• سه‌شنبه / ۱ آذر ۱۴۰۱ / ۰۸:۲۳
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1401090100041
  • خبرنگار : 50180

بی‌میلی عشایر کرمانشاه به کوچ پاییزه

بی‌میلی عشایر کرمانشاه به کوچ پاییزه

ایسنا/کرمانشاه به گفته مدیر امور عشایری استان کرمانشاه، به دلیل کمبود علوفه در برخی مراتع مناطق قشلاقی، بخشی از عشایر استان برای انجام کوچ پاییزه مردد هستند.

علی‌جعفر رضایی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه بر اساس تقویم کوچ عشایر استان کرمانشاه از 15  آذر می توانند در مراتع مناطق قشلاقی مستقر شوند، گفت: امسال به دلیل کمبود علوفه ناشی از خشکسالی، عشایر استان میل چندانی به کوچ پاییزه ندارند. 

مدیر امور عشایری استان کرمانشاه با بیان اینکه عشایر کوچ رو درون استانی که قشلاق خود را در مناطق گرمسیر سرپلذهاب، سومار، قصرشیرین و گیلانغرب سپری می کنند در حال کوچ هستند، گفت: عشایر  کوچ رو برون استانی که  زمستان خود را در مناطق قشلاقی استان‌های ایلام، لرستان و خوزستان سپری می‌کنند هنوز برای کوچ کردن مرددند.

 وی اضافه کرد: اگرچه عشایری که قشلاق خود را در مراتع استان ایلام سپری می کنند در حال کوچ هستند، اما عشایری که به استان خوزستان کوچ می کنند بدلیل کمبود علوفه ناشی از خشکسالی هنوز برای کوچ خود مردد هستند.

وی در ادامه اشاره‌ای هم به اقدامات انجام شده برای توزیع علوفه بین عشایر استان در موسم کوچ داشت و گفت: از شهریور ماه تاکنون چهار هزار تن بلغور بین عشایر استان توزیع شده و یک سهمیه 2400 تنی نیز جدیدا در اختیار استان قرار گرفته که از امروز (اول آذر) بین عشایر استان توزیع خواهد شد.

رضایی با بیان اینکه تمهیدات لازم برای تامین امنیت عشایر در موسم کوچ اندیشیده شده، ابراز امیدواری کرد: عشایر استان بدون مشکل کوچ پاییزه خود را به پایان رسانده و در مناطق قشلاقی مستقر شوند.

رضایی با بیان اینکه استان کرمانشاه 14 هزار خانوار عشایری دارد، افزود: عشایر استان کرمانشاه در موسم کوچ مسافتی بین یک کیلومتر تا 1300 کیلومتر را می پیمایند.

 وی یادآور شد: استان کرمانشاه حدود سه هزار خانوار عشایری کوچ رو و هفت هزار خانوار عشایر نیمه کوچ رو داشته و مابقی ساکن روستاها هستند.

رضایی سپس با اشاره به نقش عشایر در تولیدات پروتئینی استان، گفت: عشایر این استان با در اختیار داشتن 1.5 میلیون راس دام سبک، سالانه حدود 20 هزار تن شیر و 10 هزار تن گوشت قرمز تولید می کنند.

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha