• چهارشنبه / ۹ آذر ۱۴۰۱ / ۰۹:۳۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1401090905678
  • خبرنگار : 71402

پنتاگون: مدرنیزه شدن ارتش چین با هدف شکست "دشمنان قوی" است

پنتاگون: مدرنیزه شدن ارتش چین با هدف شکست "دشمنان قوی" است

در گزارش سالانه پنتاگون به کنگره آمریکا درباره قابلیت‌های نظامی پکن آمده است چین در نظر دارد مدرنیزاسیون کامل خود را در تمامی زمینه‌ها، هسته‌ای استراتژیک و نیروهای نظامی متعارف هوایی، زمینی و دریایی، تکمیل کند تا طیف کاملی از جنگ را در همه حوزه‌ها علیه هر "دشمن قوی" انجام دهد و به نظر می‌رسد هدفش ایالات متحده باشد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، در این مطلب تحت عنوان «گزارش سالانه به کنگره: تحولات نظامی و امنیتی مرتبط با جمهوری خلق چین » که روز سه‌شنبه از سوی وزارت دفاع آمریکا ارائه شد، آمده است: ارتش آزادی‌بخش خلق چین، به دنبال مدرنیزه کردن قابلیت‌ها و بهبود مهارت‌های خود در همه حوزه‌های جنگی است تا به عنوان یک نیروی مشترک بتواند طیف کاملی از جنگ زمینی، هوایی و دریایی و همچنین هسته‌ای، فضایی، ضدفضا، جنگ الکترونیک و عملیات فضای سایبری را انجام دهد.

در این گزارش آمده است که توانایی‌های نیروهای مسلح چین در حال تکامل است و این ارتش همچنان به تقویت توانایی‌های این کشور برای پیروزی در جنگ‌ها علیه «کشورهای قدرتمند دشمن» از جمله ایالات متحده ادامه می‌دهد.

براساس این گزارش، «قابلیت‌ها و مفاهیم در حال تحول ارتش آزادی‌بخش خلق چین همچنان به تقویت توانایی جمهوری خلق چین برای مبارزه و پیروزی در جنگ‌ها علیه یک دشمن قوی (به احتمال زیاد تعبیری از ایالات متحده)، مقابله با مداخله یک طرف ثالث در یک درگیری مرتبط با چین و نمایش قدرت در سطح جهانی ادامه می‌دهد.»

براساس این گزارش، ارتش چین در سال ۲۰۲۱ مانورهای بزرگی را شامل عملیات‌های آبی - خاکی با نیروی دریایی و شناورهای غیرنظامی «رو – رو» خود انجام داد. شناورهای رو – رو به وسیلهٔ نقلیهٔ آبی گویند که وظیفهٔ ترابری و جابه‌جایی وسایل نقلیهٔ زمینی چرخ‌دار مثل خودروها، ماشین‌های سنگین، تریلر و واگن‌ها را دارد که به داخل کشتی رانده می‌شوند.

براساس گزارش پنتاگون، مقامات و دیپلمات‌های چینی در سال ۲۰۲۱ از عقب‌نشینی تحقیرآمیز آمریکا از افغانستان استفاده کردند تا ایالات متحده را به عنوان یک "شریک بین‌المللی غیرقابل اعتماد" و "قدرت رو به زوال" به تصویر بکشند.

در این گزارش همچنین آمده است که پکن به سرعت در حال گسترش زرادخانه هسته‌ای خود است و تا سال ۲۰۳۵ تعداد ۱۵۰۰ کلاهک در اختیار خواهد داشت که تقریباً چهار برابر تعدادی است که اکنون دارد. این بخشی از تلاش برای تقویت این کشور تا سال ۲۰۴۹، صدمین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین و "تجدیدنظر در نظم بین‌المللی" است.

این گزارش شرح می‌دهد که چطور جمهوری خلق چین به دنبال مانور روی خروج شتابزده جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا از افغانستان بود. پنتاگون گفت: در سال ۲۰۲۱، چین از ابزارهای دیپلماتیک متعددی در تلاش برای از بین بردن نفوذ ایالات متحده و شرکایش، مانند برجسته کردن خروج ایالات متحده از افغانستان و انتقاد از مشارکت‌های امنیتی تحت حمایت ایالات متحده استفاده کرد. این عقب‌نشینی، دستاویز تبلیغاتی چین قرار گرفت که سعی کرد از آن برای تحقیر متحدان آمریکا استفاده کند.

این گزارش، چین را به عنوان تنها رقیبی توصیف می‌کند که "هدف و به طور فزاینده، ظرفیت تغییر شکل نظم بین‌المللی" را دارد. در گزارش ۲۰۲۲ پنتاگون آمده است: در صورت تحقق، این هدف ۲۰۲۷ می‌تواند به توانایی‌های ارتش آزادی‌بخش خلق چین، ابزار نظامی معتبرتری برای حزب کمونیست چین بدهد تا در حالی که وحدت تایوان را دنبال می‌کند، از آن استفاده کند.

در همین حال، در این گزارش آمده است که هدف چین "جوان‌سازی بزرگ ملت چین" تا سال ۲۰۴۹ است. این گزارش می‌گوید: این استراتژی دستیابی به مدرنیته سیاسی، اجتماعی و نظامی برای گسترش قدرت ملی چین، بهینه‌سازی حاکمیت آن و تجدیدنظر در نظم بین‌المللی در حمایت از سیستم حاکمیتی پکن و منافع ملی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha