• سه‌شنبه / ۱ آذر ۱۴۰۱ / ۰۹:۵۰
  • دسته‌بندی: بوشهر
  • کد خبر: 1401090100123
  • خبرنگار : 50448

سرپرست اورژانس بوشهر خبر داد:

افزایش مصدومین سوختگی بوشهر در فصل زمستان

افزایش مصدومین سوختگی بوشهر در فصل زمستان

ایسنا/بوشهر سرپرست اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر از افزایش مصدومین سوختگی در فصل زمستان خبر داد.

دکتر سید حسین موسوی روز سه‌شنبه اول آذر تصریح کرد: آسیب‌های سوختگی نه‌تنها بر سلامت جسمی، بلکه بر سلامت روان و کیفیت زندگی بیمار نیز تأثیر می‌گذارد. بر این اساس، بیمارانی که دچار سوختگی شده‌اند را نمی‌توان پس از بهبود زخم‌ها بهبودیافته در نظر گرفت.

وی اضافه کرد: صدمات ناشی از سوختگی یک آسیب نادرست است که می‌تواند هرکسی، در هر زمان و هر مکان را تحت تأثیر قرار دهد. این جراحات می‌تواند ناشی از اصطکاک، سرما، گرما، تشعشع، منابع شیمیایی یا الکتریکی باشد، اما بیشتر آسیب‌های سوختگی ناشی از گرمای مایعات داغ، جامدات یا آتش است.

سرپرست اورژانس خاطرنشان کرد: در زمستان گذشته ۲۰۰ مأموریت سوختگی در استان بوشهر انجام‌شده است که در مقایسه با تابستان شاهد نرخ رشد ۳۹ درصد بودیم.

موسوی با اشاره به اینکه علت آسیب سوختگی، رویکرد درمان را تعیین می‌کند عنوان کرد: اگرچه سوختگی‌های حرارتی عمیق بلافاصله عمل می‌شوند، اما همین رویکرد خطا در سرمازدگی است که در آن درمان انتخابی گرم کردن مجدد مرطوب، تاول احتمالی و انتظار مراقبه است.

وی درباره سه درجه سوختگی‌ها ازنظر سطح درگیری پوست گفت: سوختگی‌هایی که بالاترین لایه پوست (فقط اپیدرم) را تحت تأثیر قرار می‌دهند به‌عنوان سوختگی‌های سطحی (درجه اول) طبقه‌بندی می‌شوند (شکل ۱). پوست قرمز می‌شود و مدت‌زمان درد محدود می‌شود. سوختگی‌های سطحی باضخامت جزئی (درجه دوم) (که قبلاً به‌عنوان سوختگی ۲A شناخته می‌شد) دردناک هستند، گریه می‌کنند، نیاز به پانسمان و مراقبت از زخم دارند و ممکن است جای زخم داشته باشند، اما نیازی به جراحی ندارند. سوختگی‌های باضخامت جزئی (درجه دوم) (که قبلاً به‌عنوان سوختگی ۲B شناخته می‌شد) به دلیل تخریب جزئی گیرنده‌های درد، خشک‌تر، درد کمتری دارند، نیاز به جراحی دارند و جای زخم خواهند داشت. سوختگی تمام ضخامت (درجه سوم) از طریق درم کامل گسترش می‌یابد و معمولاً به دلیل آسیب به انتهای عصب دردناک نیست.

سرپرست اورژانس استان در پایان با تأکید به عوارض کوتاه‌مدت و بلندمدت سوختگی‌ها خاطرنشان کرد: اگرچه سوختگی‌های وسیع می‌توانند باعث مرگ شوند اما با ارجاع به‌موقع مصدوم به مراکز درمانی به‌طور قابل‌توجهی مرگ ناشی از سوختگی را به‌ویژه در کودکان و نوجوانان کاهش پیدا می‌کند.

انتهای خبر

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha