• دوشنبه / ۱۴ آذر ۱۴۰۱ / ۰۹:۳۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401091408921
  • خبرنگار : 71415

گروسی: خروج تسلیحات از زاپوریژیا باید یکی از مفاد توافق بر سر این نیروگاه باشد

گروسی: خروج تسلیحات از زاپوریژیا باید یکی از مفاد توافق بر سر این نیروگاه باشد

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت، یکی از مفاد هر گونه توافق برای"محافظت" از نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا در اوکراین باید خروج تسلیحات روسی از آنجا باشد.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه راشاتودی، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفتگو با یک روزنامه ایتالیایی بیان کرد، احتمالا "تا پایان سال جاری میلادی" توافق برای ایجاد یک "منطقه امن" پیرامون نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا حاصل می‌شود.

روسیه و اوکراین در ماه‌های گذشته یکدیگر را متهم به گلوله‌باران این تاسیسات کرده‌اند.

گروسی با اشاره به اینکه طرف اوکراینی برای "خروج تسلیحات" از این تاسیسات اصرار دارد گفت، یک چنین خروجی "در هر صورت در چارچوب توافقی کلی خواهد بود."

نیروگاه زاپوریژیا به عنوان بزرگترین نیروگاه هسته‌ای در اروپا کمی بعد از اجرای عملیات نظامی روسیه در اواخر ماه فوریه در اوکراین به دست سربازان ارتش روسیه افتاد. منطقه زاپوریژیا به همراه چند منطقه دیگر اوکراین در ماه سپتامبر بعد از برگزاری همه‌پرسی‌هایی به خاک روسیه پیوستند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در ماه اکتبر حکمی را امضا کرد که به موجب آن نیروگاه زاپوریژیا را تحت تملک روسیه خواند. مسکو همچنین ماه گذشته میلادی بیان کرد از ایجاد یک "منطقه امن" غیرنظامی شده پیرامون نیروگاه زاپوریژیا، تا زمانی که یک مکانیزم نظارت بین‌المللی برای آن وجود داشته باشد استقبال می‌کند.

میخائیل اولیانوف، فرستاده روسیه به سازمان‌های بین‌المللی در شهر وین در ماه نوامبر گفت، بدون وجود یک چنین مکانیزمی با هر گونه توافق درباره نیروگاه زاپوریژیا به عنوان یک "ورق کاغذ توخالی" رفتار خواهد شد.

گروسی مشخص نکرد آیا روسیه با خارج ساختن تسلیحاتش از اطراف نیروگاه زاپوریژیا موافق است یا خیر اما گفت، "روسیه مخالف توافق و اصل محافظت از نیروگاه نیست."

گروسی اظهار امیدواری کرد، قبل از انعقاد هر گونه توافق با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و همینطور ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی‌ او دیدار کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha