• سه‌شنبه / ۱ آذر ۱۴۰۱ / ۱۰:۰۸
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1401090100146
  • خبرنگار : 50123

#سه‌شنبه_با_کتاب

معرفی «کتاب سال بلوا» توسط رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری

معرفی «کتاب سال بلوا» توسط رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری

ایسنا/چهارمحال و بختیاری کتاب سال بلوا نوشته «احسان‌الله خدیوی» از مجموعه کتاب‌های تاریخی است که در سال ۱۴۰۰ برای اولین بار چاپ و توسط نشر نگاه معاصر به بازار نشر عرضه شده است.

امروز در ادامه پویش سه‌شنبه_با_کتاب، کتاب سال بلوا نوشته «احسان‌الله خدیوی» توسط احسان قائدی_رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری معرفی می‌شود.

معرفی شناسنامه‌ای کتاب

کتاب سال بلوا نوشته «احسان‌الله خدیوی» از مجموعه کتاب‌های تاریخی است که در سال ۱۴۰۰ برای اولین بار چاپ و توسط نشر نگاه معاصر به بازار نشر عرضه شده است.

این کتاب درباره ...

این اثر توسط نویسنده استانی، از سری کتاب‌های تاریخی با موضوع نگاهی به اعتراض مردم بروجن در انتخابات مجلس بیستم با تکیه بر اسناد و آرشیو ملی بوده که توسط انتشارات نگاه معاصر تهیه و روانه بازار شده است.

در حقیقت، یک نفر در این انتخابات شرکت می‌کند و فردی که مدنظر حکومت وقت پهلوی و مورد حمایت خوانین بختیاری بوده، انتخاب می‌شود که مردم اعتراضات گسترده‌ای نسبت به این موضوع داشته‌اند و با ژاندارمری درگیر و تعدادی در این میان کشته می‌شوند.

این کتاب را بخوانید چون...

این کتاب به افراد و جریانات فعال در شهرستان بروجن در آن برهه از زمان می‌پردازد، البته تحولات تاریخ معاصر به جهان‌بینی و نگاه دقیق به مسائل روز کشور کمک می‌کند.

یکی از دلایلی که این کتاب مهم پنداشته شد است این بود که چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌هایی بوده که حاکمیت یا خوانین بختیاری در آن مسلط بودند و یکی از بزرگترین دلایل عقب ماندگی استان از لحاظ توسعه ای این مساله است که خوانین بختیاری را وادار به غارت اموال، املاک و دارایی‌های مردم می‌کردند.

در تاریخ آمده است، در زمان نخست وزیری رضاخان، حکومت مرکزی را مجبور می‌کردند که مردم به خوانین بختیاری مالیات بدهند و حتی مردم در آن برهه حاضر بودند که به جای مالیات‌های گزاف به خوانین بختیاری آن را به حکومت مرکزی دهند.

یکی از دلایل ترغیب بنده به خواندن این کتاب این بود که با توجه به ذخایر و منابع بسیار در استان، دلیل توسعه‌ نیافتن چهارمحال و بختیاری چه بوده است که با مطالعه این کتاب متوجه شدم یکی از دلایل آن سیطره خوانین بختیاری تا سال‌ها در استان و تاراج منابع بوده که این مساله بنیه مردم استان را از لحاظ مالی تضعیف کرده است.

این پاراگراف از کتاب را خیلی پسندیدم...

پاراگراف تاثیرگذار از این کتاب در باب اعتراض مردم و نوشتن نامه‌ای به حکومت مرکزی بود که فرد مورد تائید خودشان را معرفی و شاخصه‌ها را مشخص می‌کنند، یعنی مردم خواستار نمایندگی این فرد هستند و بیان می‌کنند انتخابات برگزار شده مورد تائید نیست.

از یک تا ۵ به این کتاب سه ستاره می‌دهم

به این کتاب ۱۵۵ صفحه‌ای امتیاز سه می‌دهم، زیرا امکان پرداختن بیشتر و ارائه مفصل و مبسوط‌تری به این کتاب وجود داشته است.
 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha