• دوشنبه / ۷ آذر ۱۴۰۱ / ۱۲:۲۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401090704264
  • خبرنگار : 50107

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آبفا استان مطرح کرد

افزایش عمق چاه‌های آب به ۳۰۰ متر و افت شدید منابع آب در خراسان رضوی

افزایش عمق چاه‌های آب به ۳۰۰ متر و افت شدید منابع آب در خراسان رضوی

ایسنا/خراسان رضوی معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: به دلیل ادامه پدیده خشکسالی هرساله تعدادی از چاه‌ها از مدار تولید خارج شده و اقدام به جابه‌جایی و حفر چاه جدید می‌شود، به گونه‌ای که عمق چاه‌ها در برخی مناطق به ۳۰۰ متر افزایش یافته که خود این مسئله حکایت از افت شدید منابع آب زیرزمینی در استان دارد.

مهدی جهان‌طلب در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص تعداد چاه‌های آب شرب استان اظهار کرد: شرکت آبفا خراسان رضوی به ۳میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت شهری و روستایی به جز شهرستان مشهد خدمت‌رسانی می‌کند. تعداد چاه‌های در مدار در استان، ۱۴۳۷ حلقه بوده که ۱۰۰۰ حلقه آن مربوط به مناطق روستایی و ۴۳۷ حلقه شهری است.

وی افزود: میزان برداشت سالانه از این چاه‌ها در خراسان رضوی حدود ۳۱۳ میلیون متر مکعب بوده که ۱۷۸ میلیون متر مکعب آن مربوط به شهرها و ۱۳۴ میلیون متر مکعب مربوط به روستاهای استان است. متاسفانه برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی به عنوان مهم‌ترین منبع تامین آب شهرها و روستاهای خراسان رضوی باعث کاهش آب‌دهی و خشک شدن چاه‌های استان شده و پدیده خشکسالی هم به این چالش دامن زده است.

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آبفا خراسان رضوی تصریح کرد: به دلیل ادامه پدیده خشکسالی هرساله تعدادی از چاه‌ها از مدار تولید خارج شده و اقدام به جابه‌جایی و حفر چاه جدید می‌شود، به گونه‌ای که عمق چاه‌ها در برخی مناطق به ۳۰۰ متر افزایش یافته که خود این مسئله حکایت از افت شدید منابع آب زیرزمینی در استان دارد.

جهان‌طلب عنوان کرد: شرکت آبفا خراسان رضوی با هدف حفظ منابع موجود، طرح جایگزینی پساب فاضلاب با آب شرب را در دستور کار قرار داده، بدین صورت که چاه‌های در اختیار بخش صنعت تحویل آبفا شده و در مقابل پساب تصفیه‌خانه‌های فاضلاب جایگزین آن می‌شود. طرح بعدی نیز استفاده از پساب به جای آب شرب در آبیاری فضای سبز شهرها بوده که در چند شهر استان نیز عملیاتی شده است.

وی افزود: شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی در امر سقایی به ۸۵ شهر با جمعیت یک میلیون و ۹۴۵ هزار نفر و ۲۲۵۷ روستا با جمعیت یک میلیون و ۲۴۰ هزار نفر خدمت‌رسانی می‌کند.

انتهای پیام  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha