• یکشنبه / ۱۳ آذر ۱۴۰۱ / ۱۴:۴۰
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1401091308484
  • خبرنگار : 30165

مشکل کمبود بودجه تحقیقاتی پژوهشگران در ایران

مشکل کمبود بودجه تحقیقاتی پژوهشگران در ایران

عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: ما در ایران نسبت به کشورهای دیگر چیزی کم نداریم. تنها موردی که در ایران با آن مواجهه هستیم، کمبود بودجه تحقیقاتی است. اگر به اساتید گروه‌ها بودجه کافی بدهند، دانشجویان ما خیلی باسوادتر از دانشجویان کشورهای دیگر هستند.

به گزارش ایسنا، دکتر غلامعلی کاردر اظهار کرد: از سال ۱۳۹۷ برای فرصت مطالعاتی به کشور کانادا سفر کردم و در گروه ایمونولوژی دانشگاه تورنتو کارهای تحقیقاتی خودم را شروع کردم.  

وی با اشاره به اینکه گروه تحقیقاتی ایمونولوژی دانشگاه تورنتو خیلی قوی بود، یادآور شد: کار این گروه تحقیقاتی مرتبط با سرطان بود، کارهای تحقیقاتی که در این گروه دنبال می‌کردیم، منجر به چاپ مقاله در "نیچر" و کشف ژن شد؛ ژن‌های مرتبطی که در تولید آنتی‌بادی نقش بسزایی داشتند. 

دکتر کاردر افزود: به‌غیراز گروه ایمونولوژی دانشگاه تورنتو دو گروه دیگر از دانشگاه مونترال و دانشگاه آمریکایی در این تحقیق با من فعالیت داشتند که نهایتاً منجر به کشف ژن که نقش اصلی در تولید و تنوع آنتی‌بادی داشتند، شد. 

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه با تأکید بر اینکه حضور اساتید در محیط‌های علمی که در مرزهای دانش کار می‌کنند، خیلی اثرگذار است، گفت: در فرصت مطالعاتی اساتید با علم روز آشنا می‌شوند، این فرصت‌ها را از اساتید دریغ نکنیم. ما در ایران نسبت به کشورهای دیگر چیزی کم نداریم. تنها موردی که در ایران با آن مواجهه هستیم، کمبود بودجه تحقیقاتی است. اگر به اساتید گروه‌ها بودجه کافی بدهند، دانشجویان ما خیلی باسوادتر از دانشجویان کشورهای دیگر هستند.  

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر کاردر تصریح کرد: ما دانشجویان خودمحور تربیت می‌کنیم، دانشجویان کشورمان پروتکل تهیه می‌کنند، به نظرم این شگفت‌انگیز است؛ چرا که در به‌ثمررسیدن کارهای بزرگ هم می‌توانند به اساتید کمک کنند. دانشجویان خودشان را باور داشته باشند. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha