• شنبه / ۱۲ آذر ۱۴۰۱ / ۱۵:۲۳
  • دسته‌بندی: کشتی، رزمی
  • کد خبر: 1401091207752
  • خبرنگار : 71506

غلامی: کوتاهی فدراسیون زورخانه‌ای عامل ثبت این رشته به نام آذربایجان است

غلامی: کوتاهی فدراسیون زورخانه‌ای عامل ثبت این رشته به نام آذربایجان است

پیشکسوت ورزش زورخانه‌ای، کوتاهی فدراسیون ورزش‌های زورخانه ای را عامل ثبت این رشته به نام کشور آذربایجان در سازمان یونسکو دانست.

علیرضا غلامی در گفتگو با ایسنا، درباره ثبت پرونده «فرهنگ پهلوانی، بازی‌های سنتی زورخانه‌ای، ورزش و کشتی» به نام کشور آذربایجان در یونسکو که انتقادات زیادی را در داخل کشور به دنبال داشته است، اظهار کرد: من دلیل این اتفاق تلخ را کم‌کاری فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای می دانم. ۱۱ سال پیش به همت مسئولان وقت فدراسیون، رشته ورزش‌های زورخانه‌ای به نام ایران در سازمان یونسکو ثبت شد. ۳ سال پیش نیز رشته کشتی پهلوانی به نام ایران ثبت شد. سال گذشته آذربایجان از یونسکو خواست ورزش‌های زورخانه‌ای را به نام این کشور ثبت کنند چرا که آن را متعلق به خود و ورزش اجدادی خود دانستند. متاسفانه در این مدت فدراسیون زورخانه‌ای اقدامی انجام نداد تا با رایزنی جلوی این اقدام گرفته شود.

پیشکسوت ورزش‌های زورخانه‌ای، افزود: فدراسیون زورخانه‌ای ما به جای پرداختن به رشد و توسعه این رشته، تیم به کشورهایی مثل ایتالیا و کره‌جنوبی می‌فرستند و بودجه فدراسیون را صرف سفرهای خارجی می‌کنند. علی‌رغم اینکه مسئولان عالی نظام بارها بر ضرورت توجه به این رشته ملی تاکید کرده‌اند، اما هیچ اقدام شایسته‌ای برای پیشرفت ورزش‌های زورخانه‌ای در داخل کشور و جذاب‌تر کردن آن برای جوانان نشده است. کم‌ترین توقع این بود که در این شرایط با رایزنی و گفتگو جلوی این اتفاق را بگیریم و نگذاریم ورزش ملی ما به نام کشور دیگری ثبت شود.

وی تصریح کرد: متاسفانه فدراسیون توجه جدی به توسعه این رشته ندارد. ۱۵۰ شهر در ایران همچنان بدون زورخانه هستند و یا خیلی از آن‌ها تغییر کاربری داده‌اند. آیین‌نامه‌ها و مقررات را تغییر دادند، لیگ ما فرمایشی شده و بدون کار کارشناسی اوزان ورزش زورخانه‌ای را از ۵ وزن به ۳ وزن کاهش داده‌اند. داوران ما دستمزد کمی می‌گیرندو مرشدان ما هنوز بیمه نیستند. وقتی فدراسیون ما دلش به حال این رشته نمی سوزد، کشورهای دیگر از این وضعیت سوءاستفاده می‌کنند. برای ثبت ورزش زورخانه‌ای به نام ایران در یونسکو زحمات زیادی کشیده شد اما براحتی آن را تقدیم آذربایجان کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۹-۱۲ ۱۶:۳۱

اگر فردا اسم ایران را هم به نام کشور دیگری ثبت شد، تعجب نکنید چون فرهنگ و سنن ایرانی برای بعضی ها غریبه است و مقصر هم دشمن است.

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۱۲ ۱۶:۴۶

مسئولین فقط اختلاس میکنند

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۱۲ ۱۷:۰۰

معمولا در هر جامعه‌ای خائن هست، این کم کاری فدراسیون زورخانه ای را به حساب کم کاری و وطن فروشی خاص ریاست فدراسیون بگذاریم

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۱۲ ۱۸:۰۱

این ورزش به ترکان وازربایجان تعلق دارد و پوریا ولی مبتکر این ورزش است که یک ورزشکار تورک آسیا میانه که امروزه ازبکستان است

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۱۳ ۰۹:۴۵

اینجا دو نکته قابل توجه هست 1- چرا هیچ یک از کشورهای همسایه که در بالا ذکر گردید مایل نیستند مشترک با ایران پرونده ای برای یونسکو ثبت بکنند؟!! 2- کارشناسان یونسکو هر پرونده رو بر اساس مدارک متقنی که کشور درخواست کننده ارائه می دهد نسبت به ثبت یک اثر اقدام می کند، مطمئنا جمهوری آذربایجان، امارات و ... مدارک مستدلی نسبت به این ادعا داشت که توانست این مورد را به نام خود ثبت نماید. همچنانکه پرونده جشن مهرگان که ایران این دوره به یونسکو فرستاده بود بعلت عدم مدارک و اثبات مورد قبول قرار نگرفت! نکته مهم اینکه چرا ما بقیه کشورهارا فاقد تمدن و شخصیت و تاریخ و ... می دانیم و خودمون رو سرسبد همه چی؟؟؟ این نوع تفکر چه در سطح کلان (ملی و اظهارات مقامات رسمی کشور) و چه در سطح عامه مردم نه تنها ضربات سختی به وجهه ایران آمده است بلکه موجب انزوا و حتی تنفر سایر کشورهای اطراف از ما شده است. آیا وقت آن نرسیده هست از صندلی توهم خودبزرگ بینی پایین بیاییم؟؟؟ آیا وقت آن نیست که از ادعاهای صد من یک غازی خود مثل: فلان کشور مال ماست و باید به ما برگرده، فلان دانشمند ایرانی بود و کسی حق نداره ازش چیزی بگه، ما باهوشترین مردم چهانیم، ما بزرگترین تمدن جهانیم و... دست برداریم؟؟؟