• چهارشنبه / ۲۵ آبان ۱۴۰۱ / ۱۸:۳۱
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1401082517998
  • خبرنگار : 50005

آن مجاهد میهن‌پرست

آن مجاهد میهن‌پرست

ایسنا/آذربایجان شرقی تا پای جان برای میهن و استقلالش جنگید، همان‌ مجاهد دلیری که در تاریخ ایران، به سردار ملی مشهور بود، همان‌ سرداری که می‌گفت: "خاک می‌خوریم، ولی خاک نمی‌دهیم.

به گزارش ایسنا، ۲۵ آبان، سالروز درگذشت مجاهدی دلیر و فداکار از خطه آذربایجان است که پای عزت و استقلال ایران ایستاد و نامش را به در تاریخ شجاعت‌ها و ایثارگری‌های وطن، به یادگار گذاشت.

ستارخان، همان‌ دلیر آزادی‌بخشی است که به دلیل تلاش‌ها و مجاهدت‌هایش به سردار ملی شهرت یافته بود، او که هیچگاه خود را به دامن بیگانگان نینداخت و در مقابل استبداد و استعمار ایستاد.

کریم میمنت‌نژاد، پژوهشگر تاریخی در مورد  شجاعت و میهن پرستی ستارخان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ستارخان دارای سه بارزه شخصیتی مهم است که شامل مجاهد پروری و الگو شدن برای مردم عامی و عادی، ایستادگی در برابر استبداد داخلی و مبارزه بی امان با استعمار خارجی بود.

وی با بیان این‌که ستارخان لحظه به لحظه زندگی‌اش در مبارزه با استعمار گذشت، افزود: او هیچگاه خود را به دامن بیگانگان نینداخت.

وی با بیان این‌که یکی از بارزه‌های شخصیتی ستارخان، مقاومت در مقابل استعمار و بیگانگان بود، خاطرنشان کرد: زمانی که پاخیتانوف به عنوان کنسول روس به خانه ستارخان در تبریز آمده و به وی پیشنهاد می‌دهد که زیر بیرق آنان قرار بگیرد تا از مورد حمایت واقع شده و حکمرانی و نعمات مادی در اختیار وی قرار گیرد، ستارخان تاکید می‌کند که "می‌خواهم هفت دولت زیربیرق ایران قرار گیرد یا به روایتی زیر پرچم امیرالمومنین(ع) قرار گیرد و حاشا که این پیشنهاد را قبول کنم".

میمنت‌نژاد در ادامه به بارزه‌های شخصیتی ستارخان اشاره کرد و گفت: او رهبر و پیشوای مجاهدان تبریز بود و مجاهدان تبریز نیز همان‌ مردمان عامی چون کشاورز، مغازه‌دار و... بودند که اسلحه به دست شدند تا از آرمان مشروطه خواهی دفاع کنند، آرمانی که در دوره مظفرالدین شاه به ثمر رسیده و فرمانش صادر شده بود اما با بیماری شاه، پسرش محمدعلی شاه آرمان مشروطه خواهی ملت ایران را که همان‌ مجلس و مردم سالاری بود، به توپ می‌بندند.

وی با بیان این‌که برای دفاع از مشروطیت، در سراسر ایران قیام‌ها و اعتراضاتی اتفاق افتاد، اما مهم‌ترین و موثرترین اتفاق در تبریز به رهبری ستارخان رخ داد، گفت: ستارخان در مقابل این انسان‌های عامی که شاید حتی اسلحه به دست گرفتن را هم بلد نبودند، آنقدر الگوی بزرگی می‌شود که مجاهدان در پاسخ به پیام عین الدوله که تبریز را محاصره کرده و بدون اطلاع ستارخان خواستار تحویل اسلحه تفنگ‌داران شده بود تا آنان را عفو کند، می‌گویند که ما فقط تفنگچی نیستیم، ما آزادی خواهیم و این امر درنتیجه اثر تربیتی الگویی به نام ستارخان بود.

وی با تاکید بر این‌که شجاعت و مقاومت در مقابل استبداد نیز از دیگر بارزه‌های شخصیتی اوست، یادآور شد: در زمان قاجار وقتی زحماتی که برای تاسیس مردم سالاری و تاسیس مجلس شورا اتفاق افتاده بود، از بین رفت و مجلس به دست لیاخوف به توپ بسته شد و همه چیز به روال قبل برگشت، ستارخان و همرزمانش مقابل این استبداد ایستادند و کار به جایی می‌رسد که محمدعلی شاه تبعید می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha