• جمعه / ۲۷ آبان ۱۴۰۱ / ۰۸:۰۰
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 1401082618532
  • خبرنگار : 71523

خانه‌های خالیِ پر از ابهام!

خانه‌های خالیِ پر از ابهام!

قرار بود خانه‌های خالی به یکی از پایه‌های درآمدی دولت تبدیل شوند اما به نظر می‌رسد منابعی که قرار بود از این محل اخذ شود، پشت سد نحوه شناسایی این خانه‌ها گرفتار شده‌اند. به طوریکه برخی از خانه‌هایی که به عنوان خانه خالی شناخته شدند، سکنه داشتند و خانه‌هایی که واقعا خالی هستند، هنوز ناشناخته مانده‌اند.

به گزارش ایسنا، بر اساس قانون مالیات خانه‌های خالی مصوب آذرماه سال گذشته، اگر واحد مسکونی در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر بیش از ۱۲۰ روز خالی از سکنه باشد،  مشمول مالیات می‌شود و به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور، ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره به شرح ضرایب سال اول معادل شش برابر مالیات متعلقه، سال دوم معادل ۱۲ برابر مالیات متعلقه و سال سوم به بعد معادل ۱۸ برابر مالیات متعلقه خواهد شد.  

وظیفه شناسایی خانه‌های خالی بر عهده وزارت راه و شهرسازی از طریق سامانه املاک و اسکان گذاشته شده است که این وزارتخانه با راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان نسبت به ثبت اطلاعات سکونتی افراد اقدام کرد و کسانی که در مهلت تعیین شده نتوانستند این اطلاعات را ثبت کنند، خانه آن‌ها به عنوان خاله خالی به سازمان امور مالیاتی از سوی وزارت راه و شهرسازی معرفی شد.  

البته  قانون مالیات خانه‌های خالی از زمانی که اجرای آن شروع شد تاکنون که در حال اجراست، همواره مورد انتقاد کارشناسان و مسئولان به خصوص مجلسی‌ها بوده است.  این انتقادات ناشی از روند شناسایی واحدهای مسکونی خالی از سکنه تا اخذ مالیات از آن‌ها است زیرا، گفته می‌شود که وزارت راه و شهرسازی به عنوان نهاد مربوطه برای شناسایی خانه‌های خالی سریع و کارآمد عمل نمی‌کند.  

موضوعی که داوود منظور، رییس سازمان امور مالیاتی نیز اخیرا به آن اشاره و اعلام کرده است با خود اظهاری نمی‌توان خانه‌های خالی را شناسایی کرد. تعریف خانه‌های خالی غلط است. تاکنون ۵۲۰ هزار رکورد خانه خالی توسط وزارت راه و شهرسازی ثبت شد که از این میزان ۲۱۶ اعتراض صورت گرفت که همگی وارد بوده است. وی همچنین این پیشنهاد را مطرح کرد که در شناسایی خانه‌های خالی باید از ظرفیت شهرداری استفاده شود.

در این میان آمارها نیز بر عدم تحقق این درآمدها مهر تایید زده است. چراکه درامد حاصل از مالیات بر واحدهای مسکونی خالی از سکنه در ۷ ماه سال جاری فقط یک میلیارد و ۴۰۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۸-۲۷ ۱۰:۳۵

. در واقع هر تحلیلگر واقع بینی به خوبی میدونه که دولت هرگز قرار نیست با مافیای مسکن مقابله کنه چون بخش مسکن صنعت اول اشتغال زایی در کشوره و دولت هرگز حاضر نیست سرمایه دار این بخش رو فراری بده. مردم بیچاره هم فکر میکنن خبریه و دولت اراده داره از محتکر مسکن مالیات بگیره. نخیر خبری نیست و نخواهد بود... راستی سقف 25 درصد افزایش سالیانه اجاره خانه ها چی شد؟!!!!!!!!!!!!!! .

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۲۷ ۱۱:۴۰

حتما باید مسکن بشه متری یک میلیارد تا یه کاری بکنید؟؟؟

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۲۷ ۱۸:۲۶

این قانون حتی در کشورهایی که جامعه آماری دقیقی دارند به دلیل مقرون به صرفه نبودن مردود شناخته شده،، در کل کشور ودر شهرهای پرجمعیت خانه خالی ندارد،، خانههای خالی بیشتر در شهر های توریستی وحاشیه شهرها که امکانات شهری ندارند واقع شده که معاف از مالیات هستند... این قانون ناکارآمد،، وسرکاری هست وهیچ کمکی به جامعه شهری نمی کند وبهتر است ملغی شود

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۲۸ ۰۳:۰۷

ایران فایل بی تعارف معرفی کننده خانه های خالی،من سی درصد از کمیسیون بگیر دپارتمان املاک بودم،تا دلت بخواد خانه خالی میشناسم که اصلا مشتری نداره،نه اجاره میره نه فروش،البته اگر ارزون باشه مشتری داره،اما دولت و مجلس نمیخوان خونه ارزون شه که این قانون رو اجرا نمیکنن،نمیخوان چون اگه ملک بیاد پایین دلار هم آبشاری میریزه،بعد درامد دولت کم میشه ضرر میکنه،از قدیم گفتن سنگ بزرگ نشانه نزدنه

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۲۸ ۱۴:۳۶

برای چی زمان فالیباف شهرداری اجازه کوبیدن خانه ها را برای آپارتمان میداد کوچه ها بدون اینکه به فشار اب وزباله ها فکر شود. پر شد از آپارتمان ها اون موقع هم گفتن مالیات برای خونه خالی بدین ... معماری نا مناسب هم باعث مزاحمت خونه ها روبرو شدن کاش یکی میگفت اگر پنجره خونت روبروی حریم شخصی خونه مردم باشه ازش مالیات میگیریم. ...