• چهارشنبه / ۹ آذر ۱۴۰۱ / ۱۴:۰۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401090906063
  • خبرنگار : 50378

تولیت آستان قدس رضوی:

ماندگاری حوزه علمیه تاکنون از معجزات بوده است

ماندگاری حوزه علمیه تاکنون از معجزات بوده است
عکس از آرشیو

ایسنا/خراسان رضوی تولیت آستان قدس رضوی گفت: از ابتدای فعالیت حوزه علمیه و روحانیت که پس از غیبت صغری آغاز شد؛ فشارها و تهدیدهای فراوانی متوجه حوزه‌ بوده اما با عنایت امام زمان(عج) حوزه‌های علمیه برجا مانده است. هر مجموعه دیگری این حجم از هجمه‌ها را متحمل می‌شد، تاکنون از بین رفته بود و این ماندگاری خود یک معجزه است.

حجت‌الاسلام‌ احمد مروی در دیدار با طلاب مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد، حوزه‌های علمیه‌ را مجموعه‌هایی مهم و اثرگذار در حفظ اسلام ناب و ارزش‌های دین توصیف و اظهار کرد: هیچ مجموعه و نهادی توانایی و صلاحیت لازم برای پر کردن جایگاه حوزه علمیه را ندارد؛ آن مجموعه‌ای که تا امروز اسلام ناب، مکتب و بنیان‌های عمیق فقه تشیع را حفظ کرده، همین طلاب و حوزه‌های علمیه بوده‌اند.

وی در ادامه به سختی‌ها و مشقت‌هایی که طلاب و علما در طول تاریخ برای حفظ مبانی اسلام و مکتب تشیع متحمل شده‌اند، اشاره و اظهار کرد: علما و طلاب در طول تاریخ علی‌رغم نبود امنیت اجتماعی و فشارهای روزافزون حکام جور برای به حاشیه راندن دین و به تبع آن حوزه‌های علمیه و علما، هیچ‌گاه از ایستادگی در مسیر دفاع از اصول، ارزش‌ها و احکام دین کوتاه نیامدند و با تقوامحوری ارزش‌های دینی و احکام شرعی را به جامعه منتقل و موجب حفظ مکتب شدند.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: مطالعه زندگینامه علما و بزرگان دین گوشه‌ای از محدودیت‌ها، محرومیت‌ها و فشارهایی که آن بزرگواران متحمل شده‌اند را نشان می‌دهد؛ سلسله طلاب و علما در طول تاریخ برای حفظ دین مجاهدت‌های فراوان و شکنجه‌ها، آزارها، مشقت‌ها و محرومیت‌های بسیاری را تحمل کردند و در این مسیر از جان خویش گذشته و شهدای فراوانی همچون شهید اول و شهید ثانی را نثار پاسداری از اسلام کردند.

مروی نقش حوزه و طلاب را بی‌بدیل توصیف و تصریح کرد: روحانیت شیعه در همین سختی‌ها و دشواری‌ها رشد کرده است؛ بنای رضاخان بر نابودی روحانیت و حوزه‌ علمیه بود اما از همین حوزه علمیه یک روحانی جلیل‌القدر برخواست و به فضل الهی و عنایت امام زمان(ع) دودمان پادشاهی را در این کشور برچید.

وی با بیان اینکه آستان قدس رضوی نسبت به مسائل حوزه علمیه بی‌تفاوت نیست، خاطرنشان کرد: حوزه علمیه کهن مشهد سابقه‌ای بسیار درخشان داشته و رهبر معظم انقلاب نیز به این حوزه عنایت ویژه دارد؛ در طول تاریخ حوزه علمیه مشهد به برکت مضجع شریف امام رضا(ع) از کثرت علمای بزرگ و مدرسان برجسته برخوردار بوده است. حوزه مشهد از چنان جایگاهی برخوردار بوده که عالم بزرگی چون «علامه بحرالعلوم» برای کسب علم به این حوزه آمده است.

بر اساس گزارش روابط عمومی آستان قدس رضوی، مروی با تاکید بر اینکه بستر شکوفایی هر چه بیشتر استعدادها در حوزه مشهد باید فراهم شود، گفت: مهاجرت طلاب از مشهد به قم باید معکوس شود و این امر ممکنی است. حوزه علمیه مشهد باید به جایگاهی برسد که فضلا از قم و نجف برای کسب علم به مشهد بیایند.

وی تصریح کرد: مضجع شریف عالم آل محمد(ع) در مشهد است و طلاب و حوزه علمیه این شهر نباید از این گنجینه عظیم غفلت کنند. حوزه مشهد با الهام از این روح مقدس و پاک می‌تواند بلندترین گام‌ها را بردارد. بخشی از کلاس‌های درس حوزه علمیه می‌تواند در حرم مطهر برگزار شود و طلاب اگر در مساله علمی دچار مشکل می‌شوند، باید از حضرت رضا(ع) مدد جویند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha