• یکشنبه / ۲۹ آبان ۱۴۰۱ / ۱۱:۵۹
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 1401082920016
  • خبرنگار : 71604

ویدئویی که کپسول "اوریون" از ماه ثبت کرده است

ویدئویی که کپسول "اوریون" از ماه ثبت کرده است

کپسول "اوریون" ماموریت "آرتمیس۱" ویدئویی را ثبت کرده است که ماه را در پس‌زمینه نشان می‌دهد.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، کپسول "اوریون"(Orion) ناسا، مقصد پرواز آزمایشی "آرتمیس۱"(Artemis ۱) روی ماه را مشاهده کرده و ویدیویی خیره‌کننده را برای نشان دادن این لحظه ثبت کرده است.

در ویدئویی که در ۱۸ نوامبر ثبت شده، ماه نیمه‌روشن در دور دست با کپسول اوریون در پیش‌زمینه قابل مشاهده است. این ویدئو از یک دوربین ثبت شده است که روی نوک یکی از چهار بال خورشیدی کپسول قرار دارد. ناسا در بیانیه‌ای اعلام کرد که در زمان ثبت ویدئو، اوریون تقریبا در نیمه راه رسیدن به ماه بوده است.

ناسا در توضیح ویدئو نوشت: در سومین روز از ماموریت آرتمیس۱، اوریون روی آرایه‌های خورشیدی خود مانور داد و ماه را با دوربینی که در انتهای آرایه نصب شده بود، ثبت کرد.

ناسا در روز چهارشنبه ۱۶ نوامبر، کپسول اوریون را در ماموریت بدون سرنشین آرتمیس۱ بر فراز "سامانه پرتاب فضایی"(SLS) که اکنون قوی‌ترین موشک جهان است، پرتاب کرد. اوریون یک سفر ۲۵ روزه به ماه خواهد داشت و در ۱۱ دسامبر به زمین باز خواهد گشت. ناسا از این ماموریت به عنوان یک پرواز آزمایشی برای برنامه آرتمیس خود استفاده می‌کند تا ببیند آیا سامانه پرتاب فضایی و اوریون برای بردن فضانوردان به ماه آماده هستند یا خیر. فرود سرنشین‌دار روی ماه برای سال ۲۰۲۵ یا ۲۰۲۶ برنامه‌ریزی شده است.

این ویدئو، جدیدترین نمای شگفت‌انگیز از اوریون است که ۲۴ دوربین دارد تا پرواز آزمایشی تاریخی آن را ثبت کنند. همچنین، ناسا منبعی از مجموعه ویدئوهای آرتمیس را راه‌اندازی کرده است که به‌روزرسانی‌های هفتگی این مأموریت را هنگام سفر به ماه و بازگشت از آن ارائه می‌کند.

نخستین بخش از این مجموعه، سه روز نخست ماموریت آرتمیس۱ را نشان می‌دهد که شامل نماهای خیره‌کننده‌ای از جدا شدن کپسول از مرحله بالای سامانه پرتاب فضایی و نحوه انجام شدن این ماموریت است.

طبق گزارش ناسا، کپسول اوریون در اوایل روز شنبه ۱۹ نوامبر در فاصله ۳۴۸ هزار و ۲۴۷ کیلومتری از زمین و ۱۴۹ هزار و ۷۴۶ کیلومتری از ماه بود و با سرعت ۱۶۰۱ کیلومتر در ساعت در فضا حرکت می‌کرد. شما می‌توانید اوریون را طی ماموریت آن در فضا، از طریق وب سایت "Track Artemis" ناسا ردیابی کنید.

پرواز اوریون تاکنون نسبتا بدون مشکل پیش رفته است و مدیران مأموریت ناسا می‌گویند که به رغم وجود مشکلات جزئی در عملکرد اوریون در اعماق فضا، کار این کپسول فراتر از انتظارات آنها بوده است.

اوریون همچنین طی ساعاتی پس از پرتاب، در حالی که در حال دور شدن از زمین در مسیر خود به سمت ماه بود، تصویری را از زمین ثبت کرد.

اوریون در صبح روز دوشنبه ۲۱ نوامبر، نزدیکترین فاصله خود را به ماه خواهد داشت و در ۱۰۰ کیلومتری ماه قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha