• چهارشنبه / ۲۵ آبان ۱۴۰۱ / ۱۲:۴۹
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1401082517631
  • منبع : نمایندگی خوزستان

معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی خبر داد

ارائه مشاوره ژنتیک به ۱۲۰ هزار نفر از ابتدای امسال

ارائه مشاوره ژنتیک به ۱۲۰ هزار نفر از ابتدای امسال

ایسنا/خوزستان معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی گفت: در سال جاری به حدود ۱۲۰ هزار نفر در ۲۵۰ مرکز مشاوره ژنتیک در سطح کشور و توسط پزشکان آموزش دیده‌ای که در سازمان بهزیستی آموزش دیده‌اند مشاوره ژنتیک ارائه شده است.

افروز صفاری‌فرد در کارگاه منطقه‌ای بازبینی دستورالعمل و چالش‌های مربوط به برنامه مشاوره ژنتیک که با حضور کارشناسان دفتر پیشگیری از معلولیت‌های بهزیستی کشور و کارشناسان پیشگیری از معلولیت‌های بهزیستی ۱۴ استان در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در غربالگری شنوایی و بینایی نوزادان و کودکان، از معلولیت‌ها پیشگیری می‌کنیم اما در مشاوره ژنتیک از بروز اختلالات جلوگیری  کرده  و به افزایش جمعیت سالم کمک می‌کنیم.

به گزارش ایسنا به نقل از اداره‌کل بهزیستی خوزستان، صفاری‌فرد گفت: در سال جاری به حدود ۱۲۰ هزار نفر در ۲۵۰ مرکز مشاوره ژنتیک در سطح کشور و توسط پزشکان آموزش دیده‌ای که در سازمان بهزیستی آموزش دیده‌اند مشاوره ژنتیک ارائه شده است.

وی افزود: مراکز بهزیستی به افراد قبل، بعد و حین بارداری مشاروره ژنتیک ارائه می‌کنند و با توجه به گران بودن آزمایش‌های ژنتیک به مددجویان بهزیستی خدمات رایگان و به خانواده‌های نیازمند هم کمک هزینه پرداخت می‌شود.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی هدف از برگزاری این کارگاه آموزشی را بررسی چالش‌ها و ارائه راهکارها  برای بهبود فرایند کار در حوزه ژنتیک  و بازنگری دستورالعمل‌ها   عنوان کرد و گفت: باتوجه به اینکه طرح تامین پایگاه ژنتیک پایه در مراکز مثبت زندگی با اولویت شهرستان‌هایی که مرکز مشاوره ژنتیک ندارند در دستور کار قرار دارد، در این کارگاه این موضوع نیز به شور گذاشته می‌شود.

مهران کریمیان مدیرکل بهزیستی خوزستان نیز از ارائه خدمات مشاوره‌ای ژنتیک به ۳ هزار و ۲۵۵ نفر از ابتدای سال جاری تاکنون در استان خبر داد.

وی با اشاره به اهمیت مشاوره ژنتیک در پیشگیری از معلولیت‌ها افزود: بر اساس آمارهای جهانی ۳ تا ۴ درصد مرگ و میر نوزادان به دلیل اختلالات ژنتیکی رخ می‌دهد و سالیانه حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار کودک معلول در کشور متولد می‌شوند که حدود ۵۰ درصد از موارد، معلولیت‌های شدید مانند بینایی، ناشنوایی و عقب ماندگی‌های ذهنی به دلیل اختلالات ژنتیک ایجاد می‌شود.

وی افزود: هشت مرکز مشاوره ژنتیک تحت نظارت بهزیستی خوزستان  شامل یک مرکز دولتی و هفت مرکز غیردولتی با هدف کاهش شیوع و بروز معلولیت‌های ناشی از اختلالات ژنتیک و مادرزادی و به منظور ارائه خدمات مشاوره ژنتیک با کیفیت بالا در استان خوزستان فعالیت می‌کنند و سه آزمایشگاه تخصصی نیز به منظور انجام آزمایش‌های تخصصی  در استان با بهزیستی همکاری می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha