• چهارشنبه / ۹ آذر ۱۴۰۱ / ۰۹:۰۷
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1401090805271
  • خبرنگار : 30188

مبدل حرارتی چیست و چه کاربردی دارد؟

مبدل حرارتی چیست و چه کاربردی دارد؟

مبدل حرارتی از پرکاربردترین تجهیزات مورد استفاده در صنایع مختلف می‌باشد و از مبدل حرارتی برای انتقال حرارت به روش‌های مختلف بین دو سیال استفاده می‌شود، مبدل‌های حرارتی با نام مبادله‌کننده حرارت نیز شناخته می‌شوند. هایپرصنعت فامکو با بیش از دو دهه سابقه در زمینه تامین مبدل‌های حرارتی توانسته است نیاز مشتریان در این زمینه را مرتفع نماید و بخش عظیمی از رضایت مشتریان را جلب نماید.

به گزارش ایسنا به نقل از هایپرصنعت فامکو، در ادامه به شرح کامل این موضوع با استفاده از تجارب کارشناسان هایپرصنعت فامکو می‌پردازیم.

انواع مبدل‌های حرارتی

به طور کلی مبدل حرارتی ممکن است در زمینه‌های مختلف با کاربری کوره یا مبدل حرارتی استفاده شوند در صورت استفاده به عنوان کوره منابع اصلی تامین‌کننده گرما در کوره‌ها، مایعات و گازها هستند که بیشترین مصارف آن‌ها در پالایشگاه‌ها می‌باشد اما چنانچه این تجهیز به عنوان مبدل حرارتی مورد استفاده قرار گیرد منبع اصلی تامین‌کننده گرما می‌باشد. مبدل‌های حرارتی در انواع مختلفی ارائه می‌شوند که در ادامه به شرح هر یک می‌پردازیم.

مبدل حرارتی پوسته و لوله

ساختار مبدل حرارتی پوسته و لوله به صورت استوانه‌هایی از جنس آهن بوده که برای عدم اتلاف انرژی از عایق الاستومری روی آن به عنوان پوسته استفاده شده است. این مبدل استوانه‌ای شکل، به گونه‌ای طراحی شده که بتواند تعداد و متراژ مشخصی لوله مسی با سایز مشخص درون تیوب شیت‌ها قرار بگیرد. در مسیر این لوله‌های مسی پایه‌هایی برای نگهداری بهتر لوله‌ها تعبیه شده است. البته برای بهم زدن نظم موجود سیال‌های جریان یافته در لوله‌های مسی بافل‌هایی قرار داده شده تا با ایجاد اختشاش در نظم سیال سبب افزایش اصطکاک شده تا انتقال حرارت با سرعت بیشتری انجام شود.

 در این مدل معمولا سیالاتی با ویسکوزیته بالاتر یا حاوی مواد جامد درون پوسته و سیالات رقیق‌تر درون لوله‌ها حرکت می‌کنند. اما طی شرایط مختلف با توجه به عوامل حرارتی و مکانیکی که مهمترین آن‌ها شامل کاربری، فشار، اصطکاک ناشی از ویسکوزیته، افت فشار و خورنده بودن سیال است ممکن است جایگاه سیالات رقیق و غلیظ تغییر کند.

برای مثال زمانی که یکی از سیالات مایع و دیگری گاز باشد، عبور دادن سیال گازی از درون تیوب‌ها دشوارتر بوده و بنابراین سعی در انتقال آن از پوسته می‌شود همچنین به طور کلی معمولا سیال با فشار بالا از داخل تیوب‌ها عبور داده می‌شود و نه از درون پوسته. همچنین در مواقعی که اختلاف دما بین دو سیال زیاد باشد بهتر است که سیال داغ را از داخل تیوب‌ها عبور داده تا اتلافات حرارتی که ممکن است در اثر تبادل حرارت با محیط اطراف صورت بگیرد، کاهش پیدا کند. البته باید به رسوب‌گذاری‌ها نیز توجه شود و سیال گرم بهتر است در لوله باشد.

هیت اکسچنجر

مبدل حرارتی صفحه‌ای

همان طور که از نام مبدل حرارتی صفحه‌ای مشخص است از تعداد زیادی صفحه که به صورت پیوسته در کنار هم قرار دارند و دو سیال که میان این صفحات در جریان هستند، تشکیل شده است. مهم‌ترین مزیت این مبدل‌ها انتقال حرارت غیر مستقیم با راندمان بالا می‌باشد. از دیگر ویژگی‌های مبدل‌های صفحه‌ای نسبت به مبدل‌های پوسته و لوله می‌توان به انجام همزمان انتقال حرارت برای چند جریان مختلف اشاره نمود.

مبدل حرارتی صفحه ای

مبدل حرارتی دو لوله‌ای

مبدل حرارتی دو لوله‌ای با توجه به این که در ابعاد بزرگ ساخته می‌شود، ساده‌ترین نوع مبدل حرارتی به شمار می‌رود و طراحی آن به صورت 2 لوله کوچک و بزرگ است که در هم تنیده شده‌اند. در این نوع مبدل انتقال حرارت از طریق جداره لوله‌ها انجام می‌شود که در دو نوع همسو و غیر همسو طراحی شده‌اند. البته مبدل حرارتی دو لوله‌ای به دلیل سطح انتقال کم بین دو سیال، هزینه‌های ساخت بالا و عدم توانایی در استفاده از جریان عمودی، کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این نوع مبدل‌ها معمولا داخل لوله مایعات گاز با ضریب اصطکاک کم با ضریب انتقال حرارت بالا و خارج آن از مایعات با ضریب اصطکاک بالا استفاده می‌شود.

نکات خرید مبدل حرارتی

  1. نوع سیالات
  2. میزان انتقال حرارت
  3. فشار کاری مبدل حرارتی
  4. دمای کاری مبدل حرارتی
  5. ابعاد و اندازه مبدل حرارتی
  6. نوع مبدل حرارتی

کاربرد مبدل‌های حرارتی

  1. تولید برق در نیروگاه‌ها
  2. صنایع غذایی و کارخانه‌های تولید نوشیدنی
  3. پالایشگاه‌های نفت و گاز و پتروشیمی‌ها
  4. صنایع داروسازی و پزشکی
  5. تاسیسات گرمایشی، تهویه مطبوع و سردخانه
  6. استخرهای شنا، سونا و جکوزی

با توجه به تنوع و طراحی‌های تخصصی مبدل حرارتی یا هیت اکسچنجر بهتر است قبل از خرید با کارشناسان متخصص در این زمینه مشورت‌های لازم را انجام دهید. پیشنهاد ما مشورت با کارشناسان هایپر صنعت فامکو به عنوان بزرگترین ارئه‌دهنده انواع تجهیزات صنعتی از جمله مبدل حرارتی می‌باشد. این مجموعه با تجربه‌ای قریب به دو دهه قادر به ارائه انواع مبدل‌های حرارتی در قالب برندهای مطرحی همچون مبدل حرارتی صفحه‌ای دانفوس و مبدل حرارتی صفحه‌ای هپاکو می‌باشد و ارائه مشاوره رایگان کاربران را در خرید مناسب یاری می‌کنند.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha