• پنجشنبه / ۱۰ آذر ۱۴۰۱ / ۰۹:۵۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401091006449
  • خبرنگار : 50378

نخست‌وزیر عراق:

آماده تسهیل برقراری روابط میان اعتاب مقدسه عراق و ایران هستیم

آماده تسهیل برقراری روابط میان اعتاب مقدسه عراق و ایران هستیم

ایسنا/خراسان رضوی نخست‌وزیر عراق ضمن اعلام آمادگی برای تسهیل برقراری روابط میان اعتاب مقدسه عراق و ایران خاطرنشان کرد: آماده هستیم در راستای تسهیل برقراری روابط میان عتبات عالیات عراق و ایران فعالیت کنیم.

محمد شیاع السودانی در دیدار با تولیت آستان قدس رضوی در حرم مطهر رضوی عنوان کرد: دوستی میان ۲ ملت ایران و عراق سابقه‌ای تاریخی دارد؛ مشترکات تاریخی، فرهنگی و مذهبی که میان مردم ۲ کشور وجود دارد که می‌تواند موجب رابطه عمیق دوستانه میان آن‌ها شود.

وی با اشاره به ملاقات خود با رهبر معظم انقلاب نیز تصریح کرد: شهادت شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در کنار یکدیگر موجب تقویت ارتباط ۲ ملت ایران و عراق شد؛ خدماتی که سردار سلیمانی در کنار حشدالشعبی برای نابودی داعش و امنیت عراق انجام داد، بهترین نمونه برای اخوت، دوستی و برادری مردم ۲ کشور بوده و نشان‌دهنده این است که آن‌ها همراه یکدیگر و در یک راستا گام بر می‌دارند.

اعتاب مقدسه ایران و عراق عامل روابط دوستانه تاریخی ۲ ملت است

حجت‌الاسلام‌ احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی نیز در این دیدار اظهار کرد: ایران و عراق یک کشور هستند و این جمله به‌ هیچ ‌عنوان عبارتی شعاری یا تشریفاتی نیست بلکه یک حقیقت عینی است.

وی افزود: ریخته شدن خون پاک سردار بزرگ و عزیز ایرانی حاج قاسم سلیمانی در کنار فرمانده گرامی عراقی ابومهدی المهندس و دیگر سربازان رشید عراقی در یک محل، موضوعی مسبوق به سابقه بوده و اتفاق جدیدی نیست.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به وقایع مشترک تاریخی ملت ایران و عراق، تصریح کرد: پس از اینکه حکومت عثمانی در ترکیه تضعیف شد، استعمار پیر انگلیس قصد حمله و اشغال عراق را داشت. علمای بزرگ نجف و مردم عراق در برابر تجاوز انگلیس قیام کردند و در کنار آن‌ها علمای بزرگ ایرانی نیز که در نجف حضور داشتند؛ مانند مرحوم آیت‌الله کاشانی هم‌دوش علما و مردم عراق لباس رزم پوشیده و سلاح به دست گرفته و در برابر تجاوز انگلیس ایستاد.

وی با بیان اینکه شواهد تاریخی نشان می‌دهد همواره نگاه علما و مراجع ایرانی و عراقی این بوده که عراق و ایران یکی هستند، خاطرنشان کرد: مشترکات فراوان و حوادث تاریخی همگی نشان‌دهنده این معناست که بین ملت عراق و ایران فاصله‌ای نیست؛ لذا دشمنان همواره با دسیسه‌ها و توطئه‌های مختلف در تلاش هستند میان مردم این ۲ کشور بزرگ اختلاف ایجاد کنند.

مروی اظهار کرد: شاید یکی از اهداف و انگیزه‌های استکبار در تحریک صدام برای حمله نظامی به ایران، این بوده که با ایجاد یک جنگ خونین برای سالیان سال بین دولت ملت ایران و عراق دیوار ایجاد و روابط آن‌ها را تیره و تار کنند زیرا هنگامی که میان ۲ قوم، قبیله و کشور خون ریخته شود، التیام آن به راحتی میسر نخواهد شد.

وی ادامه داد: اما پس از سقوط صدام چنان روابط دوستانه عمیقی میان ۲ کشور ایران و عراق برقرار شد که گویی میان این ۲ کشور هیچ جنگ و نبردی نبوده است. ما این معجزه و قدرت را از ائمه اطهار(ع) مدفون در عراق و مرقد شریف حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) در ایران می‌دانیم.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه ما به میزبان ۲ میلیون زائر عراقی در طول سال در ایران افتخار می‌کنیم، اظهار کرد: در حرم مطهر رضوی یک رواق و صحن را به زائران عرب زبان حضرت رضا(ع) اختصاص داده‌ایم که عمده آن‌ها زائران عزیز عراقی هستند.

بر اساس گزارش روابط عمومی آستان قدس رضوی، مروی گفت: نشست‌های مشترک اعتاب مقدسه ایران و عراق، جلساتی مفید برای انتقال تجربیات جهت تسهیل امر زیارت و بهبود خدمت‌رسانی به زائران بوده که امیدوار هستیم با همراهی دولت جدید عراق این ارتباطات، همکاری‌ها و هم‌افزایی‌ها میان اعتاب مقدسه با قدرت و انسجام بیش از پیش ادامه یابد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha