• چهارشنبه / ۹ آذر ۱۴۰۱ / ۱۲:۲۸
  • دسته‌بندی: ایکسنا
  • کد خبر: 1401090905923
  • خبرنگار : 71410

تحلیل یامین‌پور از نتایج یک نظرسنجی؛

«حمله به تیم‌ملی» مقدمه‌سازی روانی برای تجزیه طلبی/ همگرایی مردم وارونه جلوه داده شد

«حمله به تیم‌ملی» مقدمه‌سازی روانی برای تجزیه طلبی/ همگرایی مردم وارونه جلوه داده شد

تیم ملی فوتبال ایران شامگاه گذشته از جام جهانی قطر ۲۰۲۲ خداحافظی کرد و این موضوع باعث ناراحتی ایرانی‌ها و البته شادی عده قلیلی شد. واقعیتی که شاید خیلی‌ها بخواهند آن را وارونه نشان دهند.

ایسنا پلاس: درباره این موضوع که ایرانیان بازی‌های تیم ملی فوتبال را در این چند وقت دنبال کرده‌اند یا خیر؟ و اینکه حذف تیم ملی خوشحال، بی‌تفاوت و یا ناراحت هستند، اظهار نظرهای مختلفی وجود دارد. اما آخرین نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) نشان می‌دهد که ۸۹.۹ درصد بینندگان بازی‌های ایران به میزان زیاد و خیلی زیاد دوست داشتند ایران مقابل آمریکا پیروز شود.

وحید یامین‌پور مدرس دانشگاه  در تحلیل این موضوع این می‌گوید: «به گمان من یکی از اصلی‌ترین محورهای تحلیل رویدادهای اخیر ایران، تحلیل بر اساس برساخته‌های رسانه‌ای است. آنچه موجب کنشگری عده‌ای از جوانان شده و به صورت خشم یا نفرت یا آشوب و اعتراض پدیدار شده، یک حاد- واقعیت(هایپر رئالیتی) است که با واقعیات اکثریت مطلق جامعه ایرانی نسبت پیدا نمی‌کند.»

او معتقد است: «شبکه‌های اجتماعی با تکثر و تسلسل پیام‌های رسانه‌ای چیزی در اذهان برخی ساخته‌اند که با واقعیت بسیار متفاوت است. از جمله همین همگرایی حداکثری مردم ایران در حمایت از تیم ملی فوتبال که توسط رسانه‌های دولتی انگلیس و سعودی انکار شد و واقعیت جعلی دیگری از آن روایت شد؛ اما چرا و با چه هدفی این واقعیت جعلی خلق می‌شود؟ همگرایی و همزیستی ایرانیان علیرغم تکثر در اقوام و زبان‌ها و مذاهب یک موضوع جذاب برای مطالعات جامعه شناختی و مردم شناختی است.»

یامین‌پور درباره همگرایی ایرانی‌ها می‌گوید: «هیچ وقت یک ایرانی باور ندارد که ممکن است در یک روز عادی در خیابان از طرف هموطن خودش صرفا به خاطر تفاوت در قومیت یا مذهب یا زبان مورد تعرض یا آسیب قرار بگیرد. این تجربه ناشی از رشد اجتماعی و همزیستی و یکپارچگی طولانی مدت ماست. در حالی که این تهدید برای برخی کشورهای دیگر مساله‌ای روزمره و پرتکرار است. آنچه در سالهای اخیر توسط رسانه‌های ایران‌ستیز روایت می‌شود، تردید در این همگرایی است که حالا در دروغ شادی مردم ایران از باخت تیم ملی در حال پیگیری است. به تعبیری آنها می‌خواهند، بگویند ایران آبستن تحولات فرهنگی و اجتماعی است و نهایت این تحولات پذیرفتن چندپارگی ملی و نهایتا تجزیه است!»

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان درباره‌ کنش‌های رسانه‌ای متفاوت در روزهای اخیر می‌گوید: «تمام کنش رسانه‌ای رسانه‌هایی مثل «ایران‌اینترنشنال» کاشتن بذر تردید در اذهان ایرانیان نسبت به یکپارچگی ملی و آماده کردن آنها برای پذیرفتن چندپارگی و تجزیه است و حالا این خط سیاسی در پدیده فوتبال و رویداد جام جهانی تعقیب می‌شود. اینجاست که می‌گوییم آنچه در این دو سه ماه رخ داده نه تنها یک انقلاب اجتماعی یا تحول درون‌زای فرهنگی نیست؛ بلکه یک پروژه سیاسی بر بستر و پلتفرم ارتباطاتی است. در واقع باید در دوران ما همواره فرهنگ و تحولات فرهنگی را در متن سیاست و سیاست بین‌الملل فهمید.»

او اضافه می‌کند: «به نظر بنده کسانی که از انقلاب ملی یا اجتماعی حرف می‌زنند هم شتابزده و عجول هستند و هم احتمالا ناآشنا با ماهیت تحولاتی هستند که سال‌هاست بر بستر جامعه شبکه‌ای جهانی رخ می‌دهد. نارضایتی از وضع معیشتی هیچ نسبتی با آسیب زدن به هویت ملی ندارد. حتی اگر بپذیریم که نارضایتی تولید خشم می‌کند اما همنشین کردن این حالت با نفرت از نماد و نشانه‌های ملی و هویتی مثل «تیم ملی فوتبال» یک تقلب رسانه‌ای است که هدفش آماده‌سازی روانی جامعه ایرانی برای فروپاشی اجتماعی و چندپارگی است.

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) در روزهای ۷ و ۸ آذر یک نظرسنجی از جامعه شهری و روستایی کشور با تعداد نمونه ۱۰۰۸ نفر به صورت تلفنی انجام داده که نتایج آن را به صورت اختصاصی در اختیار خبرگزاری ایسنا قرار داده است (اینجا). پاسخگویان این نظرسنجی که با استفاده از شماره تلفن‌های ثابت و موبایل به صورت تصادفی ساخته شده انتخاب شده اند. نظرسنجی با کنترل مشخصات پاسخگویان شامل سن، جنس و محل سکونت انجام شده است. نرخ پاسخگویی ۵۰ درصد بوده است.

 براساس نتایج نظرسنجی ۶۶.۱ درصد کل پاسخگویان و ۸۰.۲ درصد بینندگان مسابقات ایران در جام جهانی بعد از باخت ایران در مقابل انگلیس ناراحت شدند و ۶.۸ درصد کل پاسخگویان (۵.۷ درصد بینندگان مسابقات ایران) از نتیجه خوشحال شدند. ۲۶.۸ درصد کل پاسخگویان نیز حس خاصی نداشتند که این میزان برای بینندگان بازی‌های ایران ۱۳.۸ درصد بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۹-۰۹ ۱۲:۴۳

ما قبل از هر چیز به اخلاق باختیم زمانی که اسکوییچ را بی دلیل اخراج کردیم. فکر کنم با اون هم می تونستیم همین نتایج رو بگیریم.

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۰۹ ۱۳:۰۱

شادی مردم از باخت ایران بی مانند بود. با مردم چه کردی ید که از برد امریکا خوشحال اند

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۰۹ ۱۳:۰۳

بلند بشید بیایید ببینید در بستر جامعه جه خبر است .بیشتر مردم از اینکه فوتبال باخته خوشحال یا بی تفاوت هستند.

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۰۹ ۱۳:۱۰

دیگه کارشناس بهتری نبود

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۰۹ ۱۳:۱۱

کارشناس شما بهتره یه نگاهی به حرف‌های خودش بندازه و ببینه کی این بذرها رو کاشته که در نهایت بقیه میوه‌ش رو چیدن

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۰۹ ۱۳:۱۵

مردم پشت تیم نباشند, باخت حتمی است حتی اگر تمام حکومت پشت تیم باشد

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۰۹ ۱۳:۱۶

تیم ملی نبود! تیم دولتی بود که شکست خورد

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۰۹ ۱۷:۲۳

وجدانا این حرفو کی یاد امثال توداده ؟

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۰۹ ۱۳:۱۷

مردم سراسر شعف از شکست ایران هستن. قابل وصف نیست

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۰۹ ۱۳:۲۸

واقعیتی که شاید خیلی‌ها بخواهند آن را وارونه نشان دهند / دقیقا کاری هست که شما دارید می‌کنید

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۰۹ ۱۳:۳۰

من کاری به اسکوچیچ ندارم ولی بعید می دونم تو آن مقطع که همه خبرگزاری های خارجی و نامرد شمشیر رو از رو بسته بودن قادر بود جوابهای رو که کی‌روش داد بدهد یا یک تنه تیم رو جمع کنه

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۰۹ ۱۳:۳۳

برو بابا خدا شفات بده

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۰۹ ۱۳:۴۲

تجزیه طلب افکار افراطی شماست .....

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۰۹ ۱۳:۵۰

تا جایی که من اطلاع دارم در کشورهای دیگر که هر کسی وظیفه خودش را انجام میدهد، مسئولین سیاسی له یا علیه تیم های ورزشی اظهار نظر نمی کنند. بنظرم اوج بی تدبیری است که مسئولی، مسابقه ورزشی را هم سیاسی ببیند و خواسته یا ناخواسته جامعه را دو قطبی و چند قطبی کند.

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۰۹ ۱۳:۵۱

به این نوع نظر سنجی میگن سفارشی ... شما اگه واقعیت احساس مردم را نسبت به تیم ملی بخواهید بدانید باید این سوال را مطرح کنید که : آیا موافق مصادره برد تیم ملی به نفع حاکمیت هستید یا خیر ؟ انوقت ببینید مردم تا 90 درصد جوابشون خیر خواهد بود

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۰۹ ۱۴:۵۲

حق اسکوییچ از یک طرف ونفرین جمع کثیری از هم وطنان از یک طرف دیگر باعث شد .که تیم میلی توفیقی نداشته باشد

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۰۹ ۱۵:۲۸

آقای به ظاهر متفکر چه ربطی به تجزیه طلبی داره .برادر من مردم این تیم ملی را دوست ندارند به زور مگه میشه ....

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۰۹ ۱۶:۰۹

ایشان و دوستان انقلابی شون با این رویه جلو بروند قطعا این کشور رو تجزیه می کنند در تاریخ معاصر اینهمه از هم گسیختگی اجتماعی رو شاهد نبودیم که نتیجه زحمات افرادی مثل همین آقاست

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۰۹ ۱۶:۱۱

همه قلیل اند و علیل اند غیر از شما و دوستانتون که کثیر هستین و بصیر

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۰۹ ۱۶:۲۲

درود بر ایران و تیم ملی درود نمی دانم چطور بعضی از باخت تیم اهتزاز و بر افراشتن پرچم کشور ناراحت می شوند این ها ایرانی نیستند وطن فروش هستند برایشان استعمار و کشور توسط بیگانه گان فرقی نمی کند ما برای باخت ایران مقابل امریکا گریه کردیم و ناراحت شدیم من ایرانیم جانم فدای ایران

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۰۹ ۱۶:۴۴

نخ عزیزم مدیریتت ضعیفه

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۰۹ ۱۷:۰۴

تا وقتی که به نظرات مخالف احترام گذاشته نشود و همه چیز گل و بلبل نشان داده شود توقع یک دموکراسی ساده حتی در یک ورزش مثل فوتبال نمیتوان داشت. با چشمان بسته نمیتوان راه درست را پیدا کرد

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۱۳ ۰۹:۵۶

آقای یامین پور شما که سهم تو از انقلاب گرفتی حداقل واقع نگر باش . مردم خیلی فهیمند .

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۱۳ ۱۰:۳۴

تحلیل گری که واقعیات بیرونی را انکار میکند و ایده آل های ذهنی خود را جایگزین واقعیت میکند، در نهایت، تصمیم گیرندگان ارشد را با این دید فریبنده دچار مشکلات اساسی خواهد کرد. اصلا شما بگو 150 درصد مردم صد در صد هیچ اعتراض و مشکلی ندارند! واقیت های کف خیابان عوض نخواهد شد...