• سه‌شنبه / ۱ آذر ۱۴۰۱ / ۱۲:۲۲
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 1401090100300
  • خبرنگار : 71452

گسترش تعامل‌های علمی و آموزشی بین انجمن بیماری‌شناسی گیاهی و مرکز ملی ذخایر ژنتیکی

گسترش تعامل‌های علمی و آموزشی بین انجمن بیماری‌شناسی گیاهی و مرکز ملی ذخایر ژنتیکی

در بازدید رییس انجمن بیماری‌شناسی گیاهی از مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، بر همکاری‌ و تعامل‌های علمی، آموزشی و پژوهشی بین دو نهاد تأکید شد.

به گزارش ایسنا، رییس انجمن بیماری‌شناسی گیاهی به همراه اعضای هیات مدیره این انجمن، از بانک‌های زیستی، فعالیت‌ها و طرح‌های فناورانه در دست اجرای مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران وابسته به جهاد دانشگاهی بازدید کردند.

دکتر رضا آذربایجانی، سرپرست مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران به تبیین اهداف و فعالیت‌های مرکز پرداخت و گفت: در ماموریتی که از حدود ۱۴ سال قبل به عهده مرکز نهاده شده است، تلاش زیادی برای استاندارسازی روش‌ها در چهار حوزه فعالیتی براساس الگوهای بین‌المللی بیوبانک‌ها انجام شده است.

وی افزود: در کشور، بانک ژن‌های مختلفی وجود دارد که قدمت آنها حتی بیشتر از مرکز است، ولی این مرکز مشابه بیوبانک‌های دنیا، زیست‌بانکی است که علاوه بر هدف حفاظت از ذخایر ژنتیکی و زیستی، به ارائه نمونه‌های زیستی و خدمات تخصصی از اول راه‌اندازی پرداخته است که این موضوع، مرکز را از سایر کلکسیون‌های موجود در کشور متمایز می‌کند.

سرپرست مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران تأکید کرد: این مرکز در دهه دوم فعالیت، ضمن تثبت جایگاه قانونی خود در آیین‌نامه اجرایی حفاظت و بهره‌برداری از منابع ژنتیکی، در حوزه تبادلات سلول‌های انسانی و جانوری و میکروارگانیسم‌ها و کسب ماموریت با موافقت دستگاه‌های مرتبط سعی می‌کند بر اساس دیدگاه‌های رگولاتوری و یا فنی تخصصی با توجه به شرایط روز، برنامه‌های خود را تنظیم کند. این مهم نیازمند بروزرسانی نیازها، کسب نظرات متخصصان و تعامل با گروه‌های مختلف است تا بتوان برنامه تجاری‌سازی و کاربردی ساختن منابع ژنتیکی موجود در کلکسیون‌ها را نیز دنبال کرد. در این راستا ضمن تعامل با مراکز علمی، دانشگاهی، انجمن‌ها و صنایع، به دنبال توسعه همکاری‌ها در زمینه حفاظت از ذخایر ژنتیکی کشور و بهره‌برداری از آنها هستیم.

دکتر ناصر صفائی، رییس انجمن بیماری‌شناسی گیاهی نیز در این بازدید ضمن معرفی انجمن گفت: این انجمن یکی از قدیمی‌ترین انجمن‌های علمی کشور است که در شاخه بیماری‌شناسی و حشره‌شناسی فعالیت می‌کند. در این راستا از همکاری و عضویت مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در این انجمن برای همکاری‌ها و تعامل‌های علمی، آموزشی و پژوهشی استقبال می‌کنیم. با بانک میکروارگانیسم‌های مرکز که مرتبط با فعالیت انجمن است، می‌توان همکاری‌های کلانی را تعریف کرد و با توجه به اینکه اعضای انجمن از اساتید، پژوهشگران و دانشجویان دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی تشکیل شده است، می‌توان در این خصوص هم به سمت شبکه‌سازی علمی و تخصصی پیش رفت.

رییس انجمن بیماری‌شناسی گیاهی خاطر نشان کرد: سالانه ایزوله‌هایی در دانشگاه‌ها توسط دانشجویان و یا اساتید جداسازی می‌شود و پس از اتمام فرایند به دلیل اینکه شرایط نگهداری مناسب وجود ندارد، این جدایه از بین می‌رود؛ بنابراین از طریق ارتباط مناسب و ایجاد مکانیزمی می‌توان آنها را به مرکز منتقل کرد تا مورد استفاده پژوهشگران قرار گیرد و همچنین حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی مرتبط با فعالیت‌های مرکز نیز وجه بسیار مهمی از روند مرجعیت زیست‌بانک است.

دکتر آذربایجانی با اشاره به برنامه اهدای نمونه‌های زیستی که از سال‌ها قبل در مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران اجرا می‌شود و در راستای این برنامه، محققان و اساتید متعددی، نمونه‌های زیستی مختلفی را به مرکز اهدا کردند، افزود: حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی در قالب تقسیم کار ملی که ستاد توسعه زیست فناوری به این مرکز محول کرده است، انجام می‌شود و حتی در قالب شبکه آزمایشگاهی، پژوهشگران تا ۵۰ درصد از تخفیف خدمات تخصصی مرکز بهره‌مند هستند.

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، در این نشست و بازدید، به منظور گسترش همکاری‌ها، بر عقد تفاهم‌نامه همکاری‌های علمی بین دو نهاد تاکید شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha