• شنبه / ۱۲ آذر ۱۴۰۱ / ۰۸:۰۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 1401091207244
  • خبرنگار : 71021

همسایه‌ها در غفلت ایران چه آثاری را به نام خود زدند؟

همسایه‌ها در غفلت ایران چه آثاری را به نام خود زدند؟

هفدهمین کمیته بین‌ دولت‌ها برای پاسداری از میراث ناملموس یونسکو درحالی به کار خود پایان می‌دهد که ثبت چند میراث ناملموس به نام کشورهای همسایه در غفلت و سکوت ایران، واکنش‌برانگیز شده است.

به گزارش ایسنا، ایران در این دوره از اجلاس کمیته بین‌الدولی پاسداری از میراث ناملموس، ۶ پرونده را مشترک با چند کشور همسایه برای ثبت جهانی به یونسکو پیشنهاد کرده بود که از میان آن‌ها، چهار پرونده «هنر ساختن و نواختن عود»، «شب یلدا/چله»، «سوزن‌دوزی ترکمن» «پرورش کرم ابریشم و تولید سنتی ابریشم برای بافندگی» ثبت جهانی شدند و دو پرونده «جشن مهرگان» و «هنر ساختن و نواختن ساز رُباب» هم پذیرفته نشده و برگشت داده شدند.

اما این بین، ثبت پرونده «فرهنگ پهلوانی: بازی‌های سنتی زورخانه‌ای، ورزش و کشتی» به نام کشور آذربایجان در یونسکو، اعتراض و واکنش‌های بسیاری از اساتید و کارشناسان میراث فرهنگی را برانگیخته است. این پرونده به صورت ملی از سوی جمهوری آذربایجان، درحالی به یونسکو پیشنهاد و در هفدهمین کمیته بین‌الدولی پاسداری از میراث ناملموس ثبت جهانی شد که ایران پیش‌تر، در سال ۲۰۱۰ «ورزش‌های باستانی و زورخانه‌ای» را به نام خود در یونسکو ثبت کرده بود.

بررسی و رأی‌گیری پرونده فرهنگ پهلوانی: بازی‌های سنتی زورخانه‌ای، ورزش و کشتی به نام جمهوری آذربایجان» نیز در این دوره از اجلاس یونسکو درحالی انجام شد که از ایران، علاوه‌بر احمد پاکتچی ـ سفیر ایران در یونسکو ـ ‌علی دارابی ـ قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، ‌گردشگری و صنایع دستی و معاون میراث فرهنگی ـ و همچنین مصطفی پورعلی ـ مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی ـ‌ در محل برگزای این نشست در مراکش حضور داشتند و این پرسش‌ها مطرح شده که چرا وزارت میراث فرهنگی، ‌ گردشگری و صنایع دستی و نمایندگان آن موضع جدی نسبت به اقدام جمهوری آذربایجان نداشته‌اند؟ چرا زمانی که این پرونده در وب‌سایت یونسکو قرار گرفته بود، وزارت میراث فرهنگی، ‌گردشگری و صنایع دستی با توجه به ریشه ایرانی ورزش‌های باستانی و زورخانه‌ای و فرهنگ پهلوانی و همچنین ثبت پرونده‌ آن در یونسکو، معترض نشده و موضوع آن را مسکوت گذاشته است؟ اگر این‌گونه نیست، واکنش‌ها و پیگیری‌ها چه بوده و چرا اعلان عمومی نشده است؟

همسایه‌ها در غفلت ایران چه آثاری را به نام خود زدند؟

ایران پرونده ورزش‌های باستانی و زورخانه‌ای را در ۲۵ آبان‌ماه سال ۱۳۸۹ درحالی در یونسکو ثبت کرد که به گفته رییس وقت فدراسیون ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای، برای تهیه و ثبت جهانی این میراث ناملموس به نام ایران حدود چهار سال تلاش بی‌وقفه صورت گرفته بود. حالا جمهوری آذربایجان به جای آن‌که به این پرونده بپیوندد، پرونده‌ای مجزا به یونسکو ارایه کرد تا «فرهنگ پهلوانی» را به نام خود ثبت کند.

سوای این پرونده، در هفدهمین کمیته بین‌الدولی پاسداری از میراث ناملموس یونسکو، «فرهنگ چای، نماد هویت، مهمان‌نوازی و تعامل اجتماعی» مشترک به نام ترکیه و جمهوری آذربایجان، «روایت ملانصرالدین» به نام جمهوری آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان، ازبکستان و «نخل خرما، دانش، مهارت، سنت و شیوه تهیه آن» به نام امارات متحده عربی، بحرین، مصر، عراق، اردن، کویت، موریتانی، مراکش، عمان، فلسطین، قطر، عربستان سعودی، سودان، تونس و یمن، ثبت جهانی شده‌اند، بدون آن‌که به اشتراکات و ریشه ایرانی آن‌ها اشاره‌ای شود و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز نسبت به ثبت این پرونده‌ها واکنش، ‌اعتراض و یا حتی موضعی نشان دهد.

همسایه‌ها در غفلت ایران چه آثاری را به نام خود زدند؟
«روایت ملانصرالدین» در هفدهمین کمیته بین‌دولت‌های میراث ناملموس یونسکو به نام جمهوری آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان،
 ترکیه، ترکمنستان، ازبکستان ثبت جهانی شد
ملانصرالدین را شخصیتی داستانی و بذله‌گو در فرهنگ‌ عامیانه ایرانی، افغانستانی، ترکیه‌ای، ازبکی، عربی، قفقازی، هندی، پاکستانی و بوسنی می‌دانند

از سوی دیگر، افغانستان نیز در این دوره از اجلاس میراث ناملموس یونسکو، ‌پرونده‌ای را به صورت ملی با عنوان «سبک هنر مینیاتور استاد کمال‌الدین بهزاد» برای ثب در فهرست معرف پیشنهاد کرده بود که البته با نظر کارشناس یونسکو پذیرفته نشد و ریفر ـ‌قابل طرح و بررسی در اجلاس بعدی ـ‌ شد. در جریان بررسی این پرونده نیز به واکنش یا مخالفت ایران، ‌هیچ اشاره‌ای نشد. این درحالی است که، استاد کمال‌الدین بهزاد اگرچه در هرات زاده شده اما نقاش ایرانی در سده‌های نهم و دهم هجری قمری در دربار پادشاهان تیموری و صفوی بوده و بابت نوآفرینی در نقاشی ایرانی (نگارگری) شناخته شده است. با توجه به سفری که به تبریز داشته، ‌این احتمال مطرح شده که کمال‌الدین بهزاد اواخر عمر خود را در این شهر گذارنده و همان‌جا درگذشته باشد. در شهر تبریز آرامگاهی هم منسوب به او وجود دارد. ‌هرچند که برخی بر این نظرند او در هرات به خاک سپرده شده است.

به هر حال، ‌ این اقدام افغانستان درحالی صورت گرفته که هنر مینیاتور (نگارگری ایرانی) ۲۶ آذرماه سال ۱۳۹۹ مشترک به نام ایران، ‌ترکیه، آذربایجان و ازبکستان، ‌در یونسکو ثبت شده است که اتفاقا پس از آن، ‌احتمال پیوستن افغانستان و تاجیکستان نیز به این پرونده چند ملیتی مطرح شده بود اما اکنون افغانستان در پرونده‌ای ملی قصد دارد سبک هنر مینیاتور استاد بهزاد را به نام خود کند.

به مصادره یا انحصار گرفتن میراث معنوی و ناملموسِ ریشه‌دار در ایران، از سوی کشورهای همسایه که در حوزه ایران فرهنگی قرار می‌گیرند، آن هم در سکوت و غفلت متولیان میراث فرهنگی کشورمان، مسبوق به سابقه بوده است، برای نمونه «آیین سماع مولانا» که ‌سال ٢٠٠٨ میلادی به نام ترکیه ثبت جهانی شد و یا «موسیقی عاشیقلار» که در سال ٢٠٠٩ میلادی در سکوت ایران به‌نام جمهوری آذربایجان ثبت شد و حتی «هنر سنتی فرش‌بافی آذربایجان» و «ساخت و اجرای تار» که به ترتیب در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ به نام جمهوری آذربایجان وارد فهرست جهانی میراث ناملموس یونسکو شد. سال ۲۰۱۳ جمهوری آذربایجان پرونده‌ای را با عنوان «چوگان؛ بازی سنتی با اسب در منطقه قره باغ» در فهرست میراث درخطر ثبت کرد که اگرچه سازمان وقت میراث فرهنگی پیش از ثبت، نسبت به آن معترض شده بود، ‌ اما هنگام رأی‌گیری هیچ مخالفتی با ثبت جهانی چوگان نشد.

همسایه‌ها در غفلت ایران چه آثاری را به نام خود زدند؟
نمایندگان ترکیه و جمهوری آذربایجان پس از ثبت جهانی فرهنگ چای در نشست کمیته پاسداری از میراث ناملموس در یونسکو

یدالله پرمون سال ۱۳۹۲ پس از ثبت تار به نام جمهوری آذربایجان، با عنوان رییس مرکز میراث ناملموس تهران و عضو شبکه‌ی مدرسان میراث فرهنگی ناملموس گفت‌وگویی با ایسنا انجام داد که درباره سکوت و واکنش‌های دیرهنگام ایران نسبت به چنین اقداماتی، ‌گفته بود:‌ با ثبت هر اثر نمی‌توان کشور دیگری را از ثبت همان اثر منع کرد، چون میراث فرهنگی ناملموس، برخلاف میراث فرهنگی ملموس، مقوله‌ای در حرکت و پویا است که همراه با حرکت اقوام حرکت می‌کند.

او این مطلب را هم گفته بود: برای ثبت میراث ناملموس به هیچ‌وجه بر مقوله‌هایی مانند قدمت، اصالت و کمال نمی‌توان تکیه کرد و گفت که با وجود داشتن این ویژگی‌ها در حوزه‌ی میراث ناملموس یک کشور، دیگر کشورها حق ثبت آن اثر را ندارد. اصولا این موارد در بحثی به نام "رقابت" مطرح می‌شوند و رقابت در حوزه‌ میراث فرهنگی ناملموس مردود است. منظور از رقابت این است که مثلا بگوییم «تار ایران» از «تار جمهوری آذربایجان» قدمت بیشتری دارد، در نتیجه این تار را فقط ایران می‌تواند ثبت کند و جمهوری آذربایجان حق ثبت آن را ندارد، چون مثلا جمهوری آذربایجان همین اواخر به یک کشور مستقل تبدیل شده است. در ثبت میراث فرهنگی ناملموس فقط کافی است در پرونده‌ی ثبتی اثبات شود که مقوله‌ فرهنگی‌ ارائه‌شده به یونسکو، چند نسل به‌شکل پویا در اجتماع مورد بحث حضور داشته و کماکان به‌عنوان یک میراث زنده کارکرد دارد، همین برای ثبت اثر کافی است.

پرمون البته این نکته را هم اضافه کرده بود که ثبت در یونسکو فعالیتی است که باید به ترغیب صلح، دوستی‌ و همبستگی بینجامد؛ ولی با اوضاع و احوال موجود می‌توان گفت که ثبت در یونسکو حداقل در حوزه‌ی میراث فرهنگی ناملموس به یک مسابقه تبدیل شده است و احساس می‌شود که بعضی کشورها با این کار برای خود سهمیه درست می‌کنند و از طرف دیگر، در جریان این برنامه یکسری مطالبات و بهره‌برداری‌ها توسط برخی کشورها می‌شود که جزو اهدف یونسکو نیست.»

اگرچه مسؤولان و متولیان میراث فرهنگی قائل بر این هستند که ثبت یک اثر توسط کشوری دیگر راه را به روی بقیه نمی‌بندد و میراث ناملموس با توجه به گستره فرهنگی که دارد، کاملا به مصادره یا انحصار گرفته نمی‌شود، اما به نظر می‌رسد محدودیت یونسکو در سهمیه ثبت میراث ناملموس که هر سال هر کشور فقط یک اثر را می‌تواند ثبت کند، در کنار غفلت‌ها و فرصت‌سوزی‌های متولیان میراث فرهنگی و گاهی هم سیاسی‌کاری‌های برخی کشورها، سبب شده ایران از ثبت برخی آثار معنوی و میراث ناملموس در رقابت با همسایگان خود، جا بماند و نام کشورهای دیگر بر پیشانی این میراث بنشیند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۹-۱۲ ۰۸:۳۳

اقا انها برای تفریح رفتند از گذشته تاریخی کشور چیزی بلد نیستند به ایرانی بودن این مقامات باید شک کرد

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۱۲ ۰۹:۲۰

واقعا جای تعجب داره، چرا باید نهاد های بین المللی اینقدر تحت تاثیر پروپاگواندا جهان ترک، عرب و غربی قرار بگیرند. البته این دست موارد نشان از دیپلماسی ضعیف ایران در سطح بین الملل هست چرا که اگر روابط ایران با دولت های همسایه بهتر بود می توانستیم حداقل این فرهنگ ورزش های زروخانه ای و فرهنگ مهمان نوازی با چای را با دولت های همسایه مشترکا ثبت جهانی در یونسکو کنیم. الان هم دیر نیست و باید تلاش کرد و با رایزنی با دولت های همسایه با یونسکو از درب مشترکات فرهنگی وارد گفتگو شویم و به مقصود برسیم.

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۱۲ ۱۲:۲۹

و این غفلت هنوز هم ادامه دارد و خواهد داشت چرا که یکعده کمر به از بین بردن اقتصاد ایران و ایرانی بسته اند.

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۱۲ ۱۳:۴۴

باید شکایت کنیم به سازمان ملل و یونسکو که بعید می‌دونم عرضه این کار داشته باشین

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۱۲ ۱۴:۱۲

چرا نمی خواهید زیر بار حقیقت بروید ... ایران یک اسم و اصطلاح جدید است و این آثار متعلق به همان اقوامی هستند که در طول تاریخ بر این سرزمین حاکم بودند ‌..حال که طبق قوانین بین المللی آثار به صاحبان اصلی خویش ثبت گردیده ... با نگاه فاشیستی تان قابل جمع نیست ..... . ...... . . مدرس دانشگاه محقق و تحلیل گر تاریخ . طهران

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۱۳ ۱۸:۳۸

مشکل اینه همان کشورها زیر سلطه ایران بودند وگرنه فرهنگ و تاریخ انها را از تمدن و فرهنگ ایران پاک شود گم میشوند و این دزدی اثار یا مشاهیر برای تکمیل فرایند ناقص مردم سازی و هویت نداشته تاریخی انها بدون نامی از ایران یا تمدن ایران باشد یعنی این منطق برای شما سخته ؟؟؟؟؟

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۱۵ ۱۱:۲۱

معلومه تاریخ7000 ساله ایران رو اصلا مطالعه نکردی از خودت داری الکی حرف میزنی. تاریخ هنر ایران رو اساتید جهان به اش معترف اند حالا تو میخوای همه مفاخر فرهنگی ایران رو ببندی به فاشیسم این کاریه که صهیونیست های بی ریشه خیلی به اش علاقه دارند. شناخت فرهنگ ایران وظیفه هر ایرانیه.

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۱۵ ۲۱:۴۴

ایران اسم جدید است واقعا جالب است حداقل بعنوان تحلیلگر تاریخ دوتا کتاب تاریخی یا دوتا دیوان اشعار قرن سوم وچهارم هجری بخوانید بد نیست شاید اسم ایران زمین را بتوانید ببینید اگر شاخه ای از درخت قطع شد کسی نمی گوید درخت قطع شده تعصبات قومی را دور بریزید

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۱۲ ۱۶:۴۵

همه مردم دنیا میدونن مال کی بوده .با پول و رشوه و حمایت صعیونیست ضد دین یهود و ضد ادیان الهی فعلا زدن ب اسم دیگران.

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۱۵ ۰۷:۰۴

فارس زبان هنوزم از لغات عربی و تورکی استفاده میکند چطور تاریخ دیرینه دارن . حالا نوشتن با حروف الفبای عربی بکنار . از هالک ایرانتون معلومه . ورزش باستانی مال ایران بوده نه آذربایجان . با تشکر

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۱۲ ۱۸:۰۰

یونسکویی که خودش نمیتونه تحقیق کنه و بفهمه هر کار یا هنر و ورزشی مربوط به کجاست، افتخاری نداره ، اینم مثل سازمان ملل . جایی مخصوص کلاه برداری و دروغ شده . و مسئولین ما باید زندانی بشن نه حبس خانگی تا درس عبرت بگیرن و بقیه وظایف رو درست انجام بدن

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۱۲ ۱۸:۱۰

صد نامه فرستادم صد راه نشان دادم / یا نامه نمی خوانی یا راه نمی دانی دولت به خران دادی و حشمت به سگان پس مااینجابه تماشای جهان آمده ایم

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۱۲ ۲۳:۳۴

فقط میتوان افسوس خورد که کشور ما در دست مسئولین است که ایرانی نیستند

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۱۲ ۲۳:۴۸

واقعاً جای تاسف داره ، باید در ارتباط با این کشورهای توهمی تجدید نظر کرد

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۱۲ ۲۳:۴۹

بدون غرض نگاه کنیم کاملا صحیح انتخاب شدن حکومت های صفوی و قاجار که حاکم این مملکت بودن فرهنگ و آداب رسوم را به همه جای ایران بردن

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۱۳ ۰۰:۵۴

ایران اصلیتش برمیگرده به مغول ها و آسیای میانه ما باید خودمان را به ِآسیای میانه بچسبانیم.پاینده ایران زیبا

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۱۳ ۱۲:۴۵

ترکها و موغولها تا قبل از ایران کجا بودند ؟؟؟؟؟

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۱۳ ۱۰:۲۱

حق با کسیست وملتی است ک گل بور گت را ساخته، اگر منصف باشیم،

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۱۳ ۱۴:۴۲

هزیان نگویین. شما همه چی و به اسم ایران میدونین اما حقیقت چیز دیگریست. مثلاً سوهان مال قم و ایران است اما ورزش زورخانه ای متعلق به آذربایجان است

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۱۳ ۱۸:۴۱

ورزش زورخانه ای کجای مال باکو است منشا و بیشترین زورخانه ها در شرق ایران است از نظر قدمت نه غرب ایران

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۱۳ ۲۱:۲۶

این پهلوان پوریای ولی مگه اهل خوارزم ایران در قرن هشتم نبوده اگه ادعایی هم بوده باید ازبکستان بکنه.به اینا چه؟خدا اینا رو شفا بده خدا عجب سمی شدن

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۱۳ ۲۲:۰۸

وقتی مسئولین به جای تخصص بر اساس تملق گویی انتخاب میشوند همین میشود

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۱۴ ۱۰:۴۸

مهم نیست مهم اینه که ما به انرژی اتمی دست پیدا کنیم دشمن پیدا کنیم و کاخ سفید را.... بعد۴۳ سال هم اقایان از خانه ملت خبر بدهند ردپای اسراییل را در تجارت موز پیدا کنیم و‌ قطع کنیم ما همیشه خواب بودیم در تاریخ شاه سلطان حسین خواندیم اینجا هم

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۱۵ ۰۹:۰۶

ایران هیچ فرهنگ و سنتی نداره همه فرهنگ های موجود در ایران مال تورکهاست،فارسها فقط این فرهنگ ها رو یاد گرفتن ،یونسکو هم اینا رو خوب میدونه

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۱۶ ۱۱:۲۹

تاسف ....اخه زورخونه ایرانیه ....ایران مسوول هم داره ؟...باکو صد ساله جدا شده همه اداب و رسوم ایران رو به نام خودش ثبت کرده...فقط تاسف

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۱۸ ۱۵:۲۰

چرا به نام ایران بزنند؟ اگر اینهارابه نام ابران بزنند بر تشکیل ایران بزرگ صحه میگذارند اینها از ایران بزرگ هراسان شده اند!!!! هرچند جای تعجب است که ورزش زورخانه ای چه ربطی به آذربایجان پخمه که همپاره وابسته به ایران و سایر کشورها از جمله اسرائیل است دارد؟؟؟؟