامین اعتبار کتابخانه مرکزی در بیرجند در سفر دوم رئیس جمهور

ایسنا/خراسان جنوبی استاندار خراسان ‌جنوبی با اشاره به ضرورت احداث کتابخانه مرکزی در بیرجند، گفت: تامین اعتبار این پروژه در سفر دوم رئیس جمهور پیش‌بینی شده اما این امر از طریق معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز باید پیگیری شود.

 جواد قناعت، امروز سه‌شنبه ۲۴ آبان در نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی استان خراسان جنوبی اظهار کرد: درخصوص درخواست تعمیرات مورد نیاز کتابخانه‌ها و بروز رسانی تجهیزات سرمایشی و گرمایشی، نشستی با محوریت معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری برگزار و با پیگیری و هماهنگی دستگاه‌های متولی، مشکلات رفع شود.

به گزارش ایسنا، وی از فرهنگی بودن مردم خراسان جنوبی، افزود: براین اساس باید به کتاب و کتابخوانی، کتابخانه‌های پویا و تکمیل پروژه‌ها توجه ویژه شود

استاندار خراسان جنوبی از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خواست در تامین اعتبارات تخصیص صد درصدی را برای نهاد کتابخانه‌های عمومی استان در نظر بگیرد و ادامه داد: در سفرهای شهرستانی موضوع کتابخانه‌ها مورد توجه ویژه قرار داشته است و باید از کتابخانه‌های روستایی به شکل چند منظوره استفاده شود.

وی از شهرداران خواست در ارتباط با سهمیه نیم درصدی کتابخانه‌ها از درآمدهای شهرداری همکاری لازم را داشته باشند و گفت: فرمانداران نیز جلسات انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان را به‌طور مستمر و مرتب برگزار کنند.

قناعت با بیان اینکه در دفاع مقدس وقتی جنگ تمام عیار و سخت با حمایت چند کشور بزرگ بر ما تحمیل شد، قدرت نرم بود که سبب شد بتوانیم در مقابل این جنگ سخت دشمن بایستیم، تصریح کرد: زمانی که نه تنها موشک، تانک، زیردریایی و تجهیزات دفاعی نداشتیم بلکه برای خرید سلاح یا سیم خاردار هم دچار مشکل بودیم اما قدرت نرم سبب موفقیت و پیروزی کشور ما شد.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: مبانی دینی، انقلابی، ملی، آیین‌ها، ملیت و آداب و رسوم از پایه‌های اصلی قدرت نرم دانست و بیان‌ کرد: مولفه‌های زیادی قدرت نرم را تقویت می‌کند اما یکی از مهم‌ترین آنها، کتاب است که باعث تقویت تمدن‌ها و فرهنگ‌ها می‌شود.

وی افزود: اینکه برخی کشورهای با اصالت و قدیمی به دنبال ترویج و گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی هستند به دلیل حفظ فرهنگ و تمدن آنهاست تا دستخوش تهاجم فرهنگی غرب قرار نگیرد.

قناعت با اشاره به ارتباط بین دانایی و دارایی گفت: بسیاری از افراد دانا هستند ولی از آنها به عنوان عوام یاد می‌شود لذا صرفِ دانایی کفایت نمی‌کند و باید دانایی را به دارایی تبدیل‌ کنیم که برای تحقق آن باید مقدمات لازم فراهم شود.

وی اظهار کرد: در زمینه سرانه کتابخوانی آمار دقیقی نداریم، اما باید سرانه مطالعه افزایش یابد و هرچه جامعه به سمت مطالعه بیشتر سوق پیدا کند شاهد مرحله دوم یعنی دارایی خواهیم بود.

استاندار خراسان جنوبی افزود: بیشتر جلسات ما به سمت موضوعات عمرانی و زیرساختی رفته و در کنار پیگیری تکمیل زیرساخت‌ها و پروژه‌های نیمه‌تمام، شاهد خلا برنامه هستیم در حالی که باید یک چهارم وقت و زمان برای زیرساخت‌ها و مابقی در حوزه نرم‌افزاری کار شود.

وی با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت‌های موجود و حداقل‌های کتابخانه‌های استان، حداکثر استفاده را ببریم گفت: کسی که دلش برای اسلام، انقلاب، آرمان‌های نظام و ایران قوی می‌سوزد باید در حوزه نرم‌افزاری وقت بیشتری بگذارد.

قناعت با اشاره به اینکه یکی از راه‌های اصلی سلامت فکری و اعتلا و پویایی جامعه، پرداختن به موضوع کتاب و کتابخوانی است که بخشی به متولیان برمی‌گردد و باید فعالان این حوزه را تقویت کرده و شرایط مطلوب ایجاد کنند، ادامه داد: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در بخش عمرانی و زیرساختی نهاد کتابخانه‌های عمومی اعتبار اختصاص داده که بخشی از آن تخصیص یافته و بخش دیگری در حال تخصیص است.

وی افزود: امروز در تولید کتاب باید به ابزارهای جدید به‌ویژه در فضای مجازی روی آوریم چراکه این فضا بر جامعه تحمیل شده است و فضای مجازی اهمیت زیادی به‌ویژه برای نسل جوان دارد و در همه سطوح جامعه رخنه کرده است لذا انتظار داریم در این جلسات بیشتر وقت برای برنامه‌ریزی صرف شود.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه اساتید، دانشگاهیان و صاحبنظران می‌توانند موضوعات و عناوین مختلف کتاب را برای جوانان معرفی کرده و در این زمینه فعالیت بیشتری داشته باشند، اظهار کرد: این امر خراسان جنوبی از لحاظ میزان مشارکت در جشنواره کتابخوانی رضوی سال گذشته رتبه دوم کشور را کسب کرده نشان از تمایل بسیار به کتاب و کتابخوانی در استان است.

وی با اشاره به درخواست اعتبار توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی استان، گفت: این نهاد به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی، مشمول اعتبارات هزینه‌ای استان نمی‌‍شود اما وضعیت سرانه‌های کتابخانه‌های خراسان جنوبی به نسبت سایر استان‌ها بهتر است.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha