• چهارشنبه / ۲۵ آبان ۱۴۰۱ / ۱۰:۱۱
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1401082517345
  • خبرنگار : 50163

۹۰ درصد افراد در جهان به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند

۹۰ درصد افراد در جهان به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند

ایسنا/زنجان رئیس بیمارستان بوعلی سینا خرم‌دره گفت: ۹۰ درصد مردم جهان به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند.

 امین بابایی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه ۹۰ درصد افراد در جهان به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند، گفت: این نوع بیماری در پی افزایش وزن و بی‌تحرکی رخ می‌دهد و در برخی کشورهای جهان نیز تا ۵۰ درصد افرادی که مبتلا به کووید - ۱۹ شدند، به دیابت مبتلا بودند.

وی با بیان اینکه عوارض مزمن بیماری دیابت، مسئول بیشترین ناتوانی‌ها و مرگ ‌و میرهای ناشی از دیابت است، افزود: عوارض بیماری دیابت اغلب پس از سال‌ها بالا بودن قند خون رخ می‌دهد. با این حال می‌توان ریسک بروز عوارض دیابت را کاهش داد.

بابایی با اشاره به عوامل کاهش‌دهنده این بیماری، متذکر شد: مصرف منظم داروها در صورتی که پزشک برای کنترل سایر عوارض از قبیل فشار خون یا کلسترول بالا دارویی تجویز کرده و اندازه‌گیری قند خون به طور مرتب و ثبت آن از عوامل کاهش خطر ابتلا به دیابت است.

این متخصص بیماری‌های داخلی با اشاره به اینکه داشتن یک رژیم غذایی سالم می‌تواند از بالا رفتن قند خون جلوگیری کند، تأکید کرد: ورزش کردن منظم حداقل به مدت ۳۰ دقیقه و ۵ بار در هفته، کاهش وزن در صورت چاقی، نوشیدن آب زیاد، سیگار نکشیدن هم از عوامل بالا نرفتن قند خون به حساب می‌آید.

بابایی با بیان این مطلب که دیابت موجب افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته مغزی می‌شود، افزود: با توجه به مطالعات صورت گرفته در چند کشور، مشاهده شده که ۵۰ درصد از افراد مبتلا به دیابت در اثر بیماری قلبی عروقی فوت می‌کنند.

وی اظهار کرد: عوامل خطر متابولیک که خطر ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر را افزایش می‌دهند شامل فشار خون بالا، اضافه وزن (چاقی)، قند خون بالا و چربی خون بالا است.

بابایی یادآور شد: ۹۰ درصد افراد در جهان به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند که در پی افزایش وزن بدن و عدم تحرک بدنی رخ می‌دهد. در برخی کشورهای جهان، تا ۵۰ درصد افرادی که مبتلا به کووید - ۱۹ شدند، مبتلا به دیابت بودند.

این متخصص بیماری‌های داخلی به افرادی که به دیابت مبتلا هستند، توصیه کرد: هر ۳ ماه برای بررسی وضعیت  تغذیه، اندازه‌گیری وزن و دور کمر، کنترل فشار خون، بررسی نتایج اندازه‌گیری روزانه قند خون، ارزیابی پاها ارزیابی داروها به پزشک مراجعه شود.

وی یادآور شد: مبتلایان به دیابت باید هر۱۲ ماه به متخصصان مانند مغز و اعصاب، تغذیه، غدد بازنگری آموزش‌های مورد نیاز، مشاوره متخصص پا، مشاوره داروساز، اندازه‌گیری کراتین و پروتئین ادرار، اندازه‌گیری چربی خون، به روز کردن سطح ایمنی بدن، و هر ۶ ماه HBA۱C اندازه‌گیری شود و  هر ۲۴ ماه به چشم پزشک مراجعه کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha