• یکشنبه / ۲۹ آبان ۱۴۰۱ / ۱۵:۵۰
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1401082920312
  • خبرنگار : 30188

انواع چیلر را بشناسید

انواع چیلر را بشناسید

چیلرها در انواع مختلفی تولید می‌شوند که هر کدام برای پروژه و شرایط خاص خود موردی مناسب است. قبل از انتخاب و خرید لازم است آن‌ها را بشناسیم.

به گزارش ایسنا به نقل از مرجع فروش چیلر، چیلرها دستگاه‌های پر قدرت و مدرنی هستند که برای دو کاربرد بسیار مهم به کار می‌روند. یکی برای تهویه مطبوع و خنک کردن ساختمان‌ها در فصل گرم سال و دیگری در فرآیندهای صنعتی برای سردسازی. این سیستم‌ها با توجه به نوع عملکرد و قطعاتی که در آن‌ها به کار می‌رود، به دسته‌بندی‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. در ادامه این متن انواع چیلر را با هم می‌بینیم.

می‌توان چیلر را بر اساس دو مبنای متفاوت تقسیم‌بندی نمود. یکی نحوه کار خود سیستم برای تامین سرما و دیگری نوع قطعات اصلی نصب شده در آن‌ها.

انواع چیلر از نظر سیستم داخلی

چیلر جذبی و تراکمی دو دسته کلی است که دارای ساختاری کاملا متفاوتی هستند. چیلر جذبی یا لیتیومی با استفاده از سوخت فسیلی (مانند گاز)، برق و آب کار می‌کند. در حالی که چیلر تراکمی دارای تنوع بیشتری است. نوعی از آن‌ها به آب و برق، و دسته‌ای دیگر فقط به برق نیاز دارند.

چیلر جذبی

انواع چیلر را بشناسید

این دستگاه سرما را با استفاده از گرما دفع می‌کند. مورد بسیار عجیبی است! اگر یخچال‌های قدیمی را دیده باشید آن‌ها نیز نفت می سوزاندند. چیلر جذبی کمپرسور ندارد، به این معنی که می‌تواند ظرفیت سرمایش قابل توجهی را بدون مصرف برق زیاد، تامین کنند. نکته اصلی که باید هنگام ارزیابی کاربرد چنین چیلرهایی مورد توجه قرار گیرد این است که آن‌ها برای عملکرد به یک جریان بزرگ و ثابت گرما نیاز دارند.

در واقع مزیت اصلی چیلر ابزورپشن زمانی مشخص می‌شود که ما یک منبع گرمای در حال اتلاف داشته باشیم. به عنوان مثال در فرآیندهای صنعتی که گرمای زیادی تولید می‌کنند ، می‌توان با هدایت این گرما، از آن برای استفاده در چیلر جذبی استفاده کرد.

با پیشرفت در تولید چیلرهای تراکمی، نوع جذبی تقریبا بازار خود را از دست داده است.

چیلر تراکمی

انواع چیلر تراکمی این دستگاه‌ها از چهار قطعه اصلی کمپرسور، کندانسور، شیر انبساط و اواپراتور برای انجام وظیفه خود بهره می‌برند. بر اساس هر کدام از این قطعات می‌توان آن‌ها را تقسیم‌بندی کرد، اما کمپرسور و کندانسور تاثیر بیشتری دارند.

انواع چیلر را بشناسید

تقسیم‌بندی بر اساس کندانسور

دو نوع کندانسور آب‌خنک و هواخنک می‌تواند تغییرات اساسی بر کار و ساختار دستگاه بگذارند. چیلر تراکمی آب‌خنک برای دفع گرما به محیط بیرون، به برج خنک‌کننده و آب فراوان نیاز دارد. این در حالی است که چیلر هواخنک برای انجام وظیفه خود تنها به برق متکی است.

هر دو سیستم در پروژه‌های مختلف تهویه مطبوع خانگی، اداری، بیمارستانی و بهداشتی و همچنین تبرید صنعتی کاربرد دارد. در شرایط اقلیمی ایران و با توجه به کمبود شدید آب، برای اکثر پروژه‌ها ، چیلر تراکمی هواخنک انتخاب مناسب‌تری است. می‌توان گفت سال‌های اخیر در بسیاری از پروژه‌ها تنها گزینه قابل اتکا است.

در برخی پروژه‌های صنعتی که نیاز به ظرفیت‌های بسیار بالا و دمای زیر صفر (چند ده درجه سانتی‌گراد زیر صفر) داریم، چیلر آب‌خنک می‌تواند مناسب باشد. البته باید شرایط هر پروژه را در نظر گرفت.

انواع چیلر از نظر کمپرسور

بسیار مهم است که با توجه به کاربری و شرایط ساختمان یا فرآیند صنعتی بدانید چه نوع کمپرسوری برای دستگاه شما مناسب است.

  1. کمپرسور روتاری: در مینی چیلرها به صورت بسیار محدود استفاده می‌شود.
  2. کمپرسور پیستونی: قدیمی‌ترین نوع است و به علت سر و صدا و کارایی پایین‌تر نسبت به رقبای مدرن‌تر، محبوبیت خود را از دست داده است. اما به خاطر قیمت پایین‌تر همچنان طرفدارانی دارد.
  3. کمپرسور اسکرال: در چیلرهای کوچک و متوسط بهترین و البته رایج‌ترین گزینه است.
  4. کمپرسور اسکرو: بیشتر برای سیستم‌های متوسط و بزرگ استفاده می‌شود. سر و صدای بیشتری نسبت به اسکرال دارد به همین دلیل در ساختمان های مسکونی و محیط‌های شهری می‌تواند دردسرساز شود.
  5. کمپرسور سانتریفیوژ: در بازار بندرت پیدا می‌شود. چیلر سانتریفوژ فقط زمانی به صرفه است که نیاز باشد یک چیلر با ظرفیت بسیار بالا، همیشه با صد در صد توان کار کند.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی ، چیلر هوا خنک توانسته تقریبا تمام سهم بازار را از آن خود کند. مخصوصا این که هر چه پیش می‌رویم محیط ساختمان‌ها کوچک‌تر می‌شود. عامل مهم‌تر این که در سال‌های اخیر مشکل کمبود آب نیز بسیار بیشتر شده است. به غیر از چیلر تراکمی هواخنک، کار انواع دیگر چیلرها همراه با تبخیر بسیار زیاد آب است.

اگر قصد خرید چیلر خانگی و یا صنعتی دارید، بهتر است ابتدا به سراغ نوع تراکمی هوا خنک بروید. اگر پس از تحقیقات متوجه شدید که نمی‌تواند پاسخگوی نیاز شما باشد، بعد ازآن به گزینه‌های دیگر فکر کنید. در مرجع فروش چیلر نیز می‌توانید اطلاعات بسیار مفیدی در مورد این سیستم به دست آورید.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha