• چهارشنبه / ۹ آذر ۱۴۰۱ / ۰۹:۴۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1401090905692
  • خبرنگار : 71661

نگرانی پنتاگون از برنامه چین برای دستیابی به ۱۵۰۰ کلاهک هسته‌ای تا سال ۲۰۳۵

نگرانی پنتاگون از برنامه چین برای دستیابی به ۱۵۰۰ کلاهک هسته‌ای تا سال ۲۰۳۵
موشک‌های هسته‌ای چین

وزارت دفاع آمریکا هشدار داد، چین به سرعت در حال افزایش توانایی هسته‌ایش بوده و در مسیر چهار برابر کردن تعداد کلاهک‌های زرادخانه‌هایش تا سال ۲۰۳۵ است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری راشا تودی، وزارت دفاع آمریکا در گزارش سالانه خود درباره توان نظامی چین، نوشت: جمهوری خلق چین قصد دارد در یک دهه آینده، نیروی هسته‌ای خود را به‌روزتر، متنوع و گسترده‌تر کند. در این گزارش آمده است که این برنامه به مراتب پیچیده‌تر و بزرگ‌تر از طرح یک دهه گذشته چین برای به‌روزرسانی هسته‌ای است.

پکن در حال حاضر ۴۰۰ کلاهک هسته‌ای دارد. با سرعت پیشرفت کنونی، این کشور تا پایان دهه حاضر به ۱۰۰۰ کلاهک و تا پایان ۲۰۳۵ به ۱۵۰۰ کلاهک هسته‌ای دست خواهد یافت. در مقابل، آمریکا ۳۷۵۰ کلاهک فعال و مجموعا بیش از ۵۰۰۰ کلاهک دارد.

ژنرال‌های آمریکایی مکرراً چین را به عنوان بزرگترین تهدید امنیت ملی آمریکا معرفی کرده و گفته‌اند که پکن «تنها رقیبی است که هم قصد تغییر نظم جهانی را دارد و هم توان آن را به شکلی فزاینده کسب می‌کند». اما چین این ادعاها را رد کرده و واشنگتن را به داشتن «ذهنیت منسوخ دوران جنگ سرد و یک روحیه برد-باخت» متهم می‌کند.

مقامات آمریکا ابراز نگرانی کردند که با افزایش توان هسته‌ای چین، شاید رهبران این کشور در رویکرد خود نسبت به آغاز یک حمله هسته‌ای، بازنگری کنند. یک مقام ارشد دفاعی آمریکا پیش از انتشار این گزارش درباره آن گفت: «آنچه پیش رو داریم، سوالاتی را درباره مقاصد چین به ذهن می‌آورد». واشنگتن به نوبه خود حق آغاز حمله هسته‌ای را برای خود محفوظ دانسته و احتمال حمله هسته‌ای علیه یک کشور غیرهسته‌ای را مردود نمی‌داند.

پکن قصد دارد تا سال ۲۰۴۹، یعنی صدمین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین، یک طرح «جوانسازی گسترده» را اجرا کند که شامل تشکیل یک ارتش در سطح جهانی خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha