• چهارشنبه / ۲ آذر ۱۴۰۱ / ۱۴:۲۹
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1401090201279
  • خبرنگار : 50180

کشاورزان "کاملینا" را نمی‌شناسند

کشاورزان "کاملینا" را نمی‌شناسند

ایسنا/کرمانشاه مجری طرح ملی کشت گیاه کاملینا با معرفی کاملینا به عنوان یک گیاه روغنی خوب برای کشت در مناطق درگیر خشکسالی، گفت: کشاورزان کاملینا را نمی‌شناسند.

دانیال کهریزی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به برنامه‌ریزی برای توسعه کشت گیاه روغنی کاملینا در کشور، گفت: امسال پیش بینی شده کشت گیاه روغنی کاملینا در کشور به ۳۰ هزار هکتار برسد که تحقق این هدفگذاری به حمایت نیاز دارد.

کهریزی با بیان اینکه مشکلی برای تامین بذر مرغوب مورد نیاز برای کشت کاملینا نداریم، عنوان کرد: در صورت حمایت، ظرفیت توسعه کشت کاملینا در کشور تا ۱۰۰ هزار هکتار به آسانی فراهم است.

کهریزی با بیان اینکه بذر و سایر نهاده‌های کشت کاملینا در اختیار کشاورزان قرار می گیرد، گفت: زارعان کشت کاملینا بلافاصله بعد از فصل برداشت و تحویل محصول مطالبات خود را دریافت خواهند کرد. 

وی در ادامه با بیان اینکه  امسال  احتمالا اراضی زراعی  ۱۲ استان کشور با اولویت استان های زاگرس نشین زیر کشت کاملینا خواهد رفت، افزود: استان هایی مثل خراسان جنوبی، خراسان رضوی، گلستان، فارس و کرمانشاه استقبال خوبی از کشت کاملینا نشان داده‌اند.

به گفته کهریزی سال گذشته چهار هزار هکتار کاملینا در سراسر کشور کشت شد.

وی در ادامه با اشاره به دیم بودن کشت کاملینا، گفت: کشت کاملینا یک گزینه خوب برای معرفی به عنوان الگوی کشت به ویژه در مناطق درگیر تنش آبی و خشکسالی به شمار می‌رود.

کهریزی سپس از گیاه کاملینا به عنوان گیاهی بسیار مقاوم در برابر سرما، گرما، خشکی، شوری زمین، آفات و امراض یاد کرد و افزود: خاصیت ضدسرطانی این گیاه هم به اثبات رسیده است.

کهریزی اشاره‌ای هم به وارداتی بودن ۹۵ درصد از روغن خوراکی کشور داشت و گفت: توسعه کشت کاملینا به عنوان یک گیاه روغنی می‌تواند نقش مهمی در دستیابی به خودکفایی در کشور داشته باشد.

وی روغن گیاه کاملینا را جزو با کیفیت‌ترین روغن‌ها برشمرد و گفت: این گیاه ۴۰ درصد امگا۳ و ۲۰ درصد امگا۶ در روغن خود دارد و ۹۵ درصد اسیدهای چرب اشباع مفید در روغن آن موجود است.

گیاه کاملینا توسط یک گروه تحقیقاتی در دانشگاه رازی(در قالب شرکت دانش بنیان) اصلاح و کشت شده و سازگاری آن در شرایط دیم برای تمامی اقلیم‌های کشور تایید شده است. 


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha