• دوشنبه / ۳۰ آبان ۱۴۰۱ / ۱۳:۱۸
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1401083020942
  • خبرنگار : 50310

یک مسئول خبر داد:

رفع خطر ۷۵ نقطه از فرونشست دشت‌های ممنوعه لرستان

رفع خطر ۷۵ نقطه از فرونشست دشت‌های ممنوعه لرستان

ایسنا/لرستان معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: براساس مطالعات انجام شده در این استان، ۱۱ عدد ازحوزه های منتهی به دشت های ممنوعه مطالعه انجام شده و به علت کمبود اعتبارات کامل اجرایی نشده است.

مجید سپهوند، امروز در جمع خبرنگاران، تنها راه برون رفت به منظور رفع خطر، فرونشست، کاهش سفره‌های زیرزمینی و جلوگیری از کف‌شکنی آبخوان‌ها را اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری دانست و اظهار کرد: تغذیه مصنوعی در حوزه‌های مشرف به دشت‌های ممنوعه لرستان، بیشتر نواحی دشت‌های کوهستانی را در بر می‌گیرد، زیرا این چنین مناطقی مستعد بروز سیل و سیلاب است.

وی با بیان اینکه مطالعات آبخیزداری حوزه‌های آبخیز مشرف به دشت‌های ممنوعه استان نه تنها در شهرستان‌های کوهدشت و رومشکان، بلکه تا به امروز در ۱۱ حوزه آبخیز مطالعه انجام شده است، بیان کرد: این حوزه‌ها شامل دارابی، ریکا، هاله، شوراب، رومشکان، عالین‌آباد، گراب، وسکور، قبله کوهنانی، درب گنبد و کشماهور است.

سپهوند تصریح کرد: مطالعات صورت گرفته توسط شرکت آب منطقه‌ای لرستان بر روی آمار بلندمدت به سال آبی ۹۵-۹۶ نشان می‌دهد که تمامی آبخوان‌های مورد مطالعه در سطح آبخوان‌ها، دارای بیلان منفی هستند که این بیلان منفی ناشی از بهره‌برداری غیر مجاز و یا در اثر خشکسالی‌های مستمر بوده که نیازمند توجه جدی است.

معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی لرستان گفت: به منظور جبران بخشی از بیلان منفی در آبخوان یا دشت‌های ممنوعه استان که بالغ بر ۳۳۰ هزار هکتار از اراضی وسعت دارند که میزان بیلان منفی حداقل یک میلیارد مترمکعب بود، بر همین اساس دربیش از ۵۰۰ نقطه استان که از لحاظ وقوع سیل و سیلاب وضعیت بحرانی دارد، طرح‌های آبخیزداری و کنترل و مهار سیل حالت مشکلات اجتماعی دارند که ضرورت اجرای عملیات فوق برای افزایش ذخیره نزولات آسمانی و بالا آمدن سطح آب در آبخوان ها، اجرای عملیات آبخوانداری باید مورد توجه قرار گیرد.

سپهوند با اشاره به اینکه دخل و تصرف اراضی، ایجاد شهرک‌های جدید، توسعه شهرها، گسترش کشاورزی، فعالیت بیشتر صنایع، تخریب‌های سنواتی در استان از جمله عوامل غیرطبیعی است که اراضی را از حالت طبیعی خود خارج و مستعد بروز سیلاب می‌کند، عنوان کرد: مشکلات مالی اصلی‌ترین دغدغه این بخش به شمار می‌رود، چراکه تخصیص اعتبارات کافی از جمله ضروریات اجرای به موقع پروژه‌های آبخیزداری و مهار سیلاب است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha